Kasviperäiset antioksidantit ja muut bioaktiiviset aineet terveysvaikutteisten elintarvikkeiden ainesosina

Kirjoittajat: Terhi Alasmaa, Maisa Junnila, Elina Viitanen, Juha-Pekka Järvinen

Antioksidanttien toiminnasta

Elimistössä esiintyy vapaita radikaaleja, jotka ovat lähtöisin joko ihmiskehon omista hapettumisprosesseista tai jonkin ulkopuolisen lähteen vaikutuksesta. Vapaissa radikaaleissa esiintyy vähintään yksi pariton elektroni, minkä takia ne ovat erittäin reaktiivisia. Useimmiten vapaat radikaalit reagoivat lipidien kanssa aiheuttaen muutoksia esimerkiksi solujen pinnoille. Elimistö pystyy puolustautumaan näitä radikaaleja vastaan antioksidantti- eli hapettumisenestojärjestelmän avulla. Osan järjestelmässä toimivista entsyymeistä ja valkuaisaineista elimistö pystyy itse tuottamaan. Lisäksi puolustusmekanismissa toimivat elimistöön ruuan mukana tulevat välttämättömät ravintoaineet: C- ja E-vitamiinit, riboflaviini, beetakaroteeni, seleeni, kupari ja sinkki, jotka toimivat puolustusjärjestelmässä antioksidantteina. Näiden lisäksi myös kasvisten polyfenoliset yhdisteet saattavat vaikuttaa elimistössä antioksidantteina. Polyfenolisia yhdisteitä ovat flavonoidit, fenolihapot, tanniinit ja lignaanit. Antioksidantit muuttavat vapaat radikaalit vaarattomampaan muotoon kiinnittymällä parittomiin elektroneihin ja estävät soluvaurioiden syntymistä. Antioksidantin kiinnittyessä vapaaseen radikaaliin muodostuu yhdiste, joka voidaan poistaa elimistöstä normaalina kuona-aineena.

Kasviperäiset antioksidantit vapailla markkinoilla

Tänä päivänä elintarvikkeita ja ravintolisiä mainostetaan paljon vitamiinien määrien avulla. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että elintarvikkeessa on lisättynä vitamiinia. Kuitenkin parhaaksi antioksidanttien lähteeksi mainitaan tuoreet marjat, joista ihminen saa elimistölle tarpeellisen määrän antioksidantteja, siis ihan normaalin ruokavalion kautta. Liika vitamiinien saanti jopa lisää hapettumista. Mistä siis johtuu antioksidanttien hurja mainonta elintarvikkeissa tai ravintolisissä? Onko ravintolisien suurin tarkoitus loppujen lopuksi ainoastaan rahastaa kuluttajia? Terveystutkimusten mukaan suomalaiset eivät tarvitse ravintolisiä C- ja E-vitamiinin osalta. Kuitenkin näitä vitamiineja käytetään myös elintarvikkeissa lisänä. Saamme siis jatkuvasti näitä vitamiineja nauttimistamme elintarvikkeista sekä mainoskampanjoiden uskottelemista ravintolisistä. Ensin meille kerrotaan suuresta elimistön hapettumisriskistä ja seuraavaksi näemme artikkelin, jossa ilmoitetaan, että suomalaiset saavat liikaa antioksidantteja. Jo nyt on havaittu yhteneväisyys antioksidanttien liikasaannin ja syövän välillä. Ketä meidän siis tulisi uskoa antioksidanttimääriä miettiessämme?

Esimerkiksi Terveysmarketin nettikauppa myy ravintolisiä. Ravintolisät kuuluvat elintarvikelainsäädännön piiriin ja niitä valvoo siis Evira. Terveysmarketin sivuilla antioksidantteja markkinoidaan muun muassa vanhenemista hidastavina, soluja suojaavina ja hapettumista estävinä lisäravinteina. Monista tuotteista saa ruusuisen kuvan ja kuulostaa kuin ne olisivat ratkaisu kaikkiin vaivoihin. Sivusto kertoo epäselvästi vaikuttavat aineet ja niiden määrät.  Miten kuluttaja voi tietää kaikesta tästä tarjonnasta, paljonko on tarpeeksi tai liikaa?

Antioksidanttien terveysvaikutuksista

Erityisesti useille kasvikunnasta saataville aineille ja yhdisteille, joilla koetaan olevan antioksidanttisia vaikutuksia, on haettu ja toivottu terveysväitettä. Vain muutamia on voitu hyväksyä, sillä suurimmalla osalla hakijoista on liian vähän tutkimusnäyttöä terveydelle hyödyllisestä antioksidanttivaikutuksesta. Tulos ei yllätä, sillä ylipäänsä kaikista EFSAlle (European Food SafetyAuthority) lähetetyistä hakemuksista vain pieni osa on hyväksytty.

Hakemusten hylkääminen varmasti ärsyttää monia toimijoita ja vaikeuttaa heidän työtään, mutta kuluttajan kannalta asia on valoisampi: kun turhat ja harhaanjohtavat lupaukset tuotteen vaikutuksista poistuvat pakkauksista sekä mainoksista, pelkkä tuotteilla rahastaminen vaikeutuu ja ”hömppätuotteiden” tarjonnankin luulisi (ja toivoisi..) vähenevän.

Euroopan komission sivuilta löytyvän luettelon mukaan väite ”edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä” on hyväksytty vain kuparille, mangaanille, riboflaviinille (B2-vitamiini), seleenille, sinkille sekä C- ja E-vitamiinille. E-vitamiinia lukuun ottamatta aineille on hyväksytty muitakin terveysväitteitä, mutta ne eivät ole vaikutuksiltaan antioksidanttisia.

EU:n ravitsemus- ja terveysväiteasetuksen mukaan väite ”sisältää antioksidantteja” on terveysväite. Tällöin tuotteessa käytetyn antioksidantin teho on osoitettava ihmisille tehdyillä tutkimuksilla ja antioksidantin määrä tuotteessa pitää ilmoittaa. Valmistajan pitää huomioida myös muutama muu asia, mikäli käyttää kyseistä terveysväitettä tuotteensa pakkauksessa ja / tai mainostamisessa.

Suomen elintarviketurvallisuusvirasto Evira on koonnut sivuilleen listan edellytyksistä ravitsemus- ja terveysväitteiden käytölle. Niiden mukaan vain hyväksyttyjä väitteitä saa käyttää ja tuotteesta luodun mielikuvan tulee olla väiteasetuksen mukainen. Tuotteen pitää olla terveellinen elintarvike, väitteen kohteena olevalla aineella pitää olla todistetusti hyödyllinen vaikutus elimistön toiminnalle ja ainetta pitää olla tuotteessa riittävä määrä. Pakkauksesta pitää löytyä tuotteen ravintoarvomerkintä sekä muutama muu lisämerkintä. Totuudenvastaisia, moniselitteisiä ja harhaanjohtavia sekä tuotteen liialliseen käyttöön kannustavia ilmaisuja ei siis saa käyttää. Monipuolisen ruokavalion merkitystä ei saa väheksyä tai tehdä sitä riittämättömäksi eikä kuluttajaa saa pelotella.

Edellä mainitut seikat pitää huomioida elintarvikkeiden pakkauksissa sekä kaikessa niihin liittyvässä mainonnassa. Perättömien ja ei-sallittujen väitteiden pitäisi poistua käytöstä ja näkyvistä joulukuun 2012 aikana, kun ravitsemus- ja terveysväitteiden käyttöön liittyvä siirtymäaika umpeutuu. Sen todella toivoisi selkiyttävän myös antioksidanttien mainostamista ja antioksidanttien ympärillä pyörivää hässäkkää.

Muutama esimerkki

Minkälaisia kasviperäisillä antioksidanteilla ja bioaktiivisilla aineilla terästettyjä elintarvikkeita markkinoilla oikein liikkuu? Suurin osa kyseisistä tuotteista on erilaisia ravintolisiä jotka ovat suunnattu urheilijoille ja kuntoilijoille. Vaihtoehtoisesti runsaasti antioksidantteja sisältäviä elintarvikkeita myydään myös ”superfoodina” ja terveys/kauneustuotteina.

Hieman tavanomaisemmasta elintarvikevalikoimasta löytyy mm. Hartwallin Novelle Plus- tuoteperhe, joka muodostuu erimakuisista kivennäisvesistä, joihin on lisätty ”jokapäiväisen hyvinvoinnin kannalta tärkeitä kivennäisaineita ja vitamiineja”. Eineksistä ja muista paljon prosessoiduista tuotteista ei antioksidanttimainoksia löydy. Ilmeisesti helpoiten nämä kasviperäiset yhdisteet saadaan jalostettua juomiksi tai kuivatettua tableteiksi ja pulvereiksi. Suurimmat antioksidanttien lähteet löytynevät kuitenkin toivottavasti kauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta.

Hartwall Novelle Plus Sinkki + E sisältää mm. lisättyä sinkkisulfaattia ja E-vitamiinia. Tuote ei mainosta itseään suoraan antioksidanttien lähteenä.

 

Karin havupuu-uutejuomaan on käytetty männyn kuorta ja nilaa. Tuotteen korkeaa antioksidanttipitoisuutta pidetään hyvänä elimistön päivittäisille toiminnoille.

Tuotteen ravintosisältö / 100g:

Energia: 17 kcal, flavonoidipitoisuus 20,3 mg, kalsium 2,1 mg, rauta <0,05 mg, mangaani 0,06 mg, sinkki 0,02 mg, rasva 32 mg, proteiini 37 mg, hiilihydraatit 20 mg

 

Soria Natural on kehittänyt resveratroli-punaviinivalmisteen, jonka kerrotaan olevan täydellinen luonnonantioksidantti. Tässä vannotaan resveratrolin nimeen, joka on punaviinissä esiintyvä polyfenoli.

Yksi tabletti (600 mg) sisältää vaikuttavia aineita:

Polyfenolit yht. 135,6 mg, proanto- ja antosyanidiinit 73,8 mg, tanniinit 37,4 mg, flavonoli 1,5 mg, resveratroli 202 µg

 

Bioteekin Lyko D plus tarjoaa lykopeenia ja D3-vitamiinia suojaksi ja jaksamiseksi soluille.

Vaikuttavat aineet per kapseli: lykopeeni 5 mg, D3-vitamiini 25 µg, kylmäpuristettu pellavansiemenöljy 185 mg

Nestle on mainostanut Fitness-murojaan antioksidanteilla, mutta tällä hetkellä suomenkielinen NestleFitness verkkosivusto ei ole toiminnassa.

Loppukaneetti kuluttajalle

Kuluttaja saa siis paljon tietoa mainosten kautta, ja usein tieto on vailla tieteellistä pohjaa ja ristiriitaista jonkun aiemmin opitun tiedon kanssa. Etenkin synkkänä syksyisenä iltana internetin luontaistuotekauppojen tarjontaa selaillen tuntuu jopa houkuttavalta sijoittaa kaksikymmentä euroa purkilliseen tabletteja jotka lupaavat muuttaa henkisen ja fyysisen olotilasi ikuiseksi kevääksi. Toisaalta samalla summalla saisi aika monta hedelmää Prisman hedelmäosastolta.

Kuluttajan asemaa helpottavaa työtä tekee EFSA, joka tieteellisillä mielipiteillään myöntää tai on myöntämättä tietylle elintarvikkeelle sille haetun terveysväittämän. Ikävä kyllä tämä prosessi on hidas, ja vielä ylimääräisen mutkan matkaan tuo käytäntö jonka mukaan EU komissio hyväksyy lopullisesti EFSA:n laatiman mielipiteen. Niin kauan kuin päätökset viipyvät komission ”hyllyllä”, saavat tuottajat käyttää tuotteilleen hakemia väitteitä, vaikka ne olisivat EFSA:n lausunnossa kumottu.

Kuluttajan kannalta rauhoittavaa on kuitenkin se, että suurimmalla osalla kyseisistä ravintoaineista ja yhdisteistä ei ole todettu haitallisia vaikutuksia, lukuun ottamatta Setti-tutkimuksessa havaittua korkean beetakaroteenin määrän aiheuttavia terveyshaittoja tupakoivilla miehillä.

LÄHTEET:

Kehittyvä elintarvike-lehti 2/2009 Luettu:1.10.2012 Luettavissa:

http://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/38-antioksidanttien-terveyshyodyista-tarvitaan-lisanayttoa

Terveysmarket. Luettu 1.10.2012. Luettavissa:

https://www.terveysmarket.fi/tuoteryhmat/8-antioksidantit/

EuropeanComission. Luettu 4.11.2012. Luettavissa:

http://ec.europa.eu/nuhclaims/

Evira. Luettu 7.11.2012. Luettavissa:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkausmerkinnat_/ravitsemus-_ja_terveysvaitteet/

Parkkinen, K. & Sertti, P. 2006. Avain ravitsemukseen. Otava.

Ravintorangas. Luettu 18.11.2012 Luettavissa:

http://ravintorengas.fi/fi/uutejuoma

Hartwallnovelle. Luettu 19.11.2012. Luettavissa:

http://www.hartwallnovelle.fi/#!/tuotteet/novelle-plus/sinkkie

Nestle. Luettu 19.11.2012. Luettavissa:

http://www.nestle.fi/brands/Pages/Murot.aspx

NestleSweden. Luettu 19.11.2012. Luettavissa:

https://www.nestle-cereals.com/se/Produkter/Pages/Fitness.aspx

Soria natural. Luettu 20.11.2012. Luettavissa:

http://www.sorianatural.es/

Naturamedia. Luettu 20.11.2012. Luettavissa:

http://www.naturamedia.fi/terapeuttiset-valmisteet/resverasor

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.Luettu 19.11.2012. Luettavissa:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1994/4_1994/setti-tutkimuksen_ensimmaiset_tulokset_julkaistu/

Bioteekki. Luettu 21.11.2012. Leuttavissa:

http://www.bioteekki.fi/Suomeksi/Etusivu

13 thoughts on “Kasviperäiset antioksidantit ja muut bioaktiiviset aineet terveysvaikutteisten elintarvikkeiden ainesosina

  1. Hieno teksti.
    Olen vahvasti samaa mieltä, että kannattaa kyseenalaistaa tuotteita jotka mainostavat antioksidantti vaikutustaan, sillä EFSA ei ole vielä ehtinyt tutkia kaikkia väitteitä. Niimpä kannattaa hakea niitä hedelmiä lähikaupasta, kuin heittää rahat kalliimpiin tuotteisiin.

  2. Mielenkiintoinen kirjoitus!
    Onneksi joulukuun puolenvälin jälkeen mainoksiin tai purkkien kylkiin voi paremmin luottaa. Kuinka sekaisin tavalliset kuluttajat onkaan kaikista ylistys mainoksista kun mielikuva kuitenkin on että kuluttajaa ei huijata.
    En kuitenkaan usko että ravintolisät tai muut antioksidanttiset tuotteet ovat huijausta, mutta ehkä niiden vaikutukset eivät kuitenkaan ole niin suuret mitä mainoksissa tai purkin kyljessä luvataan.

    • Hyvä, johdonmukaisesti kirjoitettu teksti. Avasitte hyvin antioksidantit ja niiden vaikutukset. Luulen, että antioksidantit ovat suhteellisen vieraita monelle kuluttajalle. Aineisiin ja väitteisiin tulisi suhtautua kriittisesti, ainakin sellaisiin, jotka ovat hyvin vieraita ja uusia. Nähtäväksi jää, miten antioksidanttien mainostaminen muuttuu.

  3. Luin mielenkiinnolla tekstinne antioksidanteista.
    Mielestäni antioksidantit, joita saadaan luonnollisista aineista ovat ihmiselle riittävästi, tai ainakin minulle. Vaikka itsekin saatan joskus Novellea ostaa, en osta sitä sen sisältämien vitamiinien vuoksi. Näitä muita antioksidantteja sisältäviin tuotteisiin, jotka mainitsitte en kyllä koskisi tikullakaan 🙂 mustikoita mussuttaen odotan mielenkiinnolla lisää tutkimustuloksia antioksidanteista ja niiden vaikutuksista terveyteen.

  4. Antioksidanttien toiminnan kuvaus alusti kirjoituksenne hyvin. Tuo antioksidanttien liikasaannin ja syövän välinen yhteys pisti miettimään, että pitäisikö joidenkin ravintolisien haitoista pitää tietokantaa, jonne kerättäisiin esim. tapauksia epäillyistä vakavista haitoista (siis samaan tapaan kuin lääkkeiden osalta kerätään haittoja). Tosin kuka tätä tietokantaa pitäisi yllä, ketkä sinne voisivat tehdä ilmoituksen ja kuka tekisi tarkempia arvioita/tutkimuksia haittojen mahdollisista syy-yhteyksistä?!

  5. Kiitos selkeästä kirjoituksesta! Mielestäni teksti oli kirjoitettu nimenomaan lukijoita ajatellen, ja kiinnostusta riitti loppuun asti. Olen itse myös sitä mieltä, että tuoreet vihannekset ja hedelmät ovat ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin pillerit purkista. HeVi -osaston tuotteista voi sitäpaitsi myös nauttia ja ne vievät nälkää, toisin kuin tabletit ynnä muut 🙂

  6. Kiitos napakasta kirjoituksesta!
    Mahdollinen yhteys liiallisen antioksidanttien saannin ja syövän (tai muiden sairauksien?) välillä on mielenkiintoinen. Tiedättekö, onko antioksidanttisille aineille määritelty enimmäissaantisuosituksia? Jos on, niin eikö ne pitäisi mainita pakkauksissa ainakin 14.12.12. lähtien? Toisaalta on vaikea uskoa, että yliannostuksen vaara olisi todellinen, jos ei koko pilleripurkkia popsi.
    C-vitamiini voi käsittääkseni aiheuttaa munuaiskiviä, mutta sitten sitä täytyykin saada jo moninkertaisesti suosituksiin verrattuna.

    Pidän kyllä parhaana antioksidanttien lähteenä hedelmiä ja vihanneksia. Vaikkeivät ne parhaita olisikaan, niin ainakin ne maistuvat paremmilta kuin pillerit 🙂 ja onhan niissä vaikka mitä hyödyllistä.

  7. Hyvä, kriittinen ja asiantunteva kirjoitus. Pidin erityisesti kriittisyydestä vitamiinien saantisuositusten suhteen, verraten siihen miten vitamiineja silti lisätää tuotteisiin.
    Itse en ole koskaan syönyt ravintolisiä tai vitamiinipillereitä, mutta aina nauttinut runsaasti tuoreita kasviksia ja hedelmiä, kipeenä olen tosi harvoin! Teksti oli siinäkin mielessä hyvä, että tenttiin kertaillessa selvisi muutava epäselväksi jäänyt käsite. Kiitos tästä ! 😉

  8. Napakka kirjoitus täynnä asiaa! Vitamiinivalmisteet ovat todella keino rahastaa! Vain kahden hengen taloudessa päivittäin nautittavaan vitamiinivalmisteeseen saa vuodessa kulumaan helposti lähes sata euroa, puhumattakaan useampien valmisteiden samanaikaisesta käytöstä.

    Itse syön mielummin omat vitamiinini hedelmänä! Novellen vesiä ostan silloin tällöin vain ja ainoastaan maun vuoksi. Joskus Multivitaa syödessäni, ainoa havaitsemani ero oli nopeammin kasvavat kynnet…

    “Vanhenemista hidastava.” -Hupaisaa! Ajan pysäyttäjälle olisikin kiireen keskellä käyttöä! Kaikkea ne keksii. Ja kaikkea me kuluttajat näköjään uskomme luontaistuotemarkkinoiden koon perusteella!

  9. Minäkin jäin pohtimaan tuota liiallisen antioksidanttivaikutuksen ja syövän yhteyttä. Ehtikö joku ryhmästänne selvittää, mistä tällainen seuraus on peräisin? Ymmärrykseni ja selkeän alustuksennekin mukaan antioksidantit kuitenkin pääasiassa suojaavat soluja, ja nuo radikaalithan juuri saavat solujen perimässä aikaan syöväksi mahdollisesti kehittyviä muutoksia… Onko kyse siis siitä, että liialliset antioksidantit alkavat reagoida solujen rakenteiden kanssa? Mielenkiintoista, kiitos!

  10. Yllätyin, että kuitenkin noin monella aineella on hyväksytty väite antioksidanttivaikutuksesta. Jotenkin on jäänyt kuva, että hyväksyntää ei saa, koska antioksidanttivaikutusta on erittäin vaikea todeta ihmisen kehossa, vaikka koeputkessa kaikki menisikin hienosti. No, kannatti taas lukea blogia tenttiin valmistautuessa.

    Tuo on muuten totta, että talven tullessa tekee mieli alkaa popsia erilaisia vitamiineja. Jospa niistä vaikka saisi kesäisen pirteän olon.. 😉

    Kuten muitakin kommentoijia, minuakin mietitytti antioksidanttien liiallisen saannin ja syövän yhteys. Hui. Maaritin esilletuoma tietokanta ravintolisien haitoista kuulostaa järkevältä. Samoin Aliisan ajatus enimmäissaantisuositusten lisäämisestä pakkauksiin.

  11. Ohoh! Minutkin yllätti tieto liiaalisen antioksidanttien saamisen ja syövän välillä. Tämmöinen ei ole koskaan tullut mieleenikään. Olen aina kuvitellut, että mitä enemmän antioksidantteja ihminen saa, sitä vähemmän hapettumista kehossa tapahtuu. Minuakin kiinnostaisi, mikä olisi optimaalinen määrä näitä yhdisteitä. Liikasaantiahan kuitenkin pitäisi aika harvoin esiintyä ja liikasaannin ylittävät määrät vitamiinia taitaa olla melko vaikeaa saada. Ainoat vitamiinit, joiden liikasaanti on mahdollista pienellä suositellun määrän ylityksellä ovat luullakseni D-ja A-vitamiini? Esim. C-vitamiini ja pääsääntöisesti B-ryhmän vitamiinithan ovat vesiliukoisia, eli ylimäärä menee virtsan mukana…

  12. Hei!

    Kiitos jämptistä kirjoituksesta! Itse olin myös ymmärtänyt, että antioksidanttisia vaikutuksia ei juuri saa mainostaa, koska ne on vaikea näyttää toteen.. Harva kuluttaja varmaan edes täysin ymmärtää, mitä antioksidantilla tarkoitetaan. Se vain mielletään hyvänä asiana. Ja hyvä pointti tuo C-vitamiini! Sitä kun on joka paikassa nykyään ja, jos tutkimustulokset viittaavat siihen ettei siitä edes ole puutoksia, niin hieman kyllä ihmetyttää. Siitäkin on vain luotu mielikuva, että sitä tarvitaan ravintolisänä, että pysytään terveenä.

Leave a Reply to Sonja Suvanto Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *