Tiedote: ”Kurssit koottuna yhteen ja toimii jopa puhelimella”

TIEDOTE: ”KURSSIT KOOTTUNA YHTEEN JA TOIMII JOPA PUHELIMELLA”

DOO-projektin Kurssisivu-pilotti elokuvatutkimuksen ja teatteritieteen kevään kursseilla on päättynyt ja opiskelija- ja opettajapalautteen kerääminen on käynnissä. Pilotoinnissa on ennen kaikkea kysymys uusista tavoista työskennellä ja pilotin tarkoituksena onkin osoittaa uusien työskentelytapojen hyödyt. Ketterässä projektissa myös pilotointi on ketterää. Pienessä pilotissa kerätty välitön käyttäjäpalaute ohjaa kehitystä ja auttaa nopeasti havaitsemaan, että toimiiko idea oikeasti. Samalla pyritään välttämään hukkainvestointeja.

Kurssisivun avulla pyritään vastaamaan opiskelijoiden toiveeseen siitä, että kaikilla kursseilla on jatkossa vain yksi pysyvä kotipaikka, jossa löytyy kaikki kurssin tiedot sekä pääsy kurssin materiaaleihin ja välineisiin, kuten Moodleen tai wikiin. DOO-osaprojekteja tehdään mobiili edellä, joten kurssisivut toimivat mainiosti myös mobiililaitteilla.

Elokuvatutkimuksen ja teatteritieteen kevään kursseilla mukana olleet opiskelijat pitivät kurssisivua selkeärakenteisena ja helppokäyttöisenä. Opiskelijapalautteessa arveltiin myös, että kurssisivu tarvitsee toimiakseen sitä aktiivisesti käyttävät opettajat, jotka myös päivittävät sisältöjä kurssien aikana. Tulevaisuudessa kurssisivu luodaan automaattisesti kaikille kursseille WebOodin tietojen perusteella, eikä opettajan tarvitse tilata sitä erikseen. Kurssisivulta löytyvät kaikki kurssin perustiedot ja lisäksi opettajalla on mahdollisuus lisätä sivulle omia materiaaleja, linkkejä sekä lähettää viestejä opiskelijoille. Opiskelijapalautteessa toivottiin myös mahdollisuutta lähettää viestejä kurssisivun kautta opettajalle. Opiskelijoiden mielestä tämä toiminto lisäisi kurssisivun tarpeellisuutta, koska se vähentäisi opettajalle kohdistuvia sähköpostikyselyitä.

Myös pilottikurssien opettajien mukaan kurssisivut toimivat hyvin ja käyttökokemus oli positiivinen. Opettaja voi tällä hetkellä itse määritellä, rajataanko osa kurssin sisällöistä vain kirjautuneille vai ovatko kaikki tiedot julkisia. Sekä opiskelija- että opettajapalautteessa toivottiin myös mahdollisuutta palauttaa tehtäviä kurssisivun kautta.

Kurssisivun kanssa toteutetaan rinnakkain Opintoni- ja Opetukseni-sivut, joista löytyvät automaattisesti linkit kurssisivuille. Seuraavaksi Kurssisivu-pilotti laajenee koskemaan opiskelijoille suunnattua Opintoni-sivua, joka tarjoaa helppokäyttöisen näkymän kaikkiin käynnissä oleviin kursseihin.

Käy tutustumassa Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö -projektissa kehitettäviin uusiin palveluihin osoitteessa http://student.helsinki.fi/fi.