Ensimmäinen pilottikurssi on käynnissä!

Hei!

Etiikan pilottikurssimme alkoi viime viikolla ja ihmiset ovatkin tehneet ensimmäisen viikon tehtävät. Pidimme myös ensimmäisen Google Hangoutsin seminaarin ja teknisiä ongelmia ei oikeastaan ollut, vaan ohjeemme olivat menneet hyvin perille. Sessiot menivät hyvin ja ihmiset vaikuttivat olevan tyytyväisiä Google Hangouts-keskusteluun. Opiskelijat olivat innostuneen oloisia ja viikon tehtävät tuntuivat mielekkäiltä.

Kurssihan on vain kuusiviikkoinen, joten se on melko intensiivinen työmäärältään. Luennointia ei ole yhtä paljon kuin tavallisella kurssilla; sen sijaan on tehtäviä, lukemistoa, keskustelua opiskelijoiden kesken sekä joka viikon huipentumana Google Hangouts-sessio. Toivottavasti Google Hangouts-kerta myös sitouttaa opiskelijoita vahvemmin kurssiin kuin puhdas nettikurssi, joita yleensä tehdään vähemmän interaktiivisesti ja enemmän itsenäisesti kuin meidän kurssiamme.

Tämän kurssimme yksi tavoite oli digitalisoinnin myötä yhdistää joustava suorittaminen interaktioon, ja ainakin minun mielestäni olemme onnistuneet tässä. Opiskelijat voivat vapaasti suorittaa viikon aikana tehtäviä, kunhan viikon loppupuolella olevaan keskusteluseminaariin mennessä tietyt tehtävät on tehty. Näin ollen kurssillamme on sekä joustavuutta että interaktiivisuutta. Opiskelijoiden välistä keskustelua painotetaan myös opiskelijoiden yhteisellä keskusteluforumilla, jonka suhteen on pari tehtävää per viikko, ja joissa keskustelu onkin ollut aktiivista.

Haasteina tällä hetkellä näen sen, että työmäärää per viikko on vaikea skaalata opiskelijoille sopivaksi. Tämän vuoksi on tärkeää kerätä opiskelijoilta koko ajan palautetta kurssista koko kurssin ajan. Saa myös nähdä, että koska joka viikon lopussa on arvioitava loppukirjoitelma, tuleeko opiskelijoille paineita kirjoittaa nämä ja jäävätkö tästä syystä jotkin tehtävistä roikkumaan. Yhtenä haasteena on myös se riski, etteivät opiskelijat saa kurssia suoritettua kunnialla loppuun asti, sillä kurssi on melko intensiivinen kuusiviikkoisen kestonsa takia. Nämä ovat kuitenkin enemmän uhkakuvia kuin toteutuneita ongelmia tällä hetkellä. Myös kolme tunnin kestoista Hangouts-sessiota viikon lopussa vaativat keskustelua johtavilta opettajilta paljon aikaa, vaikka muuten hyvin hedelmällisiä ovatkin.

Nämä ovat joitain haasteita, joita on hyvä pitää mielessä tulevaisuutta ajatellen. Joka tapauksessa nettikurssi on tähän asti onnistunut oikein hyvin, ja hieman jännittämämme Hangouts-sessiot ovat olleet selkeä onnistuminen niin teknisesti kuin keskusteluintoisuuden puolestakin. Tästä on hyvä jatkaa!