Opintoni-, Opetukseni- ja kurssisivujen uusi versio julkaistu

Tänä aamuna julkaistiin normaalia pidemmän tauon jälkeen uusi versio Opintoni-, Opetukseni- ja kurssisivuista. Tuotantoonvienti tehtiin samanaikaisesti ja pidemmän tauon jälkeen, koska samalla tehtiin muutoksia myös opintohallintojärjestelmä Oodista tietoja hakevaan rajapintaan. Suurin osa muutoksista on sellaisia, ettei käyttäjä niitä välttämättä huomaa. Konepellin alla ne kuitenkin tarkoittavat tehokkaampaa ja toimintavarmempaa palvelua.

Opintoni- ja Opetukseni-sivuilla merkittävin muutos koskee käyttäjäntunnistamista. Tarkensimme päättelysääntöjä, joilla käyttäjä tunnistetaan opiskelijaksi tai opettajaksi. Tämän seurauksena esimerkiksi Opintoni-sivua ei luoda henkilökuntaan kuuluvalle, joka on joskus (mutta ei enää) opiskellut Helsingin yliopistossa. Toinen pieni, mutta toivottu uudistus on yksinkertaiseen kurssisivuhakuun ohjaava Hae opetusta -linkki sivun ylänavigaatiosta. Palvelukokonaisuuden kehittämisen myötä tämä linkki jää tarpeettomaksi, mutta tässä vaiheessa toivomme sen olevan avuksi sekä opiskelijoille että opettajille.

Kurssisivuille uusi versio toi paljon uudistuksia tietojen sisältöön, hakuihin ja käyttöliittymään liittyen. Käyttäjälle tämä tarkoittaa parantunutta käytettävyyttä. Osa uudistuksista näkyy kirjautumattomalle käyttäjälle ja opiskelijoille, osa opettajalle muokkaustilan selkeyttämisenä.