Ryhmä 6 mietteitä kasvatustieteellisestä tutkimuksesta

 

Hei!
 

Kolmas opiskeluviikko on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin ja kurssit työllistävät sopivasti meitä opiskelijoita. Kursseilla on tullut paljon uutta ja tehtävät eroavat paljon aikaisemmista opiskeluista. Tämän kurssin kohdalla sekä odotukset ja tavoitteet ovat hyvin korkealla 

 

Koska kurssin yhtenä tavoitteena on ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja sen peruskäsitteitä, on hyödyllistä, että kurssi sijoittuu heti opintojen alkuun. Lisäksi kurssi tarjoaa erinomaisia valmiuksia pienryhmässä toimimiseen. Monelle ryhmätyöt ovat tuttu toimintatapa aikaisemmista opinnoista, mutta yliopistossa ryhmässä työskentely vaatii enemmän luovuutta, itseohjautuvuutta sekä vastuunkantoa. Opimme myös tutkimuksen tekemiseen tarvittavia taitoja kuten ongelman määrittelyä, argumentaatiotaitoja sekä hankkimaan ja arvioimaan kriittisesti tietoa 

 

Tällä kurssilla pääsemme sukeltamaan kasvatustieteellisen tutkimuksen maailmaan lähietäisyydeltä tapaamalla tutkijoita henkilökohtaisesti samalla tutustuen heidän työhönsä. Tämä lisää ymmärrystämme kasvatustieteellisen tutkimuksen rakentumisesta. Mielestämme hyvä kasvatustieteellinen tutkimus on ennakkoluulotonta, reilua ja rehellistä sekä useimmiten kvalitatiivista pohdintaa. Kasvatustieteellinen tutkimus on sitä, mitä teekkarit ja oikeustieteilijät pitäväthuuhaa-humanismina”, vaikkei kasvatustiede ole humanismia nähnytkään. Humanistinen tutkimus käsittelee tiettyjä ilmiöitä, mutta kasvatustieteellinen tutkimus käsittelee sitä, miten tekijät toimivat näissä ilmiöissä. Koska tekijöitä on erilaisia, ei tutkimuksessa voi tulla niinkään vääriä tuloksia 


Mielikuvamme tutkijan työstä on hyvin stereotyyppinen. Kuvittelemme tutkijan toimivan useimmiten laboratorioissa koeputkien parissa, mikä varmasti on iskostunut aivoihimme esimerkiksi lastenohjelmista. Olemme jo tässä vaiheessa lukuvuotta huomanneet, että kasvatustieteellinen tutkimus eroaa paljonkin kyseisestä mielikuvasta. Odotamme innosta piukeina etenkin tutkijan tapaamista sekä itsemme ja mielikuviemme haastamista päästessämme hiillostamaan tutkijaa. 

Sara Oubajja, Eveliina Rautio, Ida-Maria Sarakorpi, Ellamari Perttu, Sara Sonninen, Ville Lääti, Penna Kukkonen, Atte Moisio, Maija Parlov & Iida Yliannala 

11 vastausta artikkeliin “Ryhmä 6 mietteitä kasvatustieteellisestä tutkimuksesta”

  1. Heips! Kirjoitatte mielenkiintoisesti ja hyvin samaistuttavasti aiheesta. Kuvista plussaa 🙂

  2. Huuhaa-humanisti, hauska vertauskuva!
    Teksti oli helposti luettava ja kuvat olivat totta tosiaan hauskoja. 🙂 Pidin erityisesti lopusta missä mietiskelitte stereotyyppista tutkijaa laboratoriossa ja minkä kuvan saame kohta puoliin pyyhkiä mielestämme, kun saamme tutustua oman alamme tutkijoihin.

  3. Kevyttä ja helposti ymmärrettävää luettavaa. Ette sen syvällisemmin avanneet sitä, mitä kasvatustieteellinen tutkimus on, mutta se oli varmasti tarkoituksellista ja avasitte taas sopivasti mitä ajattelette kasvatustieteellisestä tutkimuksesta. Hyvät kuvat! 🙂

  4. Ai että ”huuhaa-humanisti” on niin totta mitä muut meistä ajattelee! Kivasti kirjoitettu teksti, ei liian pitkä ja kurssin sisällön esittelystä plussaa. Hyvin tuotu esille stereotyyppinen tutkija. Seuraavassa tekstissä olisi ihana päästä kuulemaan teidän omia ajatuksia jopa pikkasen enemmän. 🙂

    Ryhmä 1/Rosa

  5. Ihanat kuvat ja hauskaa persoonallista pohdintaa, iso plussa siitä! Ehkä olisin kaivannut vähän lisää ja monipuolisempaa pohdintaa, teksti tuntui ehkä vähän liian tiivistetyltä. Samaistuin moniin mielipiteisiinne.

    Silja/ryhmä 1

  6. Ihanan samaistuttava ja ytimekäs teksti. Pidän paljon asenteestanne ja humoristisesta otteestanne 🙂
    Korjasitte myös kivasti virhekäsityksiä kasvatustieteellisestä tutkimuksesta!

    Ella/Ryhmä 5

  7. Kiva että teksti oli napakka, omaa pohdintaa olisi toki voinut olla enemmänkin mutta mielestäni mielipiteenne tulivat sen verran esiin kun tässä tehtävässä tarvitsikin. Lisäksi aivan jättimäinen plussa siitä, että käytitte omaa kuvaa, ihana piristys!

  8. Mukava huomata, että käsitykset tutkijan työstä on muuttunut heti opintojen alkumetreillä ja intoa riittää tulevaan. Samaistun!

  9. Itsellänikin on ollut tietynlainen kuva tutkijan työstä, joka on jo ehtinyt muuttumaan kurssin edetessä. Samaistuttavia mielipiteitä, ja kiva, kun olitte ottaneet oman kuvan!

  10. Ytimekäs ja samaistuttava teksti. Visuaalinen sisältö ja kielikuvat huuhaa humanismista ja valkotakkisista tutkijoista olivat ihan sokereita pullassa.

Vastaa käyttäjälle Jaakko/ryhmä 2 Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *