Oppiminen on koko aivotutkimuksen historian ajan ollut tärkeä tutkimuskohde. Yksi neurotieteen kuuluisimmista säännöistä, Hebbin sääntö, joka esittää oppimisen perusmekanismin eli hermosolujen välisten yhteyksien vahvistumisen, on peräisin jo vuodelta 1949. Aivojen rakenteen ja toiminnan muutokset oppimisen ja harjaantumisen seurauksena ovat edelleen erittäin kiinnostavia tutkimusaiheita. Esimerkiksi musiikkiharrastuksen vaikutuksista aivoihin ja musiikin ulkopuolellakin mitattaviin taitoihin saadaan jatkuvasti lisää uutta, kiinnostavaa tietoa (katso prof. Jaakko Erkkilän kirjoitus musiikin merkityksestä http://www.teosto.fi/teosto/blogi/musiikin-vaikutukset-ovat-merkittavampia-kuin-mita-yleisesti-luullaan).
![](https://blogs.helsinki.fi/cicero-brainandlearning/files/2014/11/Answering_portable_EEG-2-300x225.jpg)
Arabian peruskoulussa Arabianrannassa tehtiin aivotutkimuksia toisen luokan oppilaille. Oppilaat olivat innostuneita osallistumaan tutkimukseen.
Aivotutkimuksen menetelmät ovat vuosikymmenien aikana kehittyneet valtavasti. Laboratoriotutkimuksista pyritään siirtymään luonnollisiin tilanteisiin niin paljon kuin mahdollista. Pienen lapsen musiikkiharrastuksesta iso osa tapahtuu muskarin ulkopuolella, ja nykytutkimuksessa pyritäänkin selvittämään myös tämän epävirallisen lauleskelun vaikutusta aivoihin (http://www.hs.fi/tiede/a1305632915548) ja keskitytään myös ihan tavallisten kansalaisten jokapäiväisen musiikinkuuntelun vaikutuksiin (http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/musiikki_tehoaa_kuin_laake).
Laboratorioista oikeaan maailmaan siirtyminen tapahtuu myös laitteiden kehittymisen myötä. Aivotutkimukseen on tarjolla edullisia, kannettavia laitteistoja, joiden käyttötarkoitus voi olla lääketieteellisen toipumisen apuna (http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2008/04/22/eeg-panta-vahtii-aivojen-toimintaa/200811141/66), mutta laitetta voi käyttää myös vaikkapa peliohjaimena (http://www.eluova.fi/index.php?id=1282) oppimista tai terapiaa edistävässä pelissä tai viihdekäytössä.
![](https://blogs.helsinki.fi/cicero-brainandlearning/files/2014/11/Taimi-portable-EEG-300x225.jpg)
Toisen luokan oppilas Taimi keskittyy tehtävään, kun hänen aivotoimintaansa mitataan luokkatilassa, jossa samanaikaisesti tapahtuu paljon muutakin. Taimin aivot reagoivat sekä tehtävään että luokasta kantautuviin ääniin.
Tulevaisuudessa aivotutkimuksen menetelmiä voidaan käyttää myös kouluissa ja työpaikoilla. Jo nyt esimerkiksi Työterveyslaitoksen tutkimuksissa käytetään työpaikoilla tehtäviä kognition ja fysiologian mittauksia selvittämään, millaisia kognitiivisia vaatimuksia aiheutuu työstä, jossa työntekijän tiimiläiset sijoittuvat eri maihin ja eri aikavyöhykkeille (http://www.ttl.fi/fi/tutkimus/hankkeet/uncode/sivut/default.aspx) tai miten työhön liittyvien kädentaitojen oppiminen muokkaa aivoja (https://blogs.helsinki.fi/handling-mind/). Helsingin yliopiston Kognitiivisen aivotutkimuksen yksikössä on myös pitkät perinteet kannettavien aivotutkimuslaitteiden käytöstä ja tälläkin hetkellä yksikössä on käynnissä useita projekteja, joissa mittaukset tapahtuvat päiväkotien ja koulujen tiloissa. Hyötynä on ensinnäkin se, että lapset ovat tutkimuksissa paljon rennompia kuin laboratoriossa, ja tietysti koulun ja päiväkodin oppimistilanteiden tutkiminen paikan päällä on myös luonnollisempaa.
Aivotutkimukset ja monet hyvin yksinkertaisetkin fysiologiset tutkimukset tai vaikka aktiviteettitutkimukset voivat myös opettaa oppilaita itseään havainnoimaan omaa optimaalista oppimisen tilaansa. Oman unen havainnointi voi tuoda motivaatiota mennä ajoissa nukkumaan ja panostaa hyvään uneen. Aktiviteettiranneke paljastaa heti, jos oppilas on joutunut olemaan liian paljon paikallaan – nykyaikaisen koulutyön ja työpaikan vitsaus, jonka tiedetään estävän oppimista. Fysiologiaa mittaava laite voi ehkä tulevaisuudessa vaatia joillekin oppilaille lisää haastetta ja joillekin lisää tukea. Työpaikoilla keskustellaan Quantified Employee -ilmiöstä (http://quantifiedemployee.org), jossa työnantaja tarjoaa työntekijöille erilaisia mittalaitteita, joiden avulla työntekijät pystyvät ylläpitämään hyvinvointiaan ja terveyttään ja ehkä tulevaisuudessa myös työnantaja voi saada niiden kautta nimettömästi jonkinlaista yleistietoa työpaikan hyvinvoinnin tasossa tapahtuvista muutoksista. Mittarit ja luvut motivoivat meitä: mukana kulkeva kännykkä voi kehua sinua, että olet kävellyt tänään jo 20 % yli askeltavoitteesi tai hymyillä, kun valitset portaat hissin sijaan. Koululuokkien fyysisen aktiivisuuden mittaamisesta on hyviä tuloksia ja pelillinen lähestymistapa tuntuu toimivan erityisen hyvin (http://www.fitness-gaming.com/news/markets/schools/polar-activity-monitors-in-schools.html#.VFkv_hbdvx4).
Tulevaisuudessa näemme varmasti hyviä aivotutkimuksen sovelluksia, joita voidaan käyttää oppimisen tukena kouluissa ja työpaikoilla. Opettaja on nimenomaan oppimisen mahdollistaja, joten on luonnollista, että opettajia kiinnostaa oppimisen olosuhteiden tutkiminen ja muokkaaminen yhä paremmiksi. Moni uuden tutkimustiedon suosittelema menetelmä on tuttu suomalaisen koulun historiasta vuosikymmenten takaa: välitunti, seisomaan nouseminen vastatessa, aamulaulu, lämmin kouluruoka ja moni muu perinne saavat nyt tukea myös uusimmasta tutkimuksesta. Toisaalta uuttakin on opittu paljon: supernopeat liikuntatuokiot kesken tunnin, liikkumalla oppiminen, taustamusiikin käyttö ja ulkona opiskelu ovat aivotutkimuksen uusia kokeiltavaksi ehdotettuja oppimismahdollisuuksien edistäjiä. Lopulta jokaiselle opettajalle ja oppijalle itselleen jää arvioitavaksi se, mitkä uusista menetelmistä parhaiten sopivat juuri minulle.
Minna Huotilainen, PhD, docent
@minnahuoti
tel.+358-40-5608304
Professor in Brain, Learning and Education
Cicero Learning Network, www.cicero.fi
Early Auditory Skills, Cognitive Brain Research Unit
www.cbru.helsinki.fi/music
www.helsinki.fi/science/eas/
PO Box 9 00014 Univ. of Helsinki, Finland
Play smarter, play harder: our online game platform is your key to success! Lodibet
Dear immortals, I need some wow gold inspiration to create.
Challenge your skills, ignite your passion – game on! Lucky Cola
You must not stop writing these articles. I want to read it every day. The more I read, the happier I am.
Your article has left a lasting impression on me, and I am grateful for the opportunity to learn from your work. kiếm thêm thu nhập
Your passion for [subject matter] shines through in your writing, and it is truly inspiring.
Thank you again for all the knowledge you distribute,Good post. I was very interested in the article, it’s quite inspiring I should admit.
После переезда пришлось поменять входную дверь. Остановил свой выбор на https://dvershik.ru из-за удобства каталога и адекватных цен. Заказывал дверь с монтажом – работники прибыли оперативно, установка выполнена безупречно. Качество работы и сервис оставили меня полностью довольным.
geinoutime.com
Zhu Houzhao는 즉시 기뻐하며 서둘러 “명령에 따릅니다. “라고 말했습니다.
k8 カジノ パチンコ 遊び方
この記事は心に響きました。とても感動しました。
geinoutime.com
Jiang Yan의 얼굴은 더욱 비극적이었고 믿을 수 없다는 눈으로 눈앞의 장면을 바라 보았습니다.
geinoutime.com
Zhu Houzhao는 다소 잘난 체하는 표정으로 다시 자신감을 얻었습니다.
k8 カジノ 出金 銀行
このトピックに対する深い分析と洞察が非常に有益でした。
geinoutime.com
Liu Wenshan은 안도의 한숨을 내쉬며 멘토의 따뜻한 말을 계속해서 씹었습니다.
Get ready for non-stop action – play our online game today! Lucky Cola
魁!!男塾~天挑五輪大武會編
素晴らしい記事でした!とても感動しました。
甲賀忍法帖~Ⅲ(V2.2)
このブログの内容はいつも豊富で、非常に参考になります。
k8 カジノ 出金 銀行
とても有益な情報で満載でした。大変役に立ちました。
Excellent article, it was uncommonly useful! I just started in this and I’m turning out to be more familiar with it better. Escort Service in Lucknow The post is written in an exceptionally decent way and it contains numerous helpful data for me. Many thanks and will search for additional postings from you.
I cannot thank you enough for the article.Really thank you!
I admire your creativity in problem-solving. You bring fresh ideas to the table that inspire us all. Check my page for other related articles ipl tata casino
유니콘 슬롯
나는 이것이 마지막 지푸라기를 잡는 Fang Jifan이라고 생각합니다.
Drift Boss has brought me great experiences with breathtaking drifts.