2. Kurssikerta: Kertauksen kautta projektioiden vertailuun

Ensimmäisen kurssikerran jälkeen kokeilin itsenäisesti koropleettikartan tuottamista ohjeistuksen mukaisesti. Tämä ei varsinaisesti liity toisen kurssikerran aiheeseen, mutta koska tehtävän kuitenkin tein, niin halusin tuoda sen näytille.😊

Tutustuin Suomen kuntien tietokantaan ja sain aikaan alla esitetyn kartan, joka kuvaa palveluelinkeinon osuutta Suomen kunnissa. Tärkeä huomio karttaa tarkasteltaessa on tämän muuttujan suuri osuus Lapin kunnissa ja yleisesti suurien väkilukujen kunnissa, kuten pääkaupunkiseudulla, Turussa, Oulussa ja Tampereella. Oma karttani antaa ymmärtää, että Länsi-Suomessa palveluiden osuus olisi vähäisempi suhteessa muuhun Suomeen. Kuitenkin vilkaistessani Nelli Junttilan blogia huomasin, ettei sama ilmiö välity hänen kartaltaan. Tämä johtuu erilaisista luokkajaoista, jotka omassa kartassani hieman vääristävät kartalla esitettävän muuttujan esiintyvyyttä.

Lapissa palveluiden suuri osuus selittyy matkailulla, joka on merkittävässä osassa sen kuntien taloutta. Pohjois-Suomi vetää matkailijoita niin ulkomailta kuin muilta Suomen alueilta. Ensimmäisessä blogitekstissään Nelli tiivistää hyvin syitä väkiluvultaan suurimpien kuntien paleluiden osuuksiin: ”Kaupungeissa palveluyhteiskuntamainen rakenne korostuu, teollisuus on vähäisempää, maatalous lähes olematonta. Tarvitaan paljon erilaisia palveluita suurta asukasmäärää varten, samalla ne tarjoavat työpaikkoja.”

Kuva 1. Palveluiden osuus Suomen kuntien elinkeinorakenteesta vuonna 2015.

Olin tunnin alkuun innoissani, sillä tunsin ymmärtäväni tekemämme toimet ja pysyin hyvin perässä. Mutta sitten… Kone kaatui. Kaikki siihen asti tekemäni katosi, ja eihän se kivalta tuntunut, kun piti aloittaa alusta ja yrittää samalla seurata seuraavia ohjeita. Lähes kaikki työ jäi siis kotiin tehtäväksi, mutta kiitos kattavien kirjallisten ohjeiden – niiden avulla pääsin pitkälle.

Toisella kurssikerralla vertailimme QGIS-ohjelman avulla eri projektioita mittaamalla esimerkiksi pinta-alaa ja pituutta Suomen alueilta. Tuotimme kartan Mercator-projektion aiheuttamista pinta-alan vääristymistä suhteessa Lambertin projektioon, mikä havainnollisti erinomaisesti projektion merkitystä kartan tuottamisessa. Kaikki taisivat tehdä tässä vaiheessa samanlaisen kartan, joten jätän sen lisäämättä. Malliesimerkin kyseisestä kartasta voitte käydä vilkaisemassa esimerkiksi Eveliinan blogista (Kurssikerta 2: Mrs. Worldwide).

Alla on esitetty kaksi kotona aikaan saamaani karttaa, joiden tarkoituksena on havainnollistaa projektioiden merkitystä karttatyöskentelyssä. En tiedä kumpi tapa olisi oikea: jättää suomineito kallelleen vai kiertää sitä niin, että pohjoisnuolen normaali suunta vääristyy? Tämä näyttää omaan silmääni hieman hassulta, joten olisi varmaan ollut parempi jättää neito alkuperäiseen asentoonsa.

Vaikka kurssikerralta ei (TAASKAAN) jäänyt juurikaan mitään käteeni, olen tyytyväinen näiden karttatöiden lopputulokseen. Erot kahden projektion välillä näkee helposti niin muodon kuin arvojen suhteen ja kartoilta löytyy kaikki oleellinen informaatio: mittakaava, pohjoisnuoli sekä legenda. Arvoista nähdään, että Mercatorin projektion pinta-aloilla lasketut väestöntiheydet ovat hyvin paljon pienemmät kuin Lambertin projektiolla tuotetussa kartassa. Mercatorin projektio vääristää pinta-aloja sitä enemmän, mitä lähempänä napoja ollaan, jolloin Suomen pinta-alat ovat valtavia ja niillä laskettaessa saadaan aivan liian pieniä arvoja. Tästä syystä väestöntiheyttä tulisi esittää oikeapintaisella projektiolla, joka ei vääristä pinta-aloja.

Kuva 2. Suomen kuntien (2015) väestöntiheys laskettuna Lambertin oikeapintaisen projektion pinta-aloilla.

Kuva 3. Suomen kuntien (2015) väestöntiheys laskettuna Mercatorin projektion pinta-aloilla.

Tehtävänä oli ilmeisesti myös tuoda blogiin eri projektioiden pinta-aloja vertaileva taulukko, mutta valitettavasti teknisten ongelmien lomassa sekin katosi jonnekin saavuttamattomiin, kuten moni muukin työni.

Viittaukset

Junttila, N. (27.01.2018). 2. Kurssikerta: Projektio vaikuttaa karttaan <https://blogs.helsinki.fi/junelli/2018/01/27/kurssikerta-2-projektio-vaikuttaa-karttaan/> Luettu 04.02.2018

Sirola, E. (26.01.2018). Kurssikerta 2: Mrs. Worldwide <https://blogs.helsinki.fi/evsirola/2018/01/26/onnistumisen-tunteita/> Luettu 04.2.2018

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *