Työelämästä ympäristö- ja elintarviketalouden fuksiksi

Hei lukijat! Olen 25-vuotias ympäristö- ja elintarviketalouden kandiopiskelija. Olen aikaisemmalta koulutukseltani palveluiden tuottamisen ja johtamisen restonomi. En lukiossa vielä tiennyt kovin tarkkaan mitä haluan tehdä ”isona”, joten päädyin työkokemukseni ja houkuttelevan tutkintonimikkeen perässä Tampereelle opiskelemaan palveluiden tuottamisen ja johtamisen restonomiksi.

En ollut suunnitellut, että heti valmistumisen jälkeen lähtisin opiskelemaan lisää. Sain valmistuttuani hyvän vakituisen työn, ja arki alkoi rullata mukavasti. Löysin itseni kaikesta huolimatta selailemasta Helsingin Yliopiston sivuja ja Fuksivuosi Viikissä – blogia. Kiitos siis edellisvuoden kirjoittajille! Olin työni takia ollut paljon tekemisissä luomutuotannon ja mielenkiintoisten viljelijöiden kanssa. Samaan aikaan minussa oli herännyt yhä suurempi mielenkiinto ympäristöasioita kohtaan. Olen aina ollut kiinnostunut taloudesta sekä liiketalouden että kansantalouden näkökulmasta. Löysin Ympäristö- ja elintarviketalouden kandiohjelman sivut internetistä. Etsin aiheesta mahdollisimman paljon tietoa ja päätin hakea.

Pääsykokeeseen luku oli iso ponnistus, mutta ehdottomasti sen arvoista. Täysipäiväinen työ ja pääsykokeeseen lukeminen tuntui haastavalta yhtälöltä. Päätin tehdä tarkan lukusuunnitelman ja noudattaa sitä mahdollisimman tarkasti. Aamulla kolme tuntia kirjastossa ja sen jälkeen töihin. Tällainen aikataulu kesti läpi kevään. Aikataulu alkoi tutua helpolta, kun siitä vähitellen muodostui rutiini. Uskon, että hyvä lukurutiini on tärkeä tekijä tuloksellisessa lukemisessa.

Tulosten julkistamisen jälkeen oli hieman epätodellinen, mutta hyvä olo. Ennen tuloksien julkistamista olin pohtinut, että onko järkevää jättää vakituinen työ ja palata opiskelemaan. Päätin, että on. En epäröinyt enää ollenkaan, kun oli aika ilmoittautua yliopistolle opiskelijaksi. En ole katunut päätöstä hetkeäkään. Haluan jakaa blogissa ajatuksia, jotka saattavat askarruttavat niitä opiskelijoita, joilla on jo opiskeluja ja työkokemusta takana ennen Viikkiin tuloa.

-Samuli