Ryhmä 11: Ekoja ajatuksia

Ryhmä 11: Ekoja ajatuksia

Vaikka jokaiselta ryhmäläiseltä löytyy vähän erilaiset koulutustaustat ja elämäntilanteet, meitä kaikkia yhdistää yksi asia: Olemme kaikki uusia kasvatustieteen maailmassa! Kaikilta meiltä löytyy jonkinlaisia ennakkokäsityksiä ja -luuloja kasvatustieteeseen liittyen, mutta haluamme kuitenkin pitää mielemme avoimena ja paperin valkoisena! #tabularasa

Mielestämme hyvä kasvatustieteellinen tutkimus on yhteiskunnallisesti merkitsevää ja yhteiseen hyvään pyrkivää niin yksilön kuin suuremmankin ryhmän kannalta. Hyvä kasvatustieteellinen tutkimus ottaa huomioon myös mahdollisimman monet tekijät ja on eettistä. Lisäksi se tuntee alansa aiemman tutkimusmateriaalin.

Kasvatustieteen yksi perusideoista on kasvattaa ihminen henkiseen täysi-ikäisyyteen. Kasvatustieteellistä tutkimusta tarvitaan yhteiskunnan positiiviseen kehitykseen ja sen ymmärtämiseen, sekä viisaaseen toteutukseen. Kasvatustieteellisen tutkimuksen perimmäinen tarkoitushan on pureutua kasvatusalan jokapäiväisiin ongelmiin samalla selvittäen uusia sekä alati kehittyviä toimintatapoja. 

Uskomme kasvatustieteen tutkijan työn olevan vaativaa laaja-alaisuuden ja muuttuvan maailman takia sekä todella mielenkiintoista; täynnä selityksiä, oivalluksia ja löytöjä. Työ on myös aikaa vievää ja se vaatii pitkäjänteisyyttä. Uskomme myös, että työpöydän ääressä uurastettuja iltoja tasapainottaa vuorovaikutus täyteinen kenttätyö ja työkollegojen kanssa vietetyt hetket täynnä oivalluksia!

 

Mielestämme opiskelijalähtöinen pedagogiikka kurssin toteutusmuotona on hyvä aloitus opiskelijaelämälle, sillä pääsemme tutustumaan aivan uusiin ihmisiin aivan uudella tasolla. Ja koska valitsimme kaikki saman tieteenalan lisäksi myös saman lööpin, jaamme varmasti samankaltaisia kiinnostuksen kohteita ja kokemuksia. Akateeminen vapaus tuo mukanaan akateemisen vastuun, mutta se ei meitä lannista – kaikki on vaikeaa, ennen kuin se on helppoa!

Odotamme yliopisto-opiskelulta uusia ystäviä, oivalluksia ja kokemuksia, sitsejä, haalareita, vaikeuksien voittamista, deadlineja, itkua, naurua, turhautumisia ja onnistumisia sekä tuhottomasti ryhmätöitä.

Vaikka nyt olemmekin tabula rasa, niin kuten Benjamin Franklin sanoi:

”Ei tietämättömyys ole niinkään häpeällistä. Haluttomuus oppia on.”

Terkuin,

Iina Hyyppä, Salla Laine, Satu Rajalakso, Eerika Hammar, Laura Madetoja, Juulia Nivala, Sara Karjalainen, Elina Kervinen ja Iida Österberg

 

16 vastausta artikkeliin “Ryhmä 11: Ekoja ajatuksia”

  1. Hyviä ajatuksia kasvatustieteellisestä tutkimuksesta sen luonteesta ja yliopistoelämästä. Olisin hieman kaivannut vielä selvennystä asioihin kuten mainitsemanne kasvatustieteen perusideana oleva ”henkinen täysi-ikäisyys” joka jää mielestäni hieman tulkinnanvaraiseksi sekä lause; ”hyvä kasvatustieteellinen tutkimus ottaa huomioon myös mahdollisimman monet tekijät”. Mitkä ovat nämä kaikki tekijät? Hyvä quote oli lopussa!

  2. Hyviä pohdintoja kasvatustieteellisestä tutkimuksesta ja tutkijan työstä. Pohdintoja olisi voinut olla ehkä vielä vähän laajemmin. Hienoa kun olitte keksineet ryhmällenne yhdistäviä tekijöitä ja tabula rasa oli hauska tapa kiteyttää ajatuksianne kasvatustieteiden maailmasta!

  3. Henna/ ryhmä7
    Todella hyviä pointteja kehittymisestä opintojen aikana. Pidin erityisesti nokkelista lausahduksista kuten tabula rasa. Ryhmä oli selvästi panostanut tekstiin ja se olikin yhtäläinen kokonaisuus, eikä siitä löytynyt kovin montaa kielioppivirhettä.

  4. Hyvä meininki! Mun mielestä on erittäin tärkeää pitää toi tabula rasa -asenne näitä opintoja alottaessa. Niin kuin meidän blogissa hiukan avattiinkin, niin kasvatustieteet tuntuu olevan alana sellainen, että vähän jokaisella tuntuu olevan ennakko-odotuksia ja -ajatuksia. Ei liene helpompaa tapaa ampua itseään jalkaan opinnoissa, kuin ajatella olevansa valmis jo nyt. 🙂

  5. Sini / ryhmä 7

    Sopivan lyhyt ja kiinnostavassa kirjoitusasussa oleva teksti, johon jaksoin keskittyä.

  6. Ihanan persoonallinen teksti ja sujuva kirjoitustyyli. Tekstistä välittyy oppimisen into sekä avoimuus ja odotus tulevaa kohtaan. Osuvia pointteja ja ajatuksia on paljon, mutta ne jäävät hiukan lyhyiksi. Olisin toivonut, että avaisitte ajatuksianne vielä pidemmästi. Kuva ja sitaatti kivoja!

  7. Virkistävän tiivis ja ytimekäs paketti. Toki olisihan näitä teemoja voinut availla enemmän, mutta mukavampaa tätä oli lukea, kuin pitkää litaniaa, jossa jokainen ajatus on purettu atomitasolle. Plussaa myös hyvästä sitaatista!

  8. Hyvin kerrottu ajatuksistanne ja odotuksistanne kasvatustieteellisestä tutkimuksista ja alasta. Komppaan edellisiä kommentoijia hieman, eli tosiaan pohdintoja olisi voinut avata vähän laajemmin! 🙂 Ihanasti keksitty myöskin nuo ajatuksianne kuvastavat ”quotet”!

  9. Ihanaa, miten persoonallisesti saatte kerrottua omista mietteistänne! Olisin kaivannut lisää kuvia ja kenties vähän syvemmälle porautumista muutamissa kohdissa. Akateemisen vapauden ja vastuun tuonti esiin on hyvä huomio ja alun pohdintanne kasvatustieteen maailmasta vie lukijan kuitenkin suoraan ajatuksiinne!

  10. Hienoa asiatekstin ja ”blogiproosan” yhdistelyä, sitaatit ja vertauskuvat väleissä tekivät tekstistä hyvin mielekkään lukea. Teemoja ja tutkimuksia ehtii vielä kurssin aikana avata enemmänkin, jatkakaa vaan samaan malliin!

  11. Mukavan omakohtainen teksti. Vähän olisin kaivannut esimerkkejä ja aukiselitystä joistakin termeistä (esim. tabula rasa ja henkinen täysi-ikäisyys, joka ei terminä ole ihan yksiselitteinen). Täytyy häpeäkseni tunnustaa, etten ollut kuullut tabula rasaa ennen tätä tekstiä, ja jouduin turvautumaan Googleen. Mutta opin jotain uutta tekstin ansiosta!

  12. Helposti luettava ja hyvä teksti. Komppaan myös edellisiä, että pohdintoja olisi voinut olla enemmänkin, mutta tekstiin oli löydetty tärkeitä asioita, jotka esitettiin selkeästi. Odotan omilta yliopisto-opinnoilta myöskin samoja asioita. Ryhmäkuvat kiva lisä! 🙂

  13. Hyviä ja mielenkiintoisia ajatuksia! Tuotte tekstissä esille hyviä näkökulmia kasvatustieteelliseen tutkimukseen ja ajatukset opiskelujen aloittamisesta ovat hyvin samastuttavia.

    Kuvaus tyhjästä taulusta oli hauska! Tekstiä lukiessa heräsi kuitenkin myös ajatus, että jo hakeutuessanne alalle teillä on varmasti joitakin omia ajatuksia, tietoja ja mielipiteitä kasvatuksen teemoihin liittyen. Näitä voitte hyödyntää ja haastaa opinnoissa ja siten syventää omaa osaamistanne, vaikka avoin mieli tärkeää onkin!

    Tekstistä huokuu motivoitunut asenne opintoja ja oppimista kohtaan!

    Anna / Ryhmä 8

  14. Tekstiä oli miellyttävä lukea, mihin vaikutti juuri se, ettei jokaista ajatusta oltu avattu liian pitkäksi. Kyse on kuitenkin vasta ensimmäisistä ajatuksista liittyen kurssiin, kasvatustieteisiin ja yliopisto-opintoihin. Kuvat ryhmästänne tuovat ihanan yhteishenki-fiiliksen, mikä tukee hyvin blogipostausta!

    Mielestäni oivallus tämän kurssin sijoittamisesta heti ensimmäiseen periodiin oli itselleni valaiseva – kurssi antaa hyvän pohjan sille, mitä yliopisto-opiskelu vaatii mutta mitä se myös mahdollstaa ja antaa.

  15. Julia / Ryhmä 13

    Tekstiä voisi kuvailla ”lyhyeksi ja ytimekkääksi”, sillä sitä oli helppo ja mukava lukea. Teksti oli myös todella samaistuttava kaikkine odotuksineen opiskeluista! Hieman olisi voinut lisätä teoreettista puolta, mutta hyvin toimi näinkin.

Vastaa käyttäjälle Milja M E Niemi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *