Terveisiä kampuskierrokselta

Opetuksen uudet palvelut ovat kiertäneet alkukevään aikana kampuksilla. Opetukseni ja kurssisivu ovat esittäytyneet Viikissä, Kumpulassa ja keskustakampuksella; Viikin ja Kumpulan kampuksilla mukana oli myös lukujärjestysohjelma Optime. Viikissä tapahtuma järjestettiin Think Companyn tiloissa, Kumpulassa ja keskustassa tilaisuus oli aulatiloissa, mikä mahdollisti poikkeamisen vaikka ohikulkumatkalla. Suunnitelmissa on myös jalkautua Meilahteen loppukeväästä.

kuvablogiin-2

Kaikisssa tilaisuuksissa osallistujia oli useampi kymmenen ja keskustelu kävi vilkkaana. Osallistujamäärän perusteella olisi ollut perusteltua järjestää tilaisuudet luentosalissa, jolloin kaikki osallistujat olisivat nähneet ja kuullet saman esityksen. Palveluiden kehittämisen kannalta epämuodollinen käytäväkeskustelu oli kuitenkin todella toimiva ratkaisu. Opettajien kanssa keskustellessa pääsimme yhdessä katsomaan heidän Opetukseni-sivuja ja kurssisvuja, löysimme muutaman todellisen virheen ja – mikä tärkeintä – näimme olan yli, mitkä palveluiden toiminnot eivät toimi niin kuin opettajat olettavat. Hyödyllisten kehittämisehdotusten lisäksi saimme myös positiivista palautetta ja kiitosta tehdystä työstä.

Monet tilaisuuksiin osallistuneista opettajista miettivät sitä, mitä hyötyä kurssisivu ja Opetukseni-sivu heille itselleen tuo. Etenkin Moodlen käyttöön tottuneet opettajat pohtivat tätä paljonkin: Moodlehan tarjoaa paljon laajemman valkikoiman toimintoja kuin kurssisivut. Ilahduttavaa olikin, että opettajat itse ymmärsivät, että palveluiden suurin hyötyjä on opiskelija. Opintoni-sivu ja kurssisivu tuovat opiskelijalle yhteen paikkaan kaikkiini kursseihin liittyvät tiedot. Kun opettaja tallentaa Moodle-alueen linkin kurssisivulle, on Moodle-alueen linkki ilmoittautuneiden opiskelijoiden löydettävissä kurssisivun lisäksi opiskelijoiden omalta Opintoni-sivulta.