Mitä kuuluu OTM-hankkeelle?

TIEDOTE: MITÄ KUULUU OTM-HANKKEELLE?

OTM eli opintohallinnon tietojärjestelmien modernisointi -hanke on Helsingin yliopiston, Aalto yliopiston, Tampereen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston yhteinen hanke, jossa kehitetään Oodi-tietojärjestelmälle seuraajaa. Korvaavasta tietojärjestelmästä rakennetaan yliopisto-opiskelun sähköinen palvelukokonaisuus, joka opintohallinnon perusrekisterin lisäksi tarjoaa työkalut opintojen suunnitteluun, valmistumiseen sekä sähköiseen asiointiin. Järjestelmän tarkoituksena on mahdollistaa opettajien ja opiskelijoiden omatoiminen opintoasioiden hoitaminen sekä suunnitelmatietoon perustuva opintojen seuranta ja opetuksen kehittäminen.

Mitä on tehty tähän mennessä?

Tällä hetkellä uuteen järjestelmään on viety Oodista opintojaksoja ja opetustapahtumia. Hankkeessa on käynnistymässä ensimmäinen pilotti, jossa testataan opintojen suunnittelu -työkalua. Pilotissa ovat mukana Farmasian tiedekunta sekä sosiaalityön ja viestinnän oppiaineet Valtiotieteellisestä tiedekunnasta. Pilotin tavoitteena on saada palautetta kehitettävistä ominaisuuksista sekä kerätä ideoita laajempaa käyttöönottoa varten.

Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Opintojen suunnittelu -työkalun laajemman käyttöönoton edellytyksenä on ns. tutkintorakenteiden ja opintokokonaisuuksien työstämiseen sopivan välineen valmistuminen. Sitä ennen kuitenkin ovat tulossa välineet opetukseen ilmoittautumisen, opintosuoritusten arvioinnin ja kirjaamisen käsittelyyn. Uusia välineitä päästään todennäköisesti testaamaan talvella. OTM-hankeen käyttöönotto on osa yliopiston Digitaalinen opetus- ja oppimisympäristö (DOO) -projektia.