Tietoa hankkeesta

Opettajana virtuaaliluokassa -hanke toteutetaan 1.8.2017-31.12.2019 osana laajempaa Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisen tiedekunnan Opettajan pedagogisen osaamisen kehittämishanketta. Hankkeiden rahoitus tulee Opetus- ja kulttuuriministeriön Korkeakoulujen opettajankoulutuksen kehittämishankkeiden kärkihankerahoituksesta.

Opettajana virtuaaliluokassa -hankkeen tavoitteena on

  • kehittää pedagogisten käytäntöjen ja digitaalisten sovellusten yhdistelmästä toimiva virtuaalisen luokkaopetuksen malli opettajien ja yliopistojen tutkijoiden yhteistyönä, niin että toteutuksessa käytetään uusinta tutkimustietoa
  • kehittää opettajien koulutukseen malleja, jotka tukevat opettajien toimimista virtuaalisessa luokkaopetuksessa sekä kehittää opettajaksi opiskeleville perinteisestä luokkaopetuksesta poikkeava harjoitteluympäristö
  • tukea harvinaisten kurssien saatavuutta lukioissa niin että opiskelijat voivat suorittaa lukiokursseja etäopiskeluna
  • tarjota opiskelijoille virtuaalisessa luokkaopetuksessa sekä opiskelijayhteisö että opettajan oikea-aikainen ohjaus ja tuki
  • kehittää tutkimuspohjaisia pedagogisia käytäntöjä, jotka edistävät opiskelijoiden oppimista oppiaineiden sisältöjen ohella myös ns. tulevaisuuden tietotyötaidoissa

Toiminta

Keväällä 2018 kehittämishankkeen tutkimus käynnistyi tutustumalla mukana oleviin opettajiin ja Tutorhousen toimintaympäristöön. Ensimmäiset kurssit, joista kerättiin aineistoa, toteutuivat tammikuun 2018 alusta lähtien. Kevään aikana koottiin tutkimusaineistoa sekä opettajien että opiskelijoiden kokemuksista neljältä kielten kurssilta. Tutkimusaineiston kokoaminen ja analysointi on jatkunut syksyllä 2018 – keväällä ja aineistoa on koottu useilta eri oppiaineiden kursseilta. Tutkimusaineisto on koostunut opiskelijoille ja opettajille tehdystä kyselystä (pääosin kokemuksista virtuaalikurssilla), joidenkin oppituntien seuraamisesta sekä opettajien haastatteluista.

Kevään 2018 lopussa järjestettiin ensimmäinen kehittämistyöpaja Digiluokassa opettavien opettajien kanssa, ja siellä kerrottiin ensimmäisistä tutkimustuloksista. Myöhemmin on säännöllisesti järjestetty Digiluokassa opettavien opettajien yhteisiä työpajoja. Keväällä 2019 työpajoissa on erityisesti pohdittu suunnittelumallien (design pattern) kirjoittamista kokemusten ja tutkimustulosten perusteella.

Syksyllä 2018 käynnistettiin myös ensimmäisten tulosten perusteella opettajaksi opiskelevien ja jo työssä olevien opettajien koulutusta. Keväällä 2019 toteuttiin yhteistyössä HY+:n kanssa kokonaan virtuaalisesti toteutettu kurssi Opettajana virtuaaliluokassa, ja kurssin toinen toteutus käynnistyy toukokuussa 2019.

Hankkeesta on kerrottu aktiivisesti erilaisissa tapahtumissa, mm. ITKssa 2018 ja 2019 sekä Helsingin yliopiston järjestämissä konferensseissa ja seminaareissa.