Tiedote: Kurssisivu tuo opiskelijalle avun kaaokseen

TIEDOTE: KURSSISIVU TUO OPISKELIJALLE AVUN KAAOKSEEN

Digitaalisen opetus- ja oppimisympäristö (DOO) -projektissa on juuri julkaistu ensimmäinen versio kurssisivusta, jota Helsingin yliopistossa pilotoidaan elokuvatutkimuksen ja teatteritieteen kahdeksalla eri kursseilla. Pilotin jälkeen on tarkoitus tarjota yliopiston kaikilla kursseilla opiskelijalle kurssisivu, jossa on helposti saatavilla kaikki tietyn kurssin tiedot sekä pääsy kurssilla käytettäviin materiaaleihin ja työvälineisiin, kuten Moodleen tai wikiin.

Kurssisivun avulla pyritään helpottamaan opiskelijoiden kokemaa kaoottisuuden tunnetta sekä vastaamaan heidän toiveeseen siitä, että kaikilla kursseilla olisi jatkossa vain yksi pysyvä kotipaikka. Opiskelijoiden ei enää toivottavasti tarvitse etsiskellä kurssin materiaaleja eikä kysyä, että ovatkohan ne Moodlessa vai Oodissa vai jossain ihan muualla. Kurssisivun tarkoituksen on myös helpottaa opettajan arkea tarjoamalla jokaiselle kurssille sivu, jonka kautta he voivat jakaa kurssimateriaalin ja viestiä opiskelijoille.

Yksi Kurssisivu-pilotissa mukana olevasta kursseista on teatteritieteen vs. professori Mikko-Olavi Seppälän ohjaama Teatterin arkistot -praktikum. Seppälä lähti mielellään mukaan pilottiin, koska oli kiva kokeilla kurssilla jotain uutta ja piristävää.

– Kurssisivu vaikuttaa visuaalisesti iskevältä, ja opiskelijoita varmasti helpottaa se, että kurssisivulle ei tarvitse kirjautua.

Tällä hetkellä pilottivaiheessa kurssisivu on täysin julkinen, mutta jatkossa on mahdollista, että osa sivun materiaaleista ja viestinnästä näkyy opiskelijoille vasta kirjautumisen jälkeen. Seppälä näkee julkisen kurssisivun hyödyllisenä nimenomaan markkinointimielessä.

– Julkinen kurssisivu on hyvä kurssin ”myymisen” näkökulmasta, siis ennakkoinformaationa. Tosin sivuston julkisuus voi vähentää sen sovellettavuutta kurssin sisäisen viestinnän välineenä.

Kurssisivun kehittämistä jatketaan pilotissa kerätyn käyttäjäkokemuksen ja -palautteen perusteella. Kaikissa Digitaalisen opetus- ja oppimisympäristö -osaprojekteissa käytettävyyteen ja käyttökokemukseen kiinnitetään erityistä huomiota ja kurssisivuja on helppo selailla monenlaisilla päätelaitteilla, kuten älypuhelimella.

Käy sinäkin testaamassa kurssisivun pilottiversiota osoitteessa student.helsinki.fi. Samasta osoitteesta löydät myös Genetiikkaportaalin.

Kirjoittaja on DOO-projektin viestintäkoordinaattori.