Musiikin digiloikka kasvatustieteellisessä tiedekunnassa

Kirjoittanut Inkeri Ruokonen

Olemme käyttäneet kandiohjelman digiloikkarahaa sekä lastentarhanopettajien että luokanopettajien soiton verkko-opetuksen kehittämisessä maksamalla opiskelijalisenssit verkko-oppimisympäristöihin ja sulauttamalla niitä osaksi musiikin taitojen oppimista.

Kolmen viimeisen vuoden aikana musiikin aineryhmästä on eri syistä poistunut kolme soitonlehtoria ja uusia ei ole tilalle valitettavasti saatu, tuntiopetusta jonkin verran.

Tämän vuoksi olemme ottaneet digiloikkarahoituksen avulla käyttöön jo valmiit musiikinoppimiseen tarkoitetut verkkopohjaiset oppimisympäristöt ja käyttäneet niitä sekä oheisoppimisen tilana että sulautuvasti studiomuotoiseen pienryhmäsoitonopetukseen liittäen.

Soitonopetuksessa olemme käyttäneet Rockway-koulua. Opiskelijat voivat opiskella Rockway-koulussa monia eri instrumentteja (mm. piano, kitara, ukulele, kantele, bändisoittimet), musiikkitietoa, laulua sekä mm. musiikin luovaa tuottamista. Lisäksi olemme testanneet uutta Music Drive-In-verkko-oppimisymäristöä musiikin didaktiikan opetusta rikastamaan erityisesti musiikin sivuainetta opiskelevien kanssa. Digiloikkarahalla olemme saaneet ostettua opiskelijoille lisenssit.

Ajattelimme aluksi luoda omat verkko-oppimisympäristöt soitonopetukseen. Selvitimme asiaa kuitenkin yliopiston juristeilta, jotka päätyivät siihen lopputulokseen, että on edullisempaa ja helpompaa ostaa palvelut jo valmiilta yritykseltä, (joilla on laaja ja meidänkin opiskelijoidemme eri lähtötasoille sopiva tarjonta), kuin rakentaa verkko-oppimisympäristö itse, ja maksaa jokaisesta musiikkinäytteesä teostomaksut, jotka silloin tulisivat tiedekunnan hoidettaviksi.

Olemme kokoajan tutkimuspohjaisesti seuranneet oppimisympäristöjen toimivuutta ja parhaillaan aiheeseen liittyen on käynnissä Lapin yliopiston kanssa ArkTOP-tutkimus- ja kehittämishanke. Olemme jo julkaisseet muutamia tutkimusartikkeleita aiheeseen liittyen ja lisää on tekeillä.

Keskeisenä tuloksena on todettava, että musiikin verkko-oppimisympäristö hyödyttää eniten niitä opiskelijoita, joilla on jo aiempaa kokemusta musiikin harrastamisesta ennen opintojen aloittamista. Sen sijaan ne opiskelijat, joille musiikin harrastaminen on vierasta ja musiikin symbolikieli on kouluajoista täysin unohtunut, tarvitsevat verkko-oppimisympäristön rinnalle joko opettajan tai vertaisopiskelijan ohjausta ja tukea sulautuvasti suunnitellussa oppimisympäristössä. Valitettavasti tähän on tällä hetkellä musiikin aineryhmässä aivan liian vähän opetusresursseja.

Jatkossa, opiskelijamäärien lisääntyessä tarvitsemme joko soitonlehtoraatin tai verkko-oppimisympärisön mahdollistamisen jatkossa tiedekunnan perusrahasta, mieluusti tietenkin molemmat, tälläkin hetkellä tuntiopettaja on välttämätön verkko-oppimisympäristön lisänä ja tukena.

Aiheeseen liittyvät jufo-artikkelit:

Hietanen, L., Ruokonen, I., Ruismäki, H. & Enbuska, J. (2016). ”Student Teachers’ Guided Autonomous Learning: Challenges and Possibilities in Music Education.” Procedia-Social and Behavioral Sciences, 257-267. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.02.080

Ruokonen, I., Enbuska, J., Hietanen, L., Tuisku, V., Rimppi, A. & Ruismäki, H. (2017). Finnish student teachers’ self-assessments of music study in a blended learning environment. Musiikkikasvatus. 20 (2), 30-39.

Tuisku, V., & Ruokonen, I. (2017). Toward a Blended Learning Model of Teaching Guitar as Part of Primary Teacher Training Curriculum. The European Journal of Social and Behavioural Sciences Vol. XX, 2520-2537. Available in HELDA

Enbuska, J., Rimppi, A., Hietanen, L., Ruokonen, I. & Ruismäki, H. (2018). E-learning Environments, Opportunities and Challenges to Play the Piano in Student Teacher Education. The European Journal of Social & Behavioural Sciences . Vol. XXI, 2562-2569. http://dx.doi.org/10.15405/ejsbs.226