Viikon 2 satoa

Juuri kun kuvittelitte, että ei se Veikko jaksa kuitenkaan näitä päivitellä… tässä tulee! Koska viimeksi oltiin Amerikassa, mennään tällä kertaa lähinnä Suomessa.

1.  Esa Suominen kirjoittaa, että Eriarvoistuminen uhkaa PISA-menestystä Yhteiskuntablogiikka-blogissa, jota on STAKESIn eli Sosiaali- ja terveysalan tutkimus – ja jotain -laitoksen blogi. Biiffi ei oikeastaan ole missään erektionparannus-pisatuloksissa, vaan kaupunkisuunnittelussa: mikäli ihmisten annetaan valita asuinpaikkansa ihan vapaasti, ja kaupunkisuunnittelun tasausmahdollisuudet laiminlyödään, syntyy gettokouluja ja eliittikouluja. Tai jotain. Todella tärkeä ongelma nykykaupunkitutkimuksessa, ja sellainen, josta mä tulen vielä kirjoittamaan jotain. Hippusen akateemista tekstiä, varoituksena.
  2. Arne Nevanlinna, toinen päivän ihanista ikälopuista höpisijöistä, kirjoittaa armeijasta. On ihanaa aina löytää joku tuollainen puolijulkinen korkeaikäinen herrashenkilö, joka uskaltaa sanoa, mitä hyötyä puolustusvoimista todella on. Kannattaa lukea Nevanlinnan kirja “Isän maa”, mikäli muinaisen Helsingin muistelu yhtään sykähdyttää. (Ja kyllä, ilmeisesti on sukua.)
  3. Oletteko koskaan miettineet, miksi rahan siirtäminen pankista toiseen kestää yhä edelleen ja Suomessa monta päivää? Hyvä korkotuotto ei kuitenkaan mene hukkaan, vaan pankki kerää sen itselleen. Tämän ja monta muuta kiinnostavaa vastausta löytyy siltä toiselta ihanalta ikälopulta höpisijältä, Jukka Kemppiseltä. Pankkikriisinkin syyt selitetään.
  4. Jottei oma ego jäisi täysin vaille buustausta, linkkaan myös Nufitin blogiin. Yritin päivittää viikonloppuna mahdollisimman kiivaasti. Tietynlaista outoa tyydytystä koin laittaessani kommentit ja kuvat Sailaksen ja Pihan alustuksista niiden yhä kestäessä. Toisaalta tuli vähän surullinen olo.
    Saatan kirjoittaa Nufitista lisää myöhemmin.
  5. Lopuksi en malta olla linkkaamatta yhteen Amerikkalaiseen huttuun. Michael Arringtonin TechCrunch on maanisesti päivittyvä Piilaaksoblogi, jossa on paljon epäkiinnostavaa start-uppien (mitä ihmettä ne ovat Suomeksi? Taas tarvitaan joku hyvä sana!) esittelyä, mutta myös hyviä analyyttisiä pohdintoja jostain uuden median tulevaisuudesta lol. Tämänkertainen käsittelee musiikkiteollisuuden halua pelasta laskeva levymyynti musiikkiverolla. Jokainen maksaisi rovon tai pari valtiolle, jota vastaan saisi sitten kuunnella musiikkia miten paljon lystää. Tavallaan. Postaus kertoo, miksi se on huono idea, vaikka alkuun kuulostaisikin hyvältä.  Selvää on, että musiikkiteollisuuden on löydettävä jostain joku uusi tapa tehdä bisnestä, mutta noin se ei mene.

3 Replies to “Viikon 2 satoa”

1. Kotimaan maksujenvälityksen yleisten ehtojen mukaan tuo Kemppisen kolmen päivän skenaario tapahtuu vain, jos maksun tekee virka-ajan jälkeen ja vastaanottava pankki on lusmu.

Korko taas maksetaan arvopäivän mukaan ja ainakin tuntemieni pankkien tiliehdoissa arvopäivä on se päivä, jolloin pankki vastaanottaa varat, ja tämä taas on em. yleisten ehtojen mukaan maksua seuraava pankkipäivä. Tällöin pankki kerää korkohyödyn vain yhden yön yli.

Joissain tapauksissa tilisiirto tapahtuu jopa saman päivän aikana, myös pankkien välillä. Esimerkkicasena siirto eQ Pankista omalle tilille toiseen pankkiin.

Ulkomaanmaksuihin en ota kantaa.

Start-up on suomeksi vasta perustettu yritys.

2. AVS: hienoa, että sä täällä korjaat mun heittojani. Se on internetin ihanuutta. Sanoisin kyllä, että yhden yön ylikin kaivettavat korkohyödyt saattavat muodostaa ajan kanssa ja kaikilla suomalaisilla ihan mainittavia rahasummia. Jotenkin toi vastaperustettu yritys ei oikein ole yhtä iskevä ja kätevä kuin startup. Musta tuntuu, että olisi paikka uudelle käsitteelle…

Comments are closed.