Ruumiillinen uskonto ja uskonnon ruumiillisuus

IMG_5699

© Elina Vuola

Hankkeessamme tutkitaan eri tavoin uskonnon ja ruumiillisuuden sidosta. Keskiössä ovat sukupuoli ja seksuaalisuus, mutta ruumiillisuus nivoutuu hyvin monin muunkinlaisin tavoin hankkeen kaikkien tutkijoiden teemoihin. Eiväthän sukupuoli ja seksuaalisuus ole irrallaan elämisen kokonaisuudesta – ei myöskään uskonnosta.

Haluamme myös lähestyä uskonnon ja ruumiillisuuden teemoja ennen muuta toimijuuden näkökulmasta: millaisilla tavoilla ihmiset, naiset ja miehet, neuvottelevat uskonnollisen perinteensä ja identiteettinsä kanssa? Miten he muokkaavat uskonnollisia perinteitään? Uskontoperinteet ja uskonnolliset yhteisöt eivät muutu vain opillisissa tulkinnoissa tapahtuvien muutosten kautta, vaan myös tavallisten ihmisten elettyjen kokemusten ja niiden todeksi elämisen kautta. Tutkimistamme yhteisöistä vanhoillislestadiolainen liike on tästä erityisen oiva esimerkki.

Itse olen haastatellut yli 60 suomalaista ortodoksinaista heidän suhteestaan Neitsyt Mariaan, Jumalanäitiin ja Jumalansynnyttäjään. Tutkimus on ollut matka paitsi eri-ikäisten suomalaisten naisten sielunelämään, myös Koillis-Lappiin kolttasaamelaisten pariin, Pohjois-Karjalan ristisaatoille ja praasniekoille, sekä Etelä-Suomen eri kaupunkeihin, joissa haastateltavani ovat avanneet minulle kotiensa ovet. Monessa kodissa sain pyynnöstä kuvata heidän ikonejaan ja kuulla niihin liittyviä tarinoita ja merkityksiä.

Ortodoksit ovat pieni vähemmistö Suomessa, vaikka kirkon jäsenyys houkuttaa uusia tulijoita ennen näkemättömällä tavalla – sekä suomalaisia, jotka liittyvät kirkkoon että maahanmuuttajia, jotka ovat syntymäortodokseja hyvinkin erilaisista kulttuuritaustoista. Haastateltavieni joukossa oli yhtäältä heitä, jotka kokivat, että vähemmistöaseman turvin ortodoksinen kirkko pääsee liian helpolla suomalaisessa yhteiskunnassa käytävissä keskusteluissa uskonnon, seksuaalisuuden, perhekäsityksen ja sukupuolen kysymyksissä. Toisaalta oli myös heitä, joiden mielestä ortodoksisessa perinteessä esimerkiksi naisen asema ja tasa-arvo eivät liity vain pappeuteen. Naiset saavat arvon naisina usein juuri Marian kautta.

Mitään yhtä mielipidettä tai näkemystä aineistosta ei löydy, ellei sellaisena pidä Jumalanäidin tärkeyttä ja keskeisyyttä haastateltavieni elämässä.

Näihin ja moniin muihin aiheisiin pääset syvemmälle seuraamalla blogiamme. Kirjoitamme ruumiillistuneesta uskonnosta tutkimusaiheidemme kautta, mutta emme ehkä malta olla katsomatta hieman myös laajemmin ympärillemme: miten ruumiillistunut ja ruumiillinen uskonto näkyvät meidän yhteiskunnassamme, mediassa ja julkisessa keskustelussa? Blogia kirjoittavat hankkeen tutkijat, joista voit lukea lisää tämän sivuston muilta välilehdiltä.

Tervetuloa hankkeemme blogin lukijaksi!

Elina Vuola

Akatemiaprofessori, hankkeen johtaja

IMG_2077

© Elina Vuola

Kuvat: Elina Vuola