Muista myös antaa palautetta: kehitämme palvelua saadun palautteen perusteella

Toukokuisessa iterointi-kirjoituksessa Erja kuvasi DOO-projektin toimintatapaa: teemme työtä lyhyissä jaksoissa tavoitteenamme saada joka jakson päätteeksi hieman edellistä tuotosta valmiimpi lopputulos. Hyvin tärkeä työväline tuon edellistä valmiimman lopputuloksen määrittämiseksi on käyttäjäpalaute. Olemme keränneet palautetta  käyttäjähaastatteluilla, käytäväkeskusteluilla, kutsutilaisuuksissa, tietylle kohdejoukolle suunnatuilla kyselyillä sekä matalan kynnyksen palautelomakkeilla. Mutta millaista palautetta olemme saaneet ja millaisia vaikutuksia palautteella on ollut?Ideal_feedback_model

Ensimmäinen Opintoni-sivusta saamamme palaute viime lokakuulta oli ihana: ”Kaikki tarpeellinen löytyy eli aivan loistava sivu!!! Kiitos! :)”. Sekä palvelua tehneet kehittäjät että me HY:n työntekijät koimme tuon palautteen jälkeen tekevämme oikeaa asiaa ja innostuimme työstämme vieläkin enemmän. Palvelun kehittämistä tämä palaute ei kuitenkaan edistänyt.

Opintoni-sivun ensimmäisessä versiossa oli toteutettuna aikataulu, joka listaa Oodista haettavat tapahtumat aikajärjestyksessä. Saimme useamman palautteen, jossa toivottiin lisäksi kalenteri- tai lukujärjestysnäkymää. ”Vielä kun saisi lukujärjestysmallisen yhteenvedon omista kursseista niin tää olisi 10+.” Kun vielä pienen opiskelijaryhmän kanssa käymässämme keskustelussa opiskelijat toivoivat kalenterinäkymää, toteutimme sen. Kalenterinäkymästäkin saimme lisää palautetta: ”kalenterin teksti liian pientä, kalenteri ehkä kokonaisuudessaan liian pieni kooltaan” ja ”Kalenteri olisi hyödylllisempi, jos tapahtumia voisi itse lisätä ja muokata.” Näiden lisäksi useampi palautteenantaja on toivonut Flammasta tuttua iCal-nappia.

Näiden konkreettisten palautteiden perusteella meillä on työjonossa kalenterinäkymän selkeyttämiseen ja luettavuuteen liittyviä ominaisuuksia. Flammasta tuttua iCal-nappia emme aio toteuttaa, koska Opintoni-sivulle on toteutettu nappi, josta voi tilata päivittyvät kalenterimerkinnät omaan kalenteriin. Palautteen perusteella opiskelijat eivät löydä nappia, joten mietimme sille näkyvämpää paikkaa.

Jos haluat kehittää käyttämääsi palvelua, anna palautetta. Kuvaa palautteessa kohtaamasi ongelma tai toivomasi parannus. Jos olet valmis antamaan lisätietoja tai selittämään lisää, jätä palautteeseen myös yhteystietosi. Kehitämme palveluja juuri sinulle ja haluamme kuulla, millainen sen pitäisi mielestäsi olla!