Viikko 6 – ulkoilua ja hasardikarttoja

Kuudes kurssikerta käynnistyi pienellä aamukävelyllä tihkusateisessa Kumpulan lähimaastossa. Keräsimme pienissä ryhmissä aineistoa Epicollect5 -sovelluksen avulla. Kurssikerran lopulla väsäilimme vielä itsenäisesti karttoja hasardiaineistoista. Jäin vielä kurssikerran jälkeen neljäksi tunniksi tuskailemaan karttojeni kanssa yliopistolle, mutta olen niihin lopulta melko tyytyväinen.

Turvallisuuskokemukset Kumpulan alueelta

Kuten jo aiemmin mainitsin, keräsimme pienryhmissä aineistoa Kumpulan lähimaastosta. Tehtävänämme oli kiertäessämme aluetta arvioida eri alueiden viihtyisyyttä ja kirjata vastaukset Epicollect5 -sovellukseen. Päästyämme takaisin yliopistolle latasimme kaikkien ryhmien keräämät aineistot yhteiskäyttöön ja aloimme interpoloimalla työstämään aineistosta karttaa, joka kuvastaa ihmisten turvallisuuskokemusta Kumpulan lähialueilla.

Olen melko tyytyväinen lopputulokseeni, toisaalta jälkikäteen ajatellen olisin voinut vaihtaa värityksen kulkemaan vihreästä keltaisen kautta punaiseen, jolloin väritys kuvastaisi ilmiötä paremmin. Olisin myös voinut tarkentaa kartassa millä asteikolla turvallisuuden kokemusta tutkittiin, kuten Siiri Lehtinen oli tehnyt blogissaan.

Karttoja hasardeista

Kurssikerran toisella puoliskolla oli tarkoitus tehdä itsenäisesti karttoja hasardiaineistojen pohjalta.

Päädyin tekemään ensimmäisen kartan tulivuorista. Esitän kartalla luokan D1 tulivuorien esiintymistä valtioittain. D1 tulivuoret ovat tulivuoria, joiden viimeisin purkautumisajankohta on ollut vuonna 1964 tai sen jälkeen (NOAA).  Tarkoituksenani oli esittää tämä tieto jo kartassa itsessään, mutta olen näköjään onnistuneesti unohtanut sen, hyvästä tähtimerkinnästä huolimatta…  Muuten kartta on kuitenkin onnistunut. Sain valittua värityksen, joka on selkeä ja luokkajaot ovat myös toimivat. Muistaakseni käytin jakona natural breaks -jakoa. Päädyin myös lataamaan Natural Earth -sivustolta pohjakartaksi vektorimuotoisena aineistona maailman valtiot ja merialueet, sillä koin esityksestä tulevan selkeämpi, kuin pitäytymällä valmiiksi annetussa maailmankarttapohjassa. Tuskailin myös pitkään, kuinka saisin esitettyä pisteiden määrän valtioittain, kun attribuuttitaulukosta ei löytynyt sopivia yhtäläisyyksiä. Kavereiden avustuksella löytyi kuitenkin Count points in polygon -työkalu, jolla sain aikaiseksi mitä halusin. Kartasta voidaan huomata, että Kaakkois-Aasiassa Malesian, Singaporen ja Indonesian alueilla on eniten D1 luokan tulivuoria.

Toisen kartan tein maanjäristyksistä. Esitän kartalla maa-alueilla sattuneiden maanjäristysten voimakkuuksia viimeisen 30 päivän aikana (laskettu päivämäärästä 21.2.2024). Käytin tässäkin kartassa Natural Earth sivustolta vektorimuotoisia maailman valtio ja merialue aineistoja. Hyödynsin tiedon esittämiseen ruudukkoa, sillä pisteaineisto oli todella epäselvä alueilla, joissa järistyksiä oli paljon. Laskin yhteen ruutuun sen alueelle osuneiden maanjäristysten magnitudien keskiarvon. Lisäsin karttaan vielä valtioiden rajat näkyviin, jotta maanjäristysten asettumista eri valtioiden alueilla voi myös tutkia kartasta. Mielestäni kartasta tuli kohtalaisen onnistunut, vaikkakin jäin pohtimaan, oliko magnitudien esittämien keskiarvona paras vaihtoehto oikeellisen tiedon välitykseen.

En itse ole kiinnostunut (ainakaan vielä, en sulje mitään kuitenkaan kokonaan pois) opettajan urasta, mutta tehtävänä oli pohti karttojen käytettävyyttä opetustarkoituksessa. Mielestäni ensimmäistä karttaa pystyisi ainakin kohtalaisen hyvin hyödyntämään opetustarkoitukseen. Se kertoo selkeästi viimeisen 70 vuoden aikana aktiivisena olleiden tulivuorten määrän eri valtioissa. Näin ollen tulivuorten toiminnan vaikutuksia valtioissa, joissa niitä on paljon, voisi tutkia ja mahdollisesti verrata ristiin ihmismaantieteen ilmiöiden kanssa, ja pohtia millaisia haasteita tai toisaalta hyötyjä aktiiviset tulivuoret aiheuttavat alueille. Toisen kartan hyödynnettävyys taas on kyseenalainen, sillä se esittää tietoa vain viimeisen 30 päivän ajalta kartan tekohetkestä, eli vanhenee melko nopeasti.

Lähteet:

Lehtinen, S. (2024). Kurssikerta 6. https://blogs.helsinki.fi/lcsiiri/ Viitattu 7.3.2024

NOAA (n.d.) Global volcano locations database. [dataset] National Centers for Environmental Information, NESDIS, NOAA, U.S. Department of Commerce. https://www.ngdc.noaa.gov/hazel/view/hazards/volcano/loc-data