Tutkimus vapaaksi verkkoon! -seminaari ja muutakin open access -asiaa

Päättymässä oleva Julkaisuarkistojen infrastruktuuri -hanke järjestää loppuhuipennuksena seminaarin, jonka otsikko on “Tutkimus vapaaksi verkkoon!”. Seminaari pidetään tiistaina 25.1.2011 klo 10.15-16.00 Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa.

Luvassa on esityksiä mm. tutkimusjulkaisujen rinnakkaistallennusta koskevista poliittisista linjauksista ja käytännön ratkaisuista sekä Suomessa että Euroopassa, suomalaisten julkaisuarkistojen nykytilasta ja tulevaisuudesta sekä suunnitteilla olevasta kansallisesta julkaisurekisteristä. Seminaarin ohjelma ja etäosallistumista koskevat ohjeet löytyvät mm. Kansalliskirjaston verkkosivuilta.

Seminaariin on vapaa pääsy, ja siihen voi osallistua joko tulemalla paikan päälle tai sitten etänä Connect Pron kautta. Kummassakin tapauksessa toivomme, että osallistujat ilmoittautuvat etukäteen, paikan päälle tulevien osalta viimeistään torstaina 20. tammikuuta.

Kun nyt open access -aiheessa ollaan, mainostetaanpa saman tien myös yhteispohjoismaisen SciecomInfo-lehden joulukuun numeroa (4/2010), jossa on myös pari suomalaisten kirjoittajien artikkelia. Turid Hedlundin artikkeli käsittelee yleisemmällä tasolla pohjoismaisten kirjoittajien artikkelien OA-saatavuutta. Kimmo Koskisen, Arja Lappalaisen, Timo Liimataisen, Eija Nevalaisen, Arja Niskalan ja Pekka J. Salmisen artikkelissa taas on selvitetty Helsingin yliopiston tutkijoiden vuosina 2007-2008 julkaisemien referee-artikkelien OA-saatavuutta eri hakupalveluiden kautta.

Jälkimmäisen artikkelin  tulosten mukaan referee-artikkelien saatavuus näyttäisi paljon paremmalta kuin olisin odottanut: artikkelin mukaan 49.1% tutkimuksessa käytettyyn otokseen kuuluneista 407 artikkelista löytyi myös OA-versiona.  Toisaalta tutkimuksessa todettiin, että Helsingin yliopiston verkossa käytettävissä olevat maksulliset palvelut huomioiden artikkeleista oli saatavilla 88.0%, eli 12.0% yliopistossa tuotetuista tutkimusartikkeleista ei ollut saatavilla sähköisessä muodossa edes yliopiston verkossa.

SciecomInfo-lehden tuorein numero on luettavissa osoitteessa