Kriisit ja viestintä -tutkimushanke

Kriisit ja viestintä -tutkimushanke oli kahden vuoden mittainen tutkimus Suomen viimeaikojen suurimmista kriiseistä: tsunamista, Jokelan ja Kauhajoen koulusurmista ja Nokian vesikriisistä. Kysymme, mitä nämä erilaiset kriisit paljastavat yhteiskunnasta, ja sen organisaatiosta kuten mediasta, viranomaisesta ja tavallisesta kansalaisesta.

Tutkimusryhmä järjesti 6.–7. marraskuuta 2009 Helsingin yliopistolla kansainvälisen konferenssin Violence and Network Society. Konferenssin pääpuhujia olivat professori Douglas Kellner ja professori Stewart R. Clegg. Konferenssista päävastuussa on yliopistonlehtori, FT Johanna Sumiala.

Tutkijaryhmä

Kriisit ja viestintä -tutkimushanke on Helsingin yliopiston viestinnän laitoksen Viestinnän tutkimuskeskus CRC:n ja Työterveyslaitoksen yhteishanke. Hankkeen vastaavana johtajana toimii yliopistolehtori VTM Salli Hakala Helsingin yliopistosta. Tutkimushankkeessa tutkitaan erilaisia kriisejä kansainvälisessä vertailussa mediatoiminnan, verkon sekä kriisijohtamisen näkökulmista verkostoyhteiskunnassa. Tutkimusryhmän muodostavat VTM Salli Hakala, VTM Heidi Lavento, FT Johanna Sumiala ja VTK Minttu Tikka. Kriisit ja viestintä -hankkeen on rahoittanut Helsingin Sanomain Säätiö. Kesken Jokelan koulusurmien tutkimuksen tapahtui Kauhajoen vastaava ampumistapaus. Helsingin Sanomain Säätiö myönsi tämän johdosta jatkorahoitusta Viestinnän tutkimuskeskus CRC:lle Koulusurmat verkostoyhteiskunnassa -hanketta varten. Hankkeessa tulevia kotimaan julkaisuja ovat mm. Hannele Seeckin toimittama Työ- ja ihminen (TTL) -teemanumero kriiseistä huhtikuussa 2009. Salli Hakalan toimittama Media & viestintä. Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehden teemanumero Kriisit verkostoyhteiskunnassa julkaistaan toukokuussa.

Julkaisut

Salli Hakala
Koulusurmat verkostoyhteiskunnassa. Analyysi Jokelan ja Kauhajoen kriisien viestinnästä
Julkaisija: Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC

Hannele Seeck , Heidi Lavento, Salli Hakala
Kriisijohtaminen ja viestintä. Tapaus Nokian vesikriisi.
Kuntatalon paino, Helsinki. (2008)

Lisätietoa koulusurmien tutkimuksesta antavat:
Hankkeen vastaava johtaja, yliopistolehtori VTM Salli Hakala
salli.hakala(at)helsinki.fi, puh. 09-191 23770 tai 0500 438091