Viimeinen kerta

____

Viimeisenä työnä oli kokonaan itsenäisesti toteutettu työ, jonka aiheen ja aineistot sai itse päättää. Halusin tehdä karttani hieman laajemmalta alueelta, joten valitsin alueeksi Euroopan. Pohja-aineiston latasin Natural Earth- sivustolta. Lataamani aineisto sisälsi kaikkien maailman maiden rajat, koska ei löytänyt pelkkää Eurooppaa kuvaavaa karttaa. Päätin siis poistaa maailmankartasta kaikki Euroopan ulkopuoliset kohteet, jolloin sain haluamani pohjan. Selailin mahdollisia aineistoja Eurostat- sivustolta ja päädyin valitsemaan kaksi ympäristönsuojeluun liittyvää kiinnostavaa aineistoa. Toinen koski Natura 2000- luonnonsuojelualueita ja toinen ympäristönsuojeluun institutionaalisen sektorin käyttämää rahamäärää. Nämä aineistot eivät kattaneet kaikkia Euroopan maita, mutta ison osan. Tekemäni kartta näkyy kuvassa 1.

Luonnonsuojelualueiden määrää halusin havainnollistaa ympyrädiagrammeilla, joista näkyy suojeltujen (maa)alueiden osuus koko pinta-alasta. Osuus vaihteli melko vähän maiden välillä, mutta selkeästi suurimpia osuuksia oli Balkanin alueella, josta oli valitsemassani aineistossa harmillisesti dataa vain osasta maista. Toinen hyvä tapa havainnollistaa luonnonsuojelualueiden osuutta olisi ollut koropleettikartta, jota Victoria Rumbin oli käyttänyt omassa blogissaan kuvatessaan Afrikan valtioiden suojeltujen alueiden osuutta. Tämä olisi auttanut erityisesti alueiden erojen vertailussa, joka olisi ollut siten nopeammin tulkittavissa.

Kuva 1. Joidenkin Euroopan maiden ympäristön suojeluun käyttämä rahamäärä sekä luonnonsuojelualueiden osuus pinta-alasta.

Toinen valitsemani muuttuja oli tosiaan ympäristön suojeluun käytetty rahamäärä miljoonissa euroissa, jota havainnollistin koropleettikartalla. Siinä suurimman rahamäärän oli kuluttanut Ranska, jossa suojellun alueen osuus on taas pienemmästä päästä. Sen sijaan esimerkiksi Kroatia ja Bulgaria kuuluvat pienimpään luokkaan tässä, vaikka niillä taas on suhteessa eniten suojeltua pinta-alaa. Tätä voidaan varmasti selittää sillä, että Ranska on vauraampi maa ja kulutettu rahamäärä on absoluuttinen, eikä siis suhteutettu esimerkiksi BKT:hen. Kun suojellun pinta-alan osuudessa ei ollut erityisen suuria vaihteluita, kulutetussa rahamäärässä niitä on todella paljon. Pienin luokka alkaa 169 miljoonalla ja suurin luokka alkaa 32 512 miljoonalla, eli eri on todella suuri. Ympäristön suojeluun vaikuttavat monet asiat, ja suhteellinen tarkastelutapa voisi olla näin jälkeenpäin mietittynä reilumpi ja se kertoisi paremmin totuudesta.

Kartasta tuli aika samanlainen kuin valuma-alueita ja järvisyyttä käsittelevästä kartasta, mutta olen tyytyväinen siihen, että sain diagrammit ja kahden asian esittämisen toimimaan. Diagrammien ongelmana on kuitenkin pienempien maiden kohdalla se, ettei maan kulutusta voida tulkita, sillä diagrammi peittää koko maan alueen. Toisaalta jos sitä pienentää enemmän, sen tulkinta voi vaikeuta. Hankalia päätöksiä tällaiset. Legendan kanssa pieni ongelma oli se, etten saanut diagrammin muuttujille otsikkoa järkevästi ja nyt se on hieman hämäävästi kuvaamassa laatikkoa, joka näyttää niiden maiden värin, joista ei ole dataa. Nyt kun miettii, olisi tämän värin voinut myös selittää, vaikka se itselle tuntuu helpolta tulkita. Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin ihan tyytyväinen tähän karttaan.

Tykkäsin kaiken kaikkiaan tästä kurssista ja oli kiva päästä oppimaan niin paljon uutta. Myös haasteita tuli vastaan, mutta niistä selviäminen olikin sitten erityisen palkitsevaa. Kuitenkin tuntuu myös siltä, että kehittämisen varaa on ja voisi oppia mielellään vielä lisääkin. Ensi kursseja odotellessa, nyt on onneksi perusjutut ainakin joten kuten halussa 🙂

Lähteet:

Eurostat (2018). National expenditure on environmental protection by institutional sector. (Tieto haettu 03.03.2022). Osoitteesta https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ENV_AC_EPNEIS__custom_2216607/default/table?lang=en

Eurostat (2018). Natura 2000 protected areas. (Tieto haettu 03.03.2022) Osoitteesta https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/ENV_BIO1__custom_2209003/default/table?lang=en

Natural Earth. Countries medium scale. (Tieto haettu 03.03.2022). Osoitteesta https://www.naturalearthdata.com/downloads/50m-cultural-vectors/

Rumbin, V. (2022). Kurssikerta 7 – Viimeistä viedään. Matkani GIS-guruksi. (Luettu 17.03.2022). Osoitteesta https://blogs.helsinki.fi/vrumbin/