Onnittelut! (Ja pari sanaa fuksiudesta…)

Jännitys on päättynyt! Paljon onnea uusi fuksi: läpäisit seulan ja olet nyt osa kasvisyhteisöämme! Olet siis kasvis (= kasvatustieteiden opiskelija / kasvatustieteilijä). Samalla sinusta on tullut osa Helsingin yliopistoa ja käyttäytymistieteellistä tiedekuntaa (jota tuttavallisemmin kutsutaan sanalla käyttis). Hienoa, että löysit tämän blogin! Näinä hetkinä saatat selailla kotiisi saapunutta hyväksymiskirjettä ja sen mukana tullutta informaatiotulvaa. Mikäli tämä tulva tuottaa sinulle ahdistusta, ota rauhallisesti, sillä kaikkea ei tarvitse ymmärtää heti. Nyt on juhlan aika!

Pian, jo ensi kuussa, pääset tapaamaan opiskelutovereitasi ennakkopiknikillä, jonne kokoontuvat fuksien lisäksi yleisen ja aikuiskasvatustieteen tuutorit, ainejärjestöjen edustajat sekä muita oppiaineemme opiskelijoita. Käyttiksen ainejärjestöt tulevat sinulle pian tutuksi. Peduca on ainejärjestö, johon me yleistä ja aikuiskasvatustieteen opiskelijat kuulumme yhdessä luokanopettajaopiskelijoiden kanssa. Jos sinulla on kavereita luokanopettajapuolella, törmäätte todennäköisesti Peducan järjestämissä tapahtumissa! Aikuiskasvatuksen Kilta (AKK, Kilta) on opiskelijajärjestö, joka edustaa erityisesti meitä yleisen ja aikuiskasvatustieteen opiskelijoita. Killan toimintaan ja tapahtumiin ovat tervetulleita kaikki aikuiskasvatuksesta ja koulutuksesta kiinnostuneet! Sekä Peduca että AKK tuovat alamme ihmisiä yhteen, joten tule rohkeasti mukaan tapahtumiin ja toimintaan!

Opintojen alku voi tuntua aluksi sekavalta ja stressaavalta, kun uusia asioita ja ihmisiä on joka kulman takana. Toisaalta fuksisyksy on täynnä hauskanpitoa erilaisissa tapahtumissa ja tapaamisissa tuutoreiden kanssa. Muistathan, että opiskelun tulee tuottaa sinulle iloa ja ruokkia mielenkiintoasi – ei jatkuvasti koetella hermojasi ja yöuniasi. Ystävien kanssa opiskelun ilo maksimoituu, joten ota oma aikasi tutustumiseen. Haluamme, että viihdyt täällä!

Kannustamme sinua hyödyntämään yliopiston tarjoamaa tukea. Me tuutorit olemme apunasi ja teemme tiiviisti yhteistyötä kanssasi. Mikäli tarvitset apua opinnoissasi, ovat oppiaineemme amanuenssi ja opintoneuvoja sinua varten. Muista myös YTHS ja Unisport, jotka ovat mukana huoltamassa hyvinvointiasi. Kuulet näistä lisää fukseille järjestettävissä infotilaisuuksissa!

Tässä kaikessa on loppujen lopuksi kyse siitä, että jokainen löytää oman paikkansa opinnoissamme. Ota rauhallisesti ja kaikki järjestyy. Koskaan ei ole liian myöhäistä aktivoitua!

Ihanaa kesää ja nähdään syksyllä! Jee!

Iloisin kesäterveisin ja fukseja odottaen,
Elina Tervonen

Hei fuksi!

Isot onnittelut opiskelupaikasta ja tervetuloa Fuksiblogiin!

Blogiin tutustuminen kannattaa aloittaa sisällysluettelosta, joka tarjoaa nopeimmat oikotiet onneen.

Fuksisyksyn tärkeimmät tapahtumat kannattaa merkitä kalenteriin vaikka heti. Muista myös ottaa talteen tuutoreiden yhteystiedot.

Linkit helpottavat opintojen aloittamista ja opiskelijaelämään mukaan pääsemistä.

Kun vastaasi tulee kiperiä elämääkin suurempia kysymyksiä liittyen esimerkiksi luentojen poissaolokäytäntöihin tai arvosanojen korottamiseen, katso fuksien useimmin kysytyt kysymykset.

Fuksiblogi on kolmatta syksyä käytössä oppiaineessamme. Sivuja päivitetään pitkin syksyä. Jos eteesi sattuu vanhaa tietoa, vanhoja päivämääriä tai muuta hämärää, kerro siitä tuutorillesi.

Vielä kerran lämpimät onnittelut!

Fuksisyksyä innolla odottaen,
kasvatustieteiden tuutorit 2014

Ps. Muistathan liittyä kasvatustieteiden fuksien facebook-ryhmään – tiedät missä mennään.