Reflection about gender equality

Opiskelijat Niia Itä-Suomen Yliopistosta ja Anni Helsingin Yliopistosta ovat kirjoittaneet tämän tekstin yhteistyössä |

Students Niia from the University of Eastern Finland and Anni from the University of Helsinki have written this text in collaboration

SUKUPUOLTEN VÄLINEN TASA-ARVO ETELÄ-AFRIKAN KOULUMAAILMASSA 

Matkallamme Etelä-Afrikkaan kiinnitimme huomiota sukupuolten väliseen tasa-arvoon ja teimme havaintoja muun muassa kouluvierailuilla niin ala-asteilla kuin yliopistossakin. Havaitsimme eroavaisuuksia ja samankaltaisuuksia Suomeen verrattuna. 

Sukupuolten eroja on havaittavissa monissa yhteyksissä Etelä-Afrikassa. Keskustelimme Etelä-Afrikan koulujärjestelmästä, joka koostuu kolmen vuoden jaksoista, luokat 1–3, 4–6 ja 7–9. Jokaisella jaksolla voi jäädä luokalleen vain kerran ja sen jälkeen oppilaat siirtyvät eteenpäin, vaikka eivät saavuttaisi opetussuunnitelman tavoitteita. Esimerkiksi, jos olet jäänyt kertaamaan 1 luokan, siirryt sen jälkeen 2. ja 3. luokalle vaikka et saavuttaisi minkään näiden luokka-asteiden vaatimia tavoitteita. Etelä-Afrikassa pojat jäävät useammin luokalleen eivätkä saavuta oppimistavoitteita. On huomattu, että yläluokilla 7–9 tytöt alkavat tippua koulutuksesta enemmän raskaaksi tulemisen takia ja monet eivät palaa kouluun enää synnytyksen jälkeen. 

Kouluvierailuilla sukupuolten välillä ei pääsääntöisesti ollut havaittavissa eroja, koska usein kaikki saivat samanlaista opetusta ja osallistuivat toimintaan sukupuolesta riippumatta. Esimerkiksi käsitöissä oli vapaus valita sukupuolesta riippumatta mitä tekee ja kaikki opettelivat samoja taitoja, kuten neulomista ja kutomista. Oppilaat myös ilmaisivat nauttivansa siitä, mitä tekivät. Kuulimme kuitenkin muutamista tilanteista, joissa ryhmät on jaettu sukupuolten mukaan. Esimerkiksi liikunnassa balettia opetetaan vain tytöille. 

Koulut, joita kävimme katsomassa, eroavat kuitenkin tavallisista julkisista kouluista. Taitoaineita, kuten käsitöitä ja liikuntaa, opetetaan paljon vähemmän, kuin seuraamissamme kouluissa. Etelä-Afrikan opetussuunnitelmassa on oppiaine ”Life skills”, joka sisältää kaiken taideopetuksen, liikunnan sekä terveystiedon. Tuntimäärä tähän oppiaineeseen on pieni ja yksittäisen osa-alueen osuus jää minimaaliseksi. 

Keskustelujen perusteella Etelä-Afrikasta löytyy paljon ”perinteisiä” sukupuolirooleja. Esimerkiksi naiset jäävät usein kotiäideiksi ja hoitavat ruoanlaiton sekä kasvattavat lapset, kun taas miehet käyvät töissä ja ovat vastuussa taloudesta. Ammateissa on myös nähtävissä sukupuoliroolien mukaista jaottelua. STEM-alat tieteen ja teknologian parissa ovat hyvin pitkälti miesvaltaisia. Yliopistolla huomasimme, että samoin kuin Suomessa, opettajaksi opiskelevat ovat pääsääntöisesti naisoletettuja. 

Sukupuolikoulut ovat hieman enemmän poikakouluja kuin tyttökouluja, mutta se riippuu alueesta. Esimerkiksi Kapkaupungissa on enemmän poikakouluja. Koulut perustuvat historiaan, sisar- ja veljeskouluihin. Ne ovat puolijulkisia tai valtion kouluja, malli-C-kouluja, entisiä hallituksen/korkean tulotason/valkoisia kouluja, mutta nyt ne ovat monimuotoisempia. Mutta kuka tahansa voi päästä sisään, jos on varaa. Saattaa olla myös niin, että tyttökoulusta osallistuu oppilaita teknisen piirtämisen tunneille poikakouluun tai että poikakoulusta osallistuu oppilaita kotitalouden tunneille tyttökouluun. Luonnontieteet ovat miesvaltaisia, kun taas kotitalous on naisvaltaisia. On aineita, jotka ovat sukupuolivaltaisia, mutta kuka tahansa voi opiskella mitä tahansa aineita. 

Näkemämme perusteella voidaan todeta, että sukupuolten väliset erot ovat muuttumassa pikkuhiljaa parempaan suuntaan. Sukupuolten välisiä eroja suurempi ongelma, joka täytyisi ehkä ratkaista ensin, on kuitenkin suuret erot sosio-ekonimisen aseman mukaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta koulunkäyntiin ollenkaan ja koulujen välillä on todella suuria eroja. Toisessa koulussa on tietokoneluokka ja alle 20 oppilasta ryhmässä, kun taas muualla ei välttämättä ole koulurakennusta tietokoneista tai pulpeteista puhumattakaan ja yksi opettaja yrittää opettaa 90 oppilasta. Näkemämme oli kuitenkin vain pintaraapaisu Etelä-Afrikan koulumaailmasta. 

 

   

 

GENDER EQUALITY IN THE SOUTH AFRICAN SCHOOL ENVIRONMENT 

During our trip to South Africa, we paid attention to gender equality and made observations in various school visits, ranging from elementary schools to universities. We noted differences and similarities compared to Finland. 

Gender differences are noticeable in many contexts in South Africa. We discussed the South African school system, which consists of three-year cycles: grades 1–3, 4–6, and 7–9. Students can only repeat a year once during each cycle, after which they move forward even if they do not meet the curriculum objectives. For example, if you repeat grade 1, you move on to grades 2 and 3 even if you do not achieve the goals of any of these grade levels. In South Africa, boys are more likely to repeat a grade and fail to achieve learning objectives. It has been observed that in the upper grades 7–9, girls begin to drop out of school more due to pregnancy, and many do not return to school after giving birth. 

During school visits, gender differences were generally not noticeable because often everyone received similar education and participated in activities regardless of gender. For example, in crafts, there was freedom to choose regardless of gender, and everyone learned the same skills, such as knitting and weaving. Students also expressed enjoyment in what they were doing. However, we heard about some situations where groups were divided by gender. For example, in physical education, ballet is taught only to girls. 

However, the schools we visited differ from regular public schools. Skill subjects such as crafts and physical education are taught much less than in the schools we observed. The South African curriculum includes a subject called “Life skills,” which encompasses all arts education, physical education, and health education. The number of hours dedicated to this subject is small, and the individual component’s share is minimal. 

Based on discussions, traditional gender roles are prevalent in South Africa. For example, women often become stay-at-home mothers and take care of cooking and raising children, while men work and are responsible for the household finances. Gender-based segregation is also evident in professions. STEM fields in science and technology are predominantly male dominated. At the university, we noticed that similar to Finland, those studying to become teachers are predominantly female. 

Single-gender schools are slightly more boys’ schools than girls’ schools, but it depends on the area. Example more boys’ schools in Cape Town. Scholls are based on history, sister and brother schools. They are semi-public or governmental, model-C schools, former government/high-income/white schools, but now it’s more diverse. But anyone can enter if they can afford it. It may happen that students from a girls’ school attend technical drawing classes at a boys’ school or students from a boys’ school attend home economics classes at a girls’ school. Hard sciences are male-dominated, while home economics is female-dominated. There are subjects that are gender-dominant, but anyone can study any subjects. 

Based on what we saw, it can be concluded that gender disparities are gradually improving. However, a bigger issue that perhaps needs to be addressed first is the significant disparities based on socio-economic status. Not everyone has the opportunity to attend school at all, and there are huge differences between schools. In one school, there is a computer lab and fewer than 20 students per class, while elsewhere there may not be a school building, let alone computers or desks, and one teacher tries to teach 90 students. However, what we saw was only a glimpse of the South African school system. 

 


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *