1.Pedagogiset tavoitteet
- Opiskelijoiden syväoppiminen ja aktivointi
- Ottaa opiskelijat mukaan opetuksen ja oppimisen suunnitteluun
2.Sisällölliset tavoitteet
- Kehittää digipohjaista opetusta ensin kolmen pilottiprojektin avulla, jonka jälkeen hyödyntäminen koko ohjelmassa
- Kehittää toimintamalleja, joita voidaan soveltaa yli tiedekuntarajojen
- Parantaa opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja työllistymistä
Hanke 1: Digitaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen tukemaan luento-opetusta Genomes and cytogenetics-luentosarjalla
Haaste
- perinteisessä luento-opetuksessa opiskelijoiden heikko osallistuminen opetustapahtumaan, mikä ei tue syväoppimista
Tehtävä
- Kanditasolla käytössä kustannusyhtiö Pearsonin Mastering Genetics, jota voidaan soveltaa myös maisteritasolla. Kartoitetaan myös muut olemassa olevat alustat (vastuuhenkilö Tapio Heino)
- Kehitämme digitaaliseen oppimisympäristöön tehtäviä, joiden avulla opiskelija hakee itse tietoa käsiteltävistä aiheista tehtäviä tekemällä
- Verkkopohjaisen järjestelmän ja työskentely-ympäristön suunnittelu
Toteutus
- Tehtävien tekemiseen ja opettajien tueksi palkataan yksi biotieteiden alan maisteritasoinen digiloikkatukihenkilö
- Verkkopedagogiikan asiantuntijan konsultointi (Sanna-Katja Parikka)
- Soveltuu myös oppimisen testaukseen (itsearviointi)
- Pilotoidaan keväällä 2018 Genomes and cytogenetics -luentosarjalla (vastuuhenkilö Iiris Hovatta)
- Opetusmuodon jatkokehitys palautteen perusteella
Hanke 2: Itsenäisesti tehtävien verkkokurssien suunnittelu
Haaste
- Ajasta ja paikasta riippumattomien verkkopohjaisten kurssien järjestäminen
- Opiskelijoiden heterogeeninen tausta ja osaaminen
- Miten opiskelijoiden tukeminen järjestetään chat-pohjaisesti
Tehtävä
- Tavoite
- Mahdollistaa sovelletun bioinformatiikan perusteiden itsenäistä opiskelua.
- LSI32001 Introduction to applied bioinformatics kurssin suorittaminen milloin se parhaiten sopii esimerkiksi GMB ohjelman opiskelijoille.
Verkkokurssien alustan testaus ja valinta
- Opiskelijoiden tuen järjestäminen
Pilotti keväällä 2017
- Aloite bioinformatiikan opiskelijoilta, jotka toivoivat verkkopohjaisia kursseja, jotka voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta
- Pilotoitu genetiikan ja genomiikan opintosuunnassa keväällä 2017
- Maisteri- ja tohtoriopiskelijat tekivät verkkopohjaisen kurssin Moodleen. Sisältää genetiikan, bioinformatiikan ja tilastotieteen harjoitustehtäviä.
- Toimii myös oppimisen testauksen ja kertauksen tukena opintojen kuluessa
Toteutus
- ipython ohjelmointi jupyter notebooks -ympäristössä.
- CSC:n virtuaalikoneet mahdollistavat harjoitusten tekemisen millä tahansa tietokoneella.
- Hyviä kokemuksia, mm. Population genetics and genomics (GMB-204) ja Life Science Informatics -koulutusohjelman kursseilta.
- Hankkeeseen palkataan yksi maisteritasoinen henkilö tekemään harjoitus notebook:it valmiiksi.
Hanke 3: Bridge – verkkopohjainen työskentely-ympäristö ja sähköinen järjestelmä life science –työelämäkontaktien, -taitojen ja työllistymisen kehittämiseksi
Haasteet ja tavoitteet
- Harjoittelu- ja lopputyömahdollisuuksien markkinointi opiskelijoille ja työnantajille
- Työllistyminen life science –sektorille heti valmistumisen jälkeen
- Uuden, kasvavan työelämäsektorin hyödyntäminen
- Biotieteilijämaisterien osaamisen tunnetuksi tekeminen
- Työelämärelevanssi ja -kontaktit opiskelijoille
- Opiskelijan omien taitojen ja kehitystarpeiden tunnistamisen kehittyminen
Toteutus
- Kurssin GMB-401 ”Integrative health biosciences”- opiskelija ja opettajat (vastuuhenkilö Pia Siljander)
- kurssilla toimivat Life Science- kentän toimijat (esim. yeitykset, HealthSpa ja FIB)
- Ypedalehtorit
- Digiloikkarahoitetut biotieteiden maisteri, alustan tekninen toteutus tietotekniikan maisteri/opiskelijat
Tehtävä
- Verkkopohjaisen järjestelmän ja työskentely-ympäristön suunnittelu
- Pilotointi ja palaute
- Suunnittelukonsultaatio, pilotointi ja palaute
- Pedagoginen linjakkuus
- Järjestelmän ja työskentely-ympäristön suunnittelu ja toteutus
https://blogs.helsinki.fi/life-science-expertomi/
Lisätietoja: GMB-ohjelman johtaja Tapio Heino