Maantieteen opiskelijat tuottivat hyvien karttojen visualisoinnin ohjekortit opettajille ja opiskelijoille

Kirjoittaja: Petteri Muukkonen, Helsingin yliopisto

Ryhmä maantieteen yliopisto-opiskelijoita laati hyvien karttojen visualisointiin ohjekortit. Ohjekorttien avulla maantieteen opettajat niin lukioissa kuin yliopistoissa voivat opettaa maantieteessä tärkeitä kartografia-, geomedia- -ja paikkatietotaitoja oppilaille. Ohjekortit sopivat kurssimateriaalien pohjaksi ja tueksi tai itseopiskelumateriaaliksi.

Ohjekortit on ladattavissa sekä Avoimien oppimateriaalien kirjastossa että tutkimusryhmän Geography of Well-being and Education kotisivuilla. Maantieteen opiskelijat, jotka tuottivat karttojen visualisoinnin ohjekortit, tekivät sen osana geoinformatiikan projektityökurssia Helsingin yliopistossa. Kurssitehtävä toteutettiin sekä yhdessä Opettajien Akatemian kanssa että yhteistyössä CRITICAL-tutkimushankkeen tutkijoiden kanssa. CRITICAL-hanke on osa Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) koordinoimaa ja rahoittamaa LITERACY-ohjelmaa. Maantieteilijät tutkivat hankkeessa mm. oppilaiden kriittisiä geomediataitoja osana monitieteistä CRITICAL-konsortiota.

Opiskelijat olivat innoissaan, kun he saivat projektitehtävänä suunnitella ja toteuttaa sellaisen tehtävän, joka on konkreettinen ja jota voidaan hyödyntää käytännössä lukioissa ja yliopistoissa mm. maantieteen opetuksessa. He pitivät siitä, että he saivat pistää oman aiemmin hankitun geoinformatiikan ja katografian osaamisensa likoon ja saivat laatia sellaista oppimateriaalia, jolle on ollut selvä tarve ja joka voi auttaa maantieteen opettajia opettamaan hyvien karttojen visualisoinnin periaatteita. Hyvät taidot tuottaa ja luoda visuaalisesti toimivia ja hyviä karttoja ovat avain myös taitoon lukea ja tulkita erilaisten karttojen välittämää (tai vääristämää) informaatiota. Opiskelijaryhmä koki kurssin aikana työskennellessään, että he voivat näin auttaa nuorempia maantieteilijöitä.

Ohjekortteja on yhteensä 13 ja ne kattavat hyvien karttojen visualisoinnin eri teemoja niin kartan elementtien kuvaamisesta, värien valintaan, visuaalisen hierarkian tärkeyteen kuin myös karttojen saavutettavuuden huomioimiseen. Karttojen lukijoissa on erilaisia ihmisiä – ja joillakin voi olla esimerkiksi haasteita näön kanssa. Tällaisia henkilöitä varten voidaan laatia esimerkiksi niin sanottuja selkokarttoja. Hyvien ja saavutettavien karttojen laadinnassa täytyy ottaa huomioon monta tekijää – ja on hyvä, että näitä taitoja opetetaan osana maantieteen opetusta eri kouluasteilla.