Mediapolku

Mediapolku on Helsingin yliopiston ja Keski-Uudenmaan kuntien Kuuma TVT -hankkeen yhteistyöprojekti, jossa yliopisto-opiskelijat ohjaavat kuumakuntalaisia oppilasagentteja tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opettavissa projekteissa. Mediapolku on toteutettu jo 1990-luvulta alkaen ja yhteistyö elinkeinoelämän kanssa on vuosikymmenten saatossa vaihdellut teknologiateollisuudesta kustantamoihin ja digitaalisten oppimateriaalien tuottajiin.

Projektin tavoitteena on tutustuttaa peruskoulujen opettajat, oppilaat ja opiskelijat tieto- ja viestintätekniikan erilaisiin opetuskäytön mahdollisuuksiin ja hyötyihin hauskalla ja innostavalla tavalla.

Helsingin yliopiston opiskelijat suunnittelevat 12-16 tunnin pituisen projektikokonaisuuden ja ohjaavat sen Keski-Uudenmaan koulujen oppilasagenteille, eli oppilaille, jotka kouluttavat muita oppilaita ja myös opettajia tieto- ja viestintätekniikan käytössä omassa koulussaan.

Mediapolku on Helsingin yliopiston poikkitieteellistä yhteistyötä edistävä kurssi, joka antaa opiskelijoille avaimia uudenlaiseen yhteistyöhön ja työharjoitteluun.

Kasvatustieteen tai mediakasvatuksen opiskelijat tuovat kerhoon tietämyksensä ja tuntemuksensa lasten parissa toimimisesta sekä siitä, miten tieto- ja viestintätekniikkaa voidaan opettaa peruskouluissa. Muiden alojen opiskelijat voivat tuoda oman alansa tietämystä sisällöksi oppimiseen, esimerkiksi kieliä, matematiikkaa tai vaikkapa historiaa. Mediapolku on avoin kaikkien alojen opiskelijoille Helsingin yliopistossa.