5. Graafiikan vedossarja: Koti

Juhani Pallasmaan teksti “IDENTITEETTI,  INTIMITEETTI  JA  KOTIPAIKKA”

Otsikossa mainuttu teksti on teksti, jonka opettaja oli laittanut Moodleen tähän kohtaan kurssia. Kiinnostavaa tekstiä aiheesta, jota ei usein tule pohdittua sen syvällisemmin, itsestä irrallisena asiana.              

Koti on jokaiselle henkilökohtainen paikka, johon liittyy monikerroksisia merkityksiä. Kodin käsite on rajattu, jokaisella kodilla on ovi ulkomaailmaan. Jokaisella kodilla on oma tyyli, jonka siellä asujat muovaavat. Jokaisella kodilla on oma ominaistuoksu, joka tulvahtaa nenään kun kotiin astuu. Kun on ollut pitkällä lomamatkalla, ominaistuoksu on muuttunut tuuletuksen puutteestä hieman tunkkaiseksi. Toisaalta olen alkanut pitää siitäkin, koska useimmiten pitkät lomamatkat ovat todella mukavia ja silloin kotiintullessani oikein odotan tuota tuoksua.

Ennakkotehtävä: Tutki ja havainnoi moniaistisesti omaa kotiasi esteettisenä ympäristönä 15 minuutin ajan. Luonnostele ja tutki piirtäen (ääriviivapiirustus, frottage) ja valokuvaten kodin tiloja, esinemaailmaa, elämisen jälkiä. Nämä kuvalliset muistiinpanot toimivat lähtökohtana grafiikan vedossarjalle. 

Opettajan antama ennakkotehtävä oli kiinnostava. Huomasin heti kotona havainnoidessani, että jo 3minuuttia tässä tehtävässä tuntui aika pitkältä ajalta. Harvemmin sitä vain haahuili ympäriinsä havainnoimassa. Mutta se olikin tosi kiinnostava homma! Tutkin pintoja ja muotoja, huonekaluja. Sitten aloin tutkia värejä. Kodissamme on paljon värejä. Pidän väreistä. Kodintekstiilit olivatkin oikeastaan mielestäni kaikkein kiinnostavimmat tätä tehtävää ajatellen. Niistä löytyi luontoon liittyviä muotoja ja värejä, päätinkin kuvata niitä.

 

 

Opettajan demonstraatio grafiikan vedostamistekniikoista

•Frottage (tämä tuli jo ennakkotehtävässä)
•Monotypiat
–Alustalle maalaus
–Tarttumapiirros
–Negatiivipiirros
–Eristysvedos
•Kohopainosovellukset
–Press print
Kaikki,  paitsi pressprint PVC-levylle, tekniikat olivat minulle uusia. Sitä olimme kokeilleet kuvataiteen peruskurssilla Ateneumissa viime vuonna.

Seuraavaksi pääsimme itse kokeilemaan eri tekniikoita käytännössä. En ollut muistanut, eikä vierustoverinikaan ollut, printata ohjeita eri tekniikoiden tekemiseen. Ohjeet löytyvät Moodlesta, kuvataidekurssin sivuilta. Käytännön grafiikkakokeiluissa kävi sitten niin, että eri monotypian ohjeet sekoittuvat mielessäni toisiinsa. Puhdasoppisesti ohjeiden mukaan  en välttämättä toteuttanut yhtäkään tekniikka. Kokeilin kyllä eri juttuja.Tämä kuulostaa hassulta, mutta näin se meni.

Ohjeet mukana, tekniikkakokokeilut onnistuivat

Onneksi grafiikan tekemistä jatkettiin vielä seuraavalla kurssikerralla. Silloin otin ohjeet mukaan ja kokeilin läpi eri tekniikat. Tämä oli jo paljon järkevämpää työskentelyä. Oli kiintoisa kokeilla erilaisia tyylejä, näin oppimisesta jää varmasti jotain mieleenkin.  Lasten kanssa erilaisilla tekniikoilla ja väreillä, luonnonmateriaaleilla saisi varmasti hienoja töitä aikaiseksi.

Huomioita grafiikan tekemisestä:

  • Painoväri telataan lasialustalla tasaikseksi varmistaen, että väri on levittynyt telaan tasaisesti
  • Telaan tai lasialustalle väriä ei saa laittaa liika, tämä estää tasaisen lopputuloksen
  • Painopapereiksi voi kokeilla  erilaisia papereita, esim. litoposteria, voimapaperia, hiilipiirustuspaperia, akvarellipaperia, silkkipaperia.
  • Telattu väri siirretään laatalle asetettuun painopaperiin telalla hangaten tai prässin avulla.

Tehtävänanto oli seuraavanlainen: Vedossarja aiheesta KOTI
–Valitse yksi tekniikoista pitkäjänteisemmän työskentelyn välineeksi.
–Valmista laatta/tee muu etukäteistyö valitsemallasi tekniikalla.
–Vedosta samalla laatalla/tekniikalla viiden kuvan sarja, jossa varioit vedospaperin laatua, värin käyttöä ja vedosten värimaailmaa.
–Mikäli ehtii, sarjan voi kehystää (passepartout, paspatuuri)

Toteuttamani vedossarja

  • Valitsin menetelmäksi pressprint levyn,olin nyt alkutunnin kokeillut monoprint tekniikoita, niin tämä tultui turvalliselta
  • Kuvio: valitsin vedossarjaan kuvioksi lentävät kurjet makuuhuoneeni verhoista. Piirsin terävällä kynällä kuvion levyyn
  • Tein painotyön papereiden värejä ja  työssä käytettäviä värejä vaihdellen, teemana oli vuorokauden vaihtelut: Auringon nousu-päivä- auringon lasku-yö
  • Vedossarja merkittiin oikeaoppisen graafikan tekemisen mukaisesti T.p.l. a 1/5 – 5/5(Tirée par l’ártist)

**************

Arviointiharjoitus grafiikasta

Arvioititehtävä tehtiin tällä kertaa pareittain. Keskustelimme pareittain grafiikan tekemiseen liittyvistä seikoista: Miten aihe valikoitui, miten aihe liittyy omaan kotiin, mitä tekniikkoja kokeilit, jäikö jotain kokeilematta, mihin tekniikkaan päädyit työssäsi, miten varioit viittä eri vedostasi.

Keskustelu grafiikasta ja tehdyistä valinnoista oli antoisaa ja hyvälaatuista mielestäni. Oli hyvä saada nähdä erilaisia variaatioita laadullisesta arvioinnista.

*************

Opitun pedagoginen soveltaminen luokanopettajan työn näkökulmasta 

Graafikan töissä töiden aiheen etsiminen läheltä itseä, omasta kodista kotia havainnoimalla ja tutkimalla, piirtämällä ja valokuvaamalla oli motivoiva lähestymistapa työskentelyyn. Sitten kun siihen malttoi ja ehti keskittyä. Jo tässä huomasi nykyajan ehtimisen merkityksen:). Jo “havainnoi kotiasi 15 minuuttia”-tehtävänanto sisälsi itsessään kehoituksen rauhoittua ja keskittyä havainnoimaan. Tämä on tosi terveellistä nykypäivän kiireisessä elämänrytmissä!

Oman kodin havainnointi käynnisti alitajuisen omien, omassa kodissa olevien tehtyjen valintojen tarkkailuprosessin (“miksi minä tykkäänkään tuosta pöytäliinasta, miksi valitsin nämä kuvat tähän kuvistyöhön jne..)  Tämä on itsetutkiskelua, jota en ilman tätä kurssia olisi tässä vaiheessa elämää tehnyt. Mielenkiintoista sellaista. Se tekee kodista itselle entistä uniikimman paikan

Räsänen  puhuu itsen rakentamisesta taideopetuksen tavoitteena. Kun itsen rakentaminen asetetaan taideoppimisen tavoitteeksi, kuuluu tunteiden ja havaintojen reflektointi oleellisesti siihen.  Kokemuksellisessa taideoppimisessa tietoa hankitaan kuvallisesta ilmaisusta, itsestä ja oppimisen prosesseista. Tämä edellyttää kykyä analysoida omaa visuaalista ja verbaalista kieltä sekä oppimista.(Räsänen 2000)

Esimerkkinä oppilaiden omakohtaisesta motivoinnista taidetyöskentelyn pariin tämä grafiikan harjoituskokonaisuus toimii erinomaisesti.  Kun aiheet löytyvät läheltä työn tekijää, tämän omasta maailmasta, lopputulos on tekijälleen enemmän antava, opettava ja hyödyllinen -kuin vain mikä tahansa tehtävä.

Luokanopettajan työssä voin hyvin kuvitella tekeväni erilaisia painotöitä.  Luonnonmateriaaleilla, kuten kasveilla, lehdillä ym. saa varmasti kaunista, monipuolista  jälkeä aikaiseksi niin yksilö- kuin ryhmätöissä. Ryhmätöitä graafikan parissa voisi tehdä myös kollaasimaisesti yhdistellen esimerkiksi samaa aihetta, samaa värimaailmaa, samaa vuodenaikaa tms.

Näillä kahdella kurssikerralla läpikäydyn omakohtaisen kokemuksen perusteella selkeät, kirjalliset ohjeet ovat työskentelyssä hyvin tärkeät. Varsinkin, jos oppilas tekee asioita ensimmäistä kertaa. Muistan tämän konkreettisesti omasta 2.luokan opetusharjoittelustani Norssista, jossa painotettiin ohjeittein monikanavaista viestittämistä lapsille. On hyvä, että ohjeet käydään suullisesti läpi, siten että kaikki seuraavat, mutta tärkeää on myös että ohjeet ovat kirjallisesti näkyvillä taululla/dokumenttikameralla/paperilla.  TUNNUSTUS: Tässä kohtaa tietämättömyys menee ihan omaan piikkiini, koska meitä kurssilaisia oli kehoitettu tutustumaan moodlen materiaaliin ja printtaamaan työskentelyohjeet etukäteen. Me emme sitä muistaneet tehdä. Opettaja oli siis ajatellut asiaa, oppilaat eivät toteuttaneet ohjeistusta.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *