Genetiikan ja molekulaaristen biotieteiden maisteriohjelma

1.Pedagogiset tavoitteet

  • Opiskelijoiden syväoppiminen ja aktivointi
  • Ottaa opiskelijat mukaan opetuksen ja oppimisen suunnitteluun

2.Sisällölliset tavoitteet

  • Kehittää digipohjaista opetusta ensin kolmen pilottiprojektin avulla, jonka jälkeen hyödyntäminen koko ohjelmassa
  • Kehittää toimintamalleja, joita voidaan soveltaa yli tiedekuntarajojen
  • Parantaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja työllistymistä

Hanke 1: Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen tukemaan luento-opetusta Genomes and cytogenetics-luentosarjalla

Haaste

  • perinteisessä luento-opetuksessa opiskelijoiden heikko osallistuminen opetustapahtumaan, mikä ei tue syväoppimista

Tehtävä

  • Kanditasolla käytössä kustannusyhtiö Pearsonin Mastering Genetics, jota voidaan soveltaa myös maisteritasolla. Kartoitetaan myös muut olemassa olevat alustat (vastuuhenkilö Tapio Heino)
  • Kehitämme digitaaliseen oppimisympäristöön tehtäviä, joiden avulla opiskelija hakee itse tietoa käsiteltävistä aiheista tehtäviä tekemällä
  • Verkkopohjaisen järjestelmän ja työskentely-ympäristön suunnittelu

Toteutus

  • Tehtävien tekemiseen ja opettajien tueksi palkataan yksi biotieteiden alan maisteritasoinen digiloikkatukihenkilö
  • Verkkopedagogiikan asiantuntijan konsultointi (Sanna-Katja Parikka)
  • Soveltuu myös oppimisen testaukseen (itsearviointi)
  • Pilotoidaan keväällä 2018 Genomes and cytogenetics -luentosarjalla (vastuuhenkilö Iiris Hovatta)
  • Opetusmuodon jatkokehitys palautteen perusteella

Hanke 2: Itsenäisesti tehtävien verkkokurssien suunnittelu

Haaste

  • Ajasta ja paikasta riippumattomien verkkopohjaisten kurssien järjestäminen
  • Opiskelijoiden heterogeeninen tausta ja osaaminen
  • Miten opiskelijoiden tukeminen järjestetään chat-pohjaisesti

Tehtävä

  • Tavoite
    • Mahdollistaa sovelletun bioinformatiikan perusteiden itsenäistä opiskelua.
    • LSI32001 Introduction to applied bioinformatics kurssin suorittaminen milloin se parhaiten sopii esimerkiksi GMB ohjelman opiskelijoille.

    Verkkokurssien alustan testaus ja valinta

  • Opiskelijoiden tuen järjestäminen

Pilotti keväällä 2017

  • Aloite bioinformatiikan opiskelijoilta, jotka toivoivat verkkopohjaisia kursseja, jotka voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta
  • Pilotoitu genetiikan ja genomiikan opintosuunnassa keväällä 2017
  • Maisteri- ja tohtoriopiskelijat tekivät verkkopohjaisen kurssin Moodleen. Sisältää genetiikan, bioinformatiikan ja tilastotieteen harjoitustehtäviä.
  • Toimii myös oppimisen testauksen ja kertauksen tukena opintojen kuluessa

Toteutus

  • ipython ohjelmointi jupyter notebooks -ympäristössä.
  • CSC:n virtuaalikoneet mahdollistavat harjoitusten tekemisen millä tahansa tietokoneella.
  • Hyviä kokemuksia, mm. Population genetics and genomics (GMB-204) ja Life Science Informatics -koulutusohjelman kursseilta.
  • Hankkeeseen palkataan yksi maisteritasoinen henkilö tekemään harjoitus notebook:it valmiiksi.

Hanke 3: Bridge – verkkopohjainen työskentely-ympäristö ja sähköinen järjestelmä life science –työelämäkontaktien, -taitojen ja työllistymisen kehittämiseksi

Haasteet ja tavoitteet

  • Harjoittelu- ja lopputyömahdollisuuksien markkinointi opiskelijoille ja työnantajille
  • Työllistyminen life science –sektorille heti valmistumisen jälkeen
  • Uuden, kasvavan työelämäsektorin hyödyntäminen
  • Biotieteilijämaisterien osaamisen tunnetuksi tekeminen
  • Työelämärelevanssi ja -kontaktit opiskelijoille
  • Opiskelijan omien taitojen ja kehitystarpeiden tunnistamisen kehittyminen

Toteutus

  • Kurssin GMB-401 ”Integrative health biosciences”- opiskelija ja opettajat (vastuuhenkilö Pia Siljander)
  • kurssilla toimivat Life Science- kentän toimijat (esim. yeitykset, HealthSpa ja FIB)
  • Ypedalehtorit
  • Digiloikkarahoitetut biotieteiden maisteri, alustan tekninen toteutus tietotekniikan maisteri/opiskelijat

Tehtävä

  • Verkkopohjaisen järjestelmän ja työskentely-ympäristön suunnittelu
  • Pilotointi ja palaute
  • Suunnittelukonsultaatio, pilotointi ja palaute
  • Pedagoginen linjakkuus
  • Järjestelmän ja työskentely-ympäristön suunnittelu ja toteutus

https://blogs.helsinki.fi/digiloikka/2018/03/12/genomes-and-cytogenetics-kurssin-itsenaiset-verkkotehtavat-tulivat-valmiiksi/#more-1374

https://blogs.helsinki.fi/life-science-expertomi/

Lisätietoja: GMB-ohjelman johtaja Tapio Heino