Fuksisitsit — ohjeistusta ja infoa sitsietiketistä

Kahden viikon päästä ovat odotetut  fuksisitsit, joten tulevaa tapahtumaa varten uusien opiskelijoiden ja sitsaajien on syytä tutustua seuraaviin ohjeisiin ja sitsietiketteihin ennen juhlintaa!

•    Pukeudu etiketin mukaisesti eli miehet tummapuku, naiset pikkumusta. Tämä on tärkeää oikean tunnelman ja fiiliksen syntymisen kannalta
  •    Sitsaajat istuvat heille nimetyille paikoille, selviävät pöydällä olevista nimikylteistä.
  • Keksen puheenvuorojen ja yhteislaulujen ei tule syödä, juoda tai jutella vierustoverin kanssa eikä näprätä kännykkää, epäkohteliasta sitsikäytöstä!·
  • Puheenvuoroja pyydetään sitsimestarilta. Puheenvuoron haluaja kilistää lasiaan ja puhuttelee sitsimestaria  : ”Arvon herra/rouva/neiti sitsimestari, saisinko puheenvuoron/saisinko ehdottaa laulua/sainsinko puhutella?”·   Puheenvuoron yhteydessä tulee muistaa esitellä itsensä ”Hei, olen Perttu Peducasta ja AKK:sta!” ja esittäytyjää tulee tietenkin tervehtiä takaisin ”Hei Perttu Peducasta ja AKK:sta!”
  • Skoolatessa naiset skoolaavat ensin vasemmalla, sitten oikealla ja viimeiseksi vastapäisen juhlijan kanssa, miehet toisinpäin eli aloittaen oikealta, sitten vasemmalle ja eteenpäin. Skoolaus tapahtuu aina laulun tai puheenvuoron yhteydessä.

HUOM! Käytännössä pöydässä istuttaessa joka toinen juhlija on niin sanotusti mies ja joka toinen nainen riippumatta omasta sukupuolesta, joten oma skoolaussuunta selviää vasta paikanpäällä riippuen istumapaikasta!

•  Kaikkia yhteislauluja ei tarvitse osata ulkoa, sillä paikan päälle juhlijoille on varattu laulukirjoja.·
  • Epäasiallisesti käyttäytyvät kanssa sitsaajat on velvoitettu antamaan ilmi sitsimestarille hakkaamalla nyrkkiä pöytään ja huutamalla: ” Vi vill ha Martti/Marja på bordet!”
  • Vessaan ei ole syytä lähteä kesken pöytäosuuden, seuraukset voivat olla tuntuvat… Tauon lähestyessä kanattaa olla valmiina kiitämään vessaa, sillä jonot tulevat olemaan pitkät.

Näitä ohjeita ei tarvitse muistaa ulkoa, sillä ne kerrataan vielä ennen pöytäosuuden alkua ja varmasti illan aikana moneen otteeseen! Fuksisitsit ovatkin oiva tilaisuus tutustua sitsaamisen maailmaan ja sen moniin saloihin. Saavu siis paikalle avoimin mielin ja iloisella asenteella, vaikka olosi olisikin hieman tietämätön ja hämmentynyt, sitsimestari pitää kyllä huolen sääntöjen kertaamisesta tuutoreiden kanssa.

Tervetuloa sitsaamaan fuksisitseille!

FUKSIAISTEN JOUKKUEET