Opinder – find your learning buddy

DOO-projektissa eletään ajan hermoilla ja visioidaan tulevaa. Ulla kirjoitti aikaisemmassa merkinnässä Yliopisto-opettajana vuonna 2025 opettajien visiointityöpajasta Sulop-seminaarissa. Minkälaista voisi olla opiskelijan arki vuonna 2024? Viime joulukuussa järjestettiin Kumpulan kampuksella Ohjelmistotekniikan menetelmät -kurssin harjoitusryhmäläisille tulevaisuuden visiointityöpaja. Yksi viiden hengen opiskelijaryhmä hahmotteli opiskelijoille suunnattun Opinder-palvelun.

Opinder-idean opiskelijat esittelemässä ryhmätyötään.

Opiskelijoiden idea sai DOO:n projektiryhmässä kannatusta ja se valittiin jatkotyöstöön. Opinderista tehtiin kevyt testiproto ja sitä sekä opiskelijoiden vastaanottoa testattiin maaliskuun toisella viikolla oppimiskeskus Aleksandriassa järjestetyissä haastatteluissa.

Mikä ihmeen Opinder?
Opinderin idea on mahdollistaa nopea kommunikointi, avun pyyntö opiskelutehtävissä sekä  face to face -tapaamiset esim. samalla kurssilla opiskelevien kanssa tai samassa rakennuksessa, sillä hetkellä opiskelevien kanssa. Opinderin taustalla on ajatus ”learning buddiesta” eli  opiskelukumppaneista. Opiskelijat voivat ryhmätyä, sopia tapaamisista tai vaan heittää nopeita kysymyksiä kanssaopiskelijoilleen.

Opiskelijatesteissä ollut Opinderin käyttöliittymäkuva

Opinderissa tulee olemaan toiminnallisuuksia myös opettajia varten. Opettaja voi ilmoittaa vapaista vastaanottoajaistaan ja opiskelijat voivat varata niitä myös lyhyellä varoitusajalla.

Opinderin seuraavaa protoversiota kehitetään huhtikuun aikana, jonka jälkeen se on opiskelijoiden testattavissa. Seuraa Opinder-tiedotusta tässä blogissamme!