Digiloikkaprojektin päivitys 20.1.

Hei!

Olemme nyt touhunneet digiloikan parissa. Tällä hetkellä olemme saaneet rakenteellisen luonnoksen aikaan tulevasta kurssirakenteesta, ja opetussisällöt on päätetty. Aiomme lähteä esimerkkitapaukset edellä opettamaan etiikkaa, ja käyttää digitaalisia välineitä esimerkkitapausten esittämisessä. Keräämme nyt erilaisia eettisiä dilemmoja esimerkkitapauksiksi ja valikoimme niistä parhaat. Tämän jälkeen aiomme tutkia, millä digitaalisilla tavoilla nämä olisi paras esittää, esimerkkinä vaikkapa videot.

Olemme kartoittaneet myös erilaisia digitaalisen luokkahuoneen vaihtoehtoja. Tätä projektia ensisijaisesti hoitaa Dina Babushkina, joka on tutkinut yhdessä muiden ryhmäläisten kanssa erilaisia digitaalisia ohjelmia. Ideana on avoimen yliopiston kurssia varten tehdä digitaalinen luokkahuone, jossa ihmiset voivat keskustella tekstin, äänen, ja mahdollisesti myös liikkuvan kuvan avulla. Kokeilimme läpi Adobe Connectin eräässä ohjaussessiossa, samoin kuin kartoitimme Skypen mahdollisuudet.

Soitimme myös Princetoniin Mona Fixdalille, joka on työskennellyt Peter Singerin filosofian verkkokurssien sisällöntuottajana ja suunnittelijana. Kysyimme heiltä digitaalisesta luokkahuoneesta ja video-opettamisesta, ja saimme vahvan suosituksen käyttää ohjelmaa Google Hangout, joka on (1) ilmainen (2) helppo käyttää ja (3) voi sisältää 10 ihmisen välisen nettikeskustelun äänen ja kuvan kanssa. Adobe Connect oli oman kokeilumme perusteella periaatteessa hyvä ja monipuolinen ohjelma sekä opettamiseen että keskusteluun samaan aikaan, mutta siinä ongelmaksi nousivat sekava käyttöliittymä sekä suurehko teknisten ongelmien mahdollisuus, sillä opiskelijat eivät välttämättä osaa käyttää ohjelmaa oikein ja hyvin ilman vahvaa ohjeistusta.

Olemme potkaisseet käyntiin myös sivuprojektina toimivan filosofian kirjoitusseminaarin filosofian sivuaineopiskelijoille, jossa ihmiset, jotka eivät välttämättä ole kirjoittaneet koskaan filosofisia esseitä, oppivat kirjoittamaan filosofiaa – ja ajattelemaan siinä ohessa filosofisesti. Tämän sivuprojektin suurin vetovastuu on ryhmämme Päiviö Omwamilla, ja ensimmäinen tapaaminen olikin jo, missä käytiin läpi sitä, millainen on filosofinen essee ja miten se tulisi kirjoittaa.

Ensi maanantaina on tarkoitus miettiä tarkemmin, mitä eettisiä dilemmoja käytämme kurssilla ja tämän jälkeen pohtia, miten tuotamme eettisten dilemmojen esittämisen.