Metsätieteet – Kuka? Mitä? Häh?

Hei! Olen Riina, ja tässä postauksessa ajattelin kertoa, kuka olen ja miten päädyin opiskelemaan metsätieteiden kandiohjelmaan sekä millainen fiilis opinnoista on nyt ¾ vuoden jälkeen.

Alkuun siis pähkinänkuoressa hieman perustietoa minusta:

• Nimi on Riina ja olen syntynyt ja asunut koko ikäni Espoossa. Sydän tosin sykkii Kainuun metsille, koska suku on sieltä ja siellä olen viettänyt kaikki lomani oikeastaan aina.
  • Olen 19 vuotias ja asustelen vielä toistaiseksi vanhempien luona.
  • Sain ylioppilaslakin viime keväänä Etelä-Tapiolan lukiosta.
  • Minulla on Zetti niminen koira, jota hemmottelen – ehkä vähän liikaakin.

Päätös metsätieteiden kandiohjelmaan hakemisesta ei ollut helppo. Kärsin suuresta tulevaisuuskriisistä suunnilleen koko abivuoden talven ja pyörittelin jatkuvasti päässäni eri vaihtoehtoja. Mahdollisia hakukohteita olivat mm. maisema-arkkitehtuuri Aalto yliopistossa, kulttuurien tutkimuksen kandiohjelma Helsingin yliopistossa, Saamen kieli Oulun yliopistossa, kätilöopinnot Metropoliassa ja metsätieteet. Vähän kaikkea siis 😀 Stressasin yhteishausta näin jälkeenpäin ajateltuna ihan älyttömästi.

Jossain vaiheessa talvella päädyin Kajaanissa mummolassa ollessani itkemään isoisälleni kuinka kamalaa on kun ei ole hajuakaan mitä haluan ja kuinka kaikki on nyt huonosti ja päädyn tulevaisuudessa katuojaan asumaan. Hän sitten rauhoitteli ja käski soittaa eräälle sukulaiselle, joka on itse opiskellut metsätieteitä Helsingissä ja kysymään, millaista metsätieteiden opiskelu oikeasti on. Niin sitten viikon kuumottelun (koska puheluiden soittaminen nyt vaan on jännitävää) jälkeen soitin ja päädyimme puhumaan kaksi tuntisen puhelinkeskustelun elämänvalinnoistani ja tulevaisuudensuunnitelmista. Ja niin sitten yhteishaun viimeisenä päivänä 3h ennen haun sulkeutumista laitoin Metsätieteiden kandiohjelman ensimmäiseksi vaihtoehdoksi. (Okei myönnetään, ensimmäinen oli maisema-arkkitehtuuri, mutta sen ennakkotehtävät olivat niin työläitä ja pääsykokeet menivät metsätieteiden kanssa päällekkäin etten koskaan ilmestynyt varsinaiseen pääsykokeeseen)

Näin jälkeenpän on hassua miettiä, miten paljon yksi puhelinkeskustelu helpotti stressiä ja vaikutti päätökseen hakea Maatalous-metsätieteelliseen tiedekuntaan.

Pääsykoetta ei tarvinnut erityisemmin stressata ja abikevään lukuloman lähinnä nukuin ja pelasin Mario Kartia (edelleen aika huono siinä). Nimittäin nykyään metsätieteitä haetaan opiskelemaan aineistokokeella, joka ainakin omasta näkökulmasta oli ihanaa vaihtelua ylppäreihin pänttäämiseen. Vähän kuitenkin jännitti se, että minkälainen aineistokoe on kyseessä ja mitä siinä pitäisi ennestään osata, niimpä ennen koetta lueskelin varalta Luonnonvarakeskuksen sivuja ja kertailin lukion biologian kursseja. Koe oli kuitenkin lähinnä luetunymmärtämistä ja sen soveltamista. Ei siis huolta, jos aineistokoe jännittää! Se on ihan tehtävissä, jos vähän on hajua ekosysteemeistä ja biologiasta ylipäätään.

Kun sain tietää saaneeni opiskelupaikan, alkoi jännityksen ja innostuksen sekainen syksyn odotus. Täytyy myöntää, että jännitin erityisesti sitä, ovatko kaikki muut kotoisin jostain metsän keskeltä Tampereen pohjoispuolelta ja jäänkö Kehä 3:sen sisäpuolelta olevana ulkopuolelle. Näin ei kuitenkaan käynyt. Jo orientaatioviikolla (ei varsinaisia luentoja, vaan tuutorien järjestämää ohjelmaa ja tutustumista) vuosikurssi k-110 antoi itsestään mukavan ja vastaanottavaisen kuvan. Syynä tosin saattoi olla se, että kukaan ei tuntenut ketään ennestään ja kaikki jännitti. Puolen vuoden opintojen jälkeen voin kuitenkin todeta ensivaikutelman pitäneen paikkansa ja koskevan myös vanhempia opiskelijoita. Yhteishenki metsätieteiden opiskelijoiden kesken on uskomattoman hyvä.

Minulla ei aluksi ollut kovinkaan selvää kuvaa mitä metsätieteet käytännössä tarkoittaa tai mitä kursseilla ylipäätään tehdään. Kuitenkin nyt tuntuu, että opiskelu muuttuu aina vain kiinnostavammaksi mitä syvemmälle pääsee (itse opiskelusta kerron tarkemmin seuraavassa postauksessa). Nyt ensimmäisenä vuonna on ollut paljon kaikille yhteisiä peruskursseja eri aiheista (tilastotiedettä, matikkaa, ekonomian ja metsäekologian perusteita), mutta mukaan mahtui silti muutamia itseä kiinnostavia ja mahdollisesti oman suuntautumislan kursseja. Osa otti keväälle myös kieliopintoja. Minulla on esimerkiksi alkamassa ensi viikolla “Introduction to tropical forestry” -kurssi. Vaikuttaa niiiiiiiin mielenkiintoiselta enkä millään malta odottaa!

Loppuun vielä pieni selvennys suuntautumisaloista:

Aikaisempina vuosina haettiin erikseen metsien ekologian ja käytön tai metsäekonomian pääaineisiin. Nykyään haetaan yhteen hakukohteeseen “metsätieteet” ja suuntautuminen valitaan vasta toisen vuoden syksyllä.