ETK-KOUKKU

Koukku-sana tiivistää oivallisesti elintarviketieteiden kandiohjelman digiloikkaprojektille 2019–20 asetetut kaksi päätavoitetta: (1) Konkreettisesti KouKKu on lyhenne sanoista Koulutusohjelman kurkistuskurssi, jonka rakentaminen on yksi projektin päätavoitteista. Käytännössä täysimittaista kurkistuskurssia kohti edetään askeleittain. Projektin 1. porrasta nikkaroidaan kehittämällä itseopiskelumateriaalia ETK-010 Elintarviketiede ja -teknologia yliopistossa -kurssille. Tätä materiaalia pyritään myöhemmin käyttämään koulutusohjelman kurkistuskurssissa. (2) Toisaalta sanat koukku ja koukuttaa viittaavat tarttumiseen ja jopa riippuvaiseksi tekemiseen, mitä todellakin tarvitaan, jotta saavutettaisiin projektin toinen päätavoite – koulutusohjelman opettajien digitaitojen yhteisöllinen kehittäminen.

Elintarviketieteiden kandiohjelman digiloikan ensimmäiset askelmerkit otettiin syyskuussa 2018, jolloin haettiin rahoitusta elintarviketieteiden kandi- ja maisteriohjelman (FOOD) hallitun digiloikan toteuttamiseksi laajan yhteistyön kautta. Kun rahoituspäätös kurkistuskurssin/MOOC:in rakentamisesta tuli, päätettiin keskittyä kandiohjelman digiprojektiin ja samalla FOOD-ohjelma joutui vetäytymään hankkeesta. Digiloikan varsinainen vauhdinotto alkoi projektin aloituskokouksessa opetusteknologia palvelujen kanssa 4.12.2018, jolloin myös tarkentuivat kandiohjelman opetuksen digiloikkaan liittyvät tavoitteet, jotka on mainittu edellisessä kappaleessa. Myös osa-aikaisen koordinaattorin palkkaamisesta projektiin sovittiin.

Tammi-helmikuussa 2019 vauhdinotto eteni hyvää vauhtia lankkua kohti ja käytännössä jo ponnistusvaiheeseen. Koulutusohjelman opettajille digiloikkaprojekti julkistettiin ETK-KouKKun kick-offissa 9. tammikuuta, jossa projektin johtaja Anna-Maija Lampi esitteli digiloikan taustaa ja tavoitteita. Lisäksi kerrottiin, millaisista lähtökohdista lähdetään edistämään koulutusohjelman opettajien digitaitoja nojautuen syksyllä 2018 tehtyyn kyselyyn opettajien aktiivisesti käyttämistä ja kokeilemista opetusmenetelmistä sekä opiskelijoiden kokemuksista opettajien käyttämistä menetelmistä. Tämän aloitustapaamisen lisäksi kevään 2019 kalenteriin on jo merkitty kuusi muuta tapaamista, joissa pyritään esittelemään digiloikkaprojektin etenemistä opettajille ja innostamaan heitä digitaitojen kehittämiseen. Ensimmäisessä yhteisessä tapaamisessa 23.1.2019 saatiin opastusta Adobe Connectin saloista ja kuultiin käyttäjäkokemuksia sen käytöstä mm. kansainvälisen EIT FOOD -kurssin toteuttamisessa. ETK-kandiohjelman digiloikkatiimi on järjestänyt lisäksi vapaamuotoisempia tutustumisia CleverTouch näyttöihin ja Kumpulan kampuksen examinariumiin.

Yksi hyvin konkreettinen tuotos ETK-KouKKu-projektista on jo nyt käytettävissä: Kaikkien koulutusohjelman opettajien yhteinen MOODLE-sivusto, ”ETK-KOUKKU; elintarviketieteiden kandiohjelman digiloikka 2019-20”, on perustettu. Tälle alueelle kerätään digiloikkaprojektin perustiedot ja virstanpylväät hankkeen etenemistä. Lisäksi pyritään aktivoimaan opettajien digitaitojen kehittämistä tiedottamalla aktiivisesti alan koulutustarjonnasta, keräämällä lyhyitä raportteja/kokemuksia jo toteutuneista koulutuksista, antamalla tärkeitä vinkkejä/tietoiskuja käytössä olevista opetusteknologian mahdollisuuksista ja houkuttelemalla avoimeen keskusteluun ”digin” mahdollisuuksista ja sudenkuopista.

Jännittävää, ellei suorastaan koukuttavaa, matkaa elintarviketieteiden kandiohjelman digiloikan parissa voi seurata projektin digiblogeista ja tietysti edellä mainitulta MOODLE-sivustolta. Kuinka pitkälle ponnistuksen jälkeinen ilmalento riittää, onnistuuko loikan tekninen toteutus odotetusti ja tehdäänkö loikan jälkeen hallittu alastulo vai harmittava pyllähdys, selviää lähimmän vuoden aikana. Toivottavasti mahdollisimman moni koulutusohjelman opettajista seuraa tätä merkittävää urheilusuoritusta aktiivisesti osallistumalla ja kannustamalla. Kuulemisiin…