Projekti-info | Project info

Project title
Digital learning in STEAM pedagogy for the Equity of Education
Project acronym
DigiSTEAM

Achieving equity in education is a significant challenge faced by educators and policymakers around the world. Today’s tools for contributing equity of education extend to digital environments, which can increase access to education for people who have barriers to attend traditional schooling. Digital pedagogy may also help bridge educational gaps between urban and rural areas, and bring together learners from different corners of the world.

The aim of this project is to promote the equity of education through the implementation of digital pedagogy in STEAM teacher education, by creating, sharing and evaluating good practices and information within teacher education in Finland and South Africa. STEAM projects integrate subjects such as Science, Technology, Engineering, the Arts, and Mathematics into teaching and learning, while digital literacy provides a way to engage critical reading in STEAM education.

The project activities develop STEAM teaching and teacher training in Finland and South Africa. The project focuses on the interchange of pedagogy practices through 1) virtual learning activities, 2) short-term mobility for teachers and students as a form of higher education collaboration between the University of Helsinki (UH), University of Eastern Finland (UEF) and University of Stellenbosch (US), South Africa, and 3) research on STEAM education.

1) Development of digital STEAM literacy covers the production of low-data digital materials and virtual STEAM pedagogy workshops delivered by the participating institutions, with guest contributors from African universities. Digital open access STEAM materials are produced in English, Afrikaans and Xhosa on a digital platform to benefit the pedagogical development of STEAM teachers and student teachers in Finland and South Africa.

2) Short-term mobility in between South Africa and Finland promotes exchange and sharing of resources for the STEAM teachers and students from UH, UEF and US. The mobility periods facilitate project participants to develop competencies in interdisciplinary STEAM literacy, digital literacy, design thinking and critical reflection, and promote the 21st century skills through information exchange and internationalization.

3) Research on DigiSTEAM is implemented by gathering data from the STEAM education development process. The data include bibliographical analysis of STEAM, the workshop participants pre-knowledge and experiences of STEAM education and experiences from the STEAM material implementation during the project. The research will be published as MA theses and journal articles.

As a result, DigiSTEAM provides resources for students and teachers to learn to think critically and creatively, communicate and collaborate effectively, reflect on teaching culture and practices and develop learning and teaching that extends beyond the classroom. Educational resources produced during the project will be openly available during and after the project.

 

____________________________________________________________________________________________

 

Digital learning in STEAM pedagogy for the Equity of Education (2023-2025) on TFK-rahoitteinen hanke digitaalisen STEAM-pedagogiikan kehittämiseksi Suomessa ja Etelä-Afrikassa. Hankkeen saama rahoitus on 63 880€ ja kokonaisbudjetti 112 127€ (TFK rahoitus + omarahoitusosuus).

Hankkeen tavoitteena on edistää koulutuksen tasa-arvoa digipedagogiikan keinoin STEAM-opetuksessa, luoda, jakaa ja arvioida STEAM-opetuksen hyviä käytäntöjä ja jakaa tietoa opettajankoulutuksen piirissä Suomessa ja Etelä-Afrikassa. Hankkeessa STEAM yhdistää luonnontieteiden (science), teknologian (technology), taito- ja taideaineiden (arts) ja matematiikan (mathematics) opetusta ja oppimista, ja digitaalisuuden integroiminen STEAM-opetukseen luo uusia ulottuvuuksia saavutettavuuden ja kriittiseen lukutaidon edistämiseen opetuksessa.

Projektin toteutus keskittyy STEAM-opetuksen ja opettajankoulutuksen kehittämiseen Suomessa ja Etelä-Afrikassa. Projektissa painotetaan pedagogisten käytäntöjen vaihtoa kolmen projektitoteutusmuodon kautta: 1) virtuaaliset materiaalit ja workshopit, 2) opettajien ja opiskelijoiden lyhytaikainen liikkuvuus, joka toimii yhteistyönä korkeakoulujen välillä Helsingin yliopiston (HY), Itä-Suomen yliopiston (UEF) ja Etelä-Afrikan Stellenboschin yliopiston (US) välillä, sekä 3) tutkimus STEAM-kasvatuksesta.

Digitaalisen STEAM-lukutaidon kehittäminen kattaa digitaalisten materiaalien tuottamisen sekä virtuaaliset STEAM-pedagogiikan työpajat, jotka toteutetaan osallistuvien partnereiden toimesta. Digitaalisia avoimesti saatavilla olevia STEAM-materiaaleja tuotetaan englanniksi, afrikaansiksi ja xhosaksi ja ne julkaistaan saataville digitaalisella alustalla. Digitaalisten STEAM-oppimateriaalien tavoitteena on edistää STEAM-opettajien ja opettajaopiskelijoiden pedagogista kehitystä Suomessa ja Etelä-Afrikassa.

  1. Lyhytliikkuvuus Etelä-Afrikan ja Suomen välillä edistää STEAM-resurssien jakamista partneriyliopistojen opettajankouluttajien ja opiskelijoiden kesken. Liikkuvuusjaksot mahdollistavat projektin osallistujien osaamisen kehittämisen monitieteellisessä STEAM-lukutaidossa ja design-ajattelussa, edistäen 21. vuosisadan taitojen kehittymistä ja kriittistä lukutaitoa. Lyhytliikkuvuusvaihtoja toteutetaan Suomesta Etelä-Afrikkaan vuosina 2024 ja 2025 sekä Etelä-Afrikasta Suomeen vuonna 2024. TFK-rahoituksesta 89% (57 007€) kohdistuu liikkuvuuteen (ehto vähintään 50%).

2. Tutkimus DigiSTEAMista toteutetaan keräämällä tietoa STEAM-kasvatuksen toteuttamisesta kohdemaissa sekä digitaalisen oppimateriaalin kehittämisestä hankkeen aikana. Hankkeen tuloksia julkaistaan maisterintutkielmina ja tieteellisinä artikkeleina.

3. Hankkeen tuloksena DigiSTEAM tarjoaa resursseja opiskelijoille ja opettajille oppia ajattelemaan kriittisest, kommunikoimaan ja työskentelemään digitaalisuutta hyödyntäen, pohtimaan opetuskulttuureja ja opetuksen käytäntöjä sekä kehittämään oppimista ja opetusta digitaalisissa ympäristöissä. Projektin aikana tuotetut opetusresurssit ovat avoimesti saatavilla projektin aikana ja sen jälkeen.