E-thesis-palvelussa ovat herättäneet huomiota toistuvat tiedustelut, jotka liittyvät saksalaisen VDM Verlag -kustantamoon. Yritys on lähestynyt opinnäytteiden tekijöitä ja tarjonnut julkaisumahdollisuutta väitöskirjoille ja graduille, jotka ovat aiemmin ilmestyneet vain verkossa.

Opinnäytetyön tekijälle tarjous kirjan julkaisemisesta voi tuntua onnenpotkulta. VDM Verlagin toimintatapoihin liittyy kuitenkin kysymyksiä herättäviä piirteitä.

Kustantamon toiminta on virtaviivaistettu niin pitkälle, että toimitustyötä tai oikolukua ei tehdä. Kustantamo myös näyttää levittävän verkkonsa hyvin laajalle, ja sopimusta tarjotaan suurelle joukolle tutkijoita ja opinnäytteen tekijöitä. Aivan puhtaasta Vanity Press -liiketoiminnasta ei kuitenkaan ole kyse, sillä kirjoittaja ei joudu maksamaan julkaisemisesta.

Uusi kustantamolaji on levinnyt myös Itämeren alueen ulkopuolelle. Amerikkalaisen The Chronicle of Higher Education -lehden keskustelupalstalla on käsitelty VDM Verlagin toimintatapoja ja tuotu esille vaihtelevia kokemuksia kustantamosta. Keskustelupalstalla pohditaan, voidaanko yritystä pitää edes kustantamona, vai huolehtiiko se vain kirjojen painamisesta. Ilmaan nostetaan myös kysymys, voiko VDM Verlagin tarjoukseen suostumisella olla haitallisia vaikutuksia tutkijan maineelle.

Suomalaisten yliopistojen lienee syytä olla hereillä uuden tulokaslajin suhteen.

One thought on “Aggressiivinen tulokaslaji rantautumassa Suomeen – VDM Verlag ja opinnäytteiden julkaiseminen

1. Kirjoittaja mainitsee, että “VDM Verlagin toimintatapoihin liittyy kuitenkin kysymyksiä herättäviä piirteitä.” Tiedoksi vain, että varsinkin teknisissä tieteissä on varsin normaalia julkaista kirja ilman erityistä oikolukua ja/tai toimitustyötä. Tätä harrastavat jopa suuret ja tunnetut kustantajat. Oletuksena tietysti on, että kirjoittaja tuntee kirjoittamansa alan eikä kirjoita mitä tahansa roskaa.

Kysyisin: mitä pahaa voi olla siinä että työsi julkaistaan kirjana, joka on saatavilla suurista online-kirjakaupoista kuten Amazon? Tälläinen tilannehan on loistavaa markkinointia omalle työlleen! Kaiken lisäksi VDM Verlag maksaa kirjan tekijälle lähes samantasoista korvausta myydyistä kirjoista kuin useat muut kustantajat.

Asianlaita on tietysti toinen, ellei usko oman työnsä laatuun ja tieteelliseen pohjaan. Tällöin ei varmasti kannata julkaista kirjaa minkään kustantamon kanssa, sillä siitä voisi tulla ikuinen negatiivinen leima tekijälle. Kannattaa myös muistaa, että VDM Verlag tekee (uudenlaista) bisnestä. Eiväthän he julkaise materiaalia, jolla eivät usko olevan markkinoita! Bisnes on aina bisnestä.

Kirjoittaja kirjoittaa myös “E-thesis-palvelussa ovat herättäneet huomiota toistuvat tiedustelut”. Kannattaa muistaa sekin fakta, että Suomessa niin moni “tavallinen asia” saattaa kuulostaa julkaisukelvottomalta, mutta muissa maissa ihmiset saattavat olla aidosti kiinnostuineita aihealueesta, jos se olisi helposti saatavan kirjan muodossa. VDM Verlagin kirjathan julkaistaan kansainvälisillä markkinoilla.

Itse olen erittäin tyytyväinen VDM Verlagin toimintaan, enkä myöskään häpeä työni tulosta siten etten haluaisi sen olevan maailmanlaajuisilla markkinoilla!

Comments are closed.