mannermainen elokuvailta!

Tervetuloa mannermaiseen elokuvailtaan,

Uudelle ylioppilastalolle, A-rapun kolmannen kerroksen Beauvoir-huoneseen (Alina-salin vieressä), maanantaina klo 18 alkaen. Katsomme vuonna 2004 valmistuneen filosofisen dokumenttielokuvan The Ister.

Elokuva on nimetty Heideggerin vuoden 1942 Hölderlin-luentojen mukaan, jotka käsittelivät Friedrich Hölderlinin Der Ister -runoa Tonavasta. Elokuvassa The Ister seurataan joen virtaamista, ankkaa, haastatellaan filosofeja ja ihmetellään tekniikan kehitystä. Teknologian muutos on nopeampaa kuin koskaan aikaisemmin, niin nopeaa että se muuttaa käsityksemme itse muutoksen luonteesta – ja muistista, paikallisuudesta ja ajattelun rytmistä.
Kolmituntisessa dokumenttielokuvassa ehditään lisäksi käsittelemään niin runoutta, politiikkaa, Sofoklesta, holokaustia, Balkanin kriisiä 1990-luvulla kuin Husserliakin. Elokuvaa tähdittävät filosofit Bernard Stiegler, Jean-Luc Nancy ja Philippe Lacoue-Labarthe. Filosofien lisäksi haasteltavaksi pääsee muista ammattikunnista muun muassa elokuvaohjaaja, siltainsinööri ja arkeologi.

Elokuvaillan järjestää mannermaisen filosofian lukuseminaari yhteistyössä Dilemman kanssa. Jos olet kiinnostunut mannermaisesta ajattelusta, on opiskelijalähtöinen lukuseminaarimme juuri sinua varten! Tule siis maanantaina elokuvaa katsomaan ja ideoimaan mitä voisimme lukea ja pohtia yhdessä ensi syksynä!

Tervetuloa!

linkki traileriin: