Juotavat kuidut

Tekijät: Viivi Mattlar, Susanna Kunvik, Satu Korpimäki, Maija Ketola, Roosa Jokela

Ravintokuidusta yleisesti

Kuidun määritelmä ei ole yksiselitteinen. Erään määritelmän mukaan ravintokuiduksi luetaan vain kasviperäiset polysakkaridit lukuun ottamatta imeytyvää tärkkelystä. Kuituihin luetaan kuuluviksi myös kumit, musiinit sekä ligniini. Parhaita kuitujen lähteitä ovat täysjyväviljat, kasvikset ja hedelmät.

Osa kuiduista (pektiini, beetaglukaani, kumit, musiinit) muodostaa geelimäisen rakenteen vesiliuoksessa, jolloin näitä kuituja kutsutaan viskooseiksi. Ei-viskooseihin kuituihin kuuluvat selluloosa sekä hemiselluloosa. Tämä ominaisuus vaikuttaa osaltaan kuitujen fysiologiseen toimintaan. Viskoosit kuidut fermentoituvat yleensä helpommin ja sitovat paremmin vettä sekä sappihappoja kuin ei-viskoosit kuidut. Fermentoitumiseen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuten kuidun laatu, partikkelikoko ja suoliston mikrobifloora. Fermentoituminen tarkoittaa lähinnä paksusuolessa tapahtuvaa suolistobakteerien hajotustoimintaa. Imeytymättömät hiilihydraatit hajoavat lähinnä lyhytketjuisiksi rasvahapoiksi, hiilidioksidiksi ja vedyksi. Fermentaatiotuotteilla on vaikutusta muun muassa suoliston limakalvosolujen energianlähteenä.

Vaikka kuituja ei lasketa kuuluviksi välttämättömiin ravintoaineisiin, on niillä todettu lukuisia terveydelle edullisia vaikutuksia. Nykyaikana erityisen hyödyllinen kuitujen ominaisuus liittyy sen kolesteroliarvoja laskevaan vaikutukseen. Tiettyjen liukoisten kuitujen (muun muassa beetaglukaani ja pektiini) on havaittu alentavan veren kolesteroliarvoja jopa 5-10 %:a. Lisäksi on saatu viitteitä positiivista vaikutuksista aterianjälkeisiin verensokeripitoisuuksiin. Kuidut lisäävät myös ulostemassaa, jolloin suolensisällön läpikulkuaika lyhenee ja mahdollisesti haitallisten molekyylien pitoisuudet pysyvät pienempinä ja tämä saattaa ehkäistä esimerkiksi paksusuolisyövän kehittymistä. Runsaskuituinen ruoka saattaa hidastaa muiden ravintoaineiden imeytymistä, mutta niiden lopulliseen hyväksikäyttöön ei sillä nykytietämyksen mukaan ole negatiivista vaikutusta.

Glukomannaani

Glukomannaani on viskoosi kuitu, jota saadaan eristämällä Amorphophallus konjac-kasvin juuresta eli se ei esiinny luontaisesti ravinnossa. Kemialliselta rakenteeltaan se on pääasiassa haarautumaton polysakkaridi, joka koostuu glukoosista ja mannoosista. Glukomannaaniin on yhdistetty lukuisia terveyshyötyjä kuten apu painonhallinnassa, kolesteroliarvojen sekä aterianjälkeisen glukoosipitoisuuden alentaminen. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen (European food safety authority, EFSA) on hyväksynyt glukomannaaniin liitettäväksi kaksi terveysväitettä. Glukomannaania sisältävien elintarvikkeiden markkinoinnissa voidaan tuoda esiin, että ne edesauttavat painonalentamista yhdistettynä vähäenergiseen ruokavalioon ja ylläpitävät veren normaaleja kolesteroliarvoja. Riittävät vuorokausiannokset näiden terveysväitteiden mahdolliseksi toteutumiseksi ovat hieman toisistaan poikkeavat – painonpudottamis-väitteellä 3 g, ja kolesteroliarvo-väitteellä 4 g vuorokaudessa.

Glukomannaanin terveyväittämien lisäksi EFSA on hyväksynyt kaksi terveysväitettä beetaglukaanille, jota myös esiintyy monissa juotavia kuituja sisältävissä tuotteissa Beetaglukaanille on hyväksytty väite, jossa sanotaan että kauran beetaglukaani edistää veren kolesterolitason pysymistä normaalina, jos kauraa on tuotteessa 1 grammaa ja tuotetta nautitaan kolme kertaa päivässä. Toisessa beetaglukaania koskevassa väittämässä sanotaan, että kaurasta ja ohrasta peräisin olevien beetaglukaanien nauttimen osana ateriaa auttaa vähentämään veren glukoosipitoisuuden kohoamista kyseisen aterian jälkeen, kun nautitaan vähintään 4 grammaa kauran tai ohran beetaglukaania kutakin 30 grammaa imeytyvää hiilihydraattia kohti.

Juotavia kuituja sisältävät tuotteet

Kuidun laatu ja määrä vaihtelevat eri tuotteissa. Kuidun lähteenä juomat, joihin on lisätty kuitua, eivät yllä kasvisten ja kaurapuuron tasolle. Kaikissa tuotteissa ei kuitenkaan ole sellaisia määriä kuituja, että ne olisivat saaneet EFSA:n hyväksymän terveysväitteen

Oatrim-kuva

Lähde: oatrim.fi

Kaupoissa tarjolla olevia juomia ovat esimerkiksi Biofermen valmistama painonhallintajuoma OATrim, Harmoni Life:n valmistama Fit+Feelgood nesteeseen sekoitettava jauhe, Elovenan välipalajuomat, Oatlyn kaurajuomat, Yosan juomat sekä Hyvää Päivää -virvoitusjuomat. Näistä tuotteista glukomannaania käyttävät Fit+Feelgood ja OATrim. Elovenan ja Yosan ovat runsaskuituisia ja tuotteesta saadaan ravintokuitua kaurasta, mutta kauran määrä on sen verran vähäinen että siitä saatava beetaglukaanin osuus on liian pieni EFSA:n terveysväittämään. Oatlyn kaurajuomasta saadaan terveysväittämään hyväksyttävä määrä beetaglukaania, jos nautitaan kolme lasillista päivässä.

Elovena-kuva

Lähde: raisionkeittokirja.fi

Toisaalta Elovenan ja Yosan tuotteita voivat käyttää kaikki lapsista vanhuksiin välipaloina ja Oatlyn tuotteet ovat vaihtoehto maidolle ja niitäkin voi käyttää kaikki. OATrim ja Fit+Feelgood ovat painonhallintaan tarkoitettuja tuotteita, joita ei suositella nuorille eikä muille sellaisille ihmisille, joille vähäkalorinen ruokavalio ei ole hyväksi. Hyvää Päivää -juomat sisältävät ravintokuitua 5 grammaa yhdessä puolen litran pullossa. Näissä juomissa liukoisena kuituna toimii vehnädekstriini, joka on tärkkelyksen pilkkoutumistuote.

Fit+FeelGood-kuva

Lähde: apteekkishop.fi

Pohdintaa

Juotavista kuiduista ja niiden tuomista terveysvaikutuksesta on varmasti kiistatta hyötyä tietylle kuluttajaryhmälle. Tuotteet, kuten OATrim tai Elovena-kaurajuoma saattavat auttaa kiireisessä elämäntyylissä valitsemaan hieman parempia välipaloja. Ne ovatkin siis piristävä lisä kauppojen välipalavalikoimaan, missä usein vallitsee rasvaisten kolmioleipien ja pasteijoiden kirjo. Osana terveellisiä elintapoja ja monipuolisia ruokatottumuksia juomista saattaa olla lisähyötyä painonhallinnassa. Tuotteet eivät kuitenkaan korvaa esimerkiksi täysipainoisen ruokavalion luontaisia kuidun lähteitä, kuten täysjyväviljatuotteita tai kasviksia, sillä niistä saamme paljon muutakin, kun vain kuitua. Luontaisista kuidun lähteistä, kuten esimerkiksi ruisleivästä, saamme runsaasti esimerkiksi B-ryhmän vitamiineja, kivennäisaineita, hiilihydraatteja ja proteiinia. Ruisleivän mukana tulee kuidun lisäksi myös muita bioaktiivisia yhdisteitä, joiden terveyttä edistäviä vaikutuksia ei edes täysin vielä tunneta. Pitkällä aikavälillä terveellisen ja runsaskuituisen ruokavalion noudattaminen on siis järkevämpää. Mikään yksittäinen tuote kun ei voi korvata sitä ravintoaineiden kirjoa, mitä saadaan erilaisten luontaisesti kuitupitoisen elintarvikkeiden nauttimisesta.

Kuten sanottu, glukomannaania sisältävät tuotteet, kuten OATrim, saattavat auttaa hyvin alkuun painonpudotuksessa. Tästä voi olla paljon hyötyä esimerkiksi vaikeassa ja sairaalloisessa lihavuudessa, jolloin painonpudotus on erityisen tärkeää. Pidemmän päälle niin laihdutuksessa kuin painonhallinnassakin on kuitenkin viisaampaa opetella läpi elämän kestävät ruokavalio- ja elämäntapamuutokset.

Lähteet:

Aro A., Mutanen M., Uusitupa M, toim. Ravitsemustiede. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2012.

EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA). Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to konjac mannan (glucomannan) and reduction of body weight (ID 854,1556, 3725), reduction of post-prandial glycaemic responses (ID 1559), maintenance of normal blood glucose concentrations (ID 835, 3724), maintenance of normal (fasting) blood concentrations of triglycerides (ID 3217), maintenance of normal blood cholesterol concentrations (ID 3100, 3217), maintenance of normal bowel function (ID 834, 1557, 3901) and decreasing potentially pathogenic gastro-intestinal microorganisms (ID 1558) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/2006. EFSA Journal 2010; 8:1798.

Sood N. Baker WL. Coleman CI. Effect of glucomannan on plasma lipid and glucose concentrations, body weight, and blood pressure: systematic review and meta-analysis. American Journal of Clinical Nutrition 2008; 88:1167-75.

 

4,416 thoughts on “Juotavat kuidut

  1. Vaihtoehdot elintarvikevalikoimassa ovat tervetulleita. Itseäni ainakin kiinnostavat erilaiset terveellisemmät vaihtoehdot kiiren välipaloina. Puuroa ei oikein voi autonratissa nauttia.

  2. Olen kokeillut muutaman kerran kiireessä Elovenan välipalajuomaa, mutta mielummin käännyn ruisleivän puoleen. Oletteko itse kokeilleet kyseisiä tuotteita?

  3. Vaihtoehdot ovat aina tervetulleita ja jonkilaiseen tarpeeseenhan ne on kehitettykin. Esimerkiksi Elovenan välipalajuoma on huomattavasti parempi välipala kuin vaikkapa suklaapatukka.

    Itse en ole kokeillut kyseistä tuotetta, mutta jokut blogiryhmästämme olivat kokeilleet ainakin joitain mainitsemiamme tuotteita. En koe tuotteita itselleni sopiviksi; välipalajuomaa voisin joskus ostaa kiireeseen, mutta yleensä ne jäävät kaupan hyllylle.

  4. Olen itse joskus ostanut Elovenan välipalajuoman, mutta ne on omaan makuuni liian makeita, joten jää siksi ostamatta. Mielestäni niistä voisi hieman karsia sokereita, jotta ravintoprofiili olisi entistä parempi.

    Ostin kokeilumielessä yhden purkin OATrimiä. Kokeilin sitä vain yhden annoksen verran, koska totesin, että en tee sillä mitään jatkossa. Otin sitä yhden annoksen kahden vesilasin kanssa noin puoli tuntia ennen ruokailua. Kun aloin syödä lounasta, niin en käytännössä pystynyt syömään juuri mitään, kun tuli jo ähky olo. Mieliteot ruokaa kohtaan säilyivät, joten söin silti hieman ikään kuin väkisin. Lopputuloksena oli kauhea ähky ja siitä seurannut ikävä olo. Tuote siis todellakin turposi mahassa ja sai syömään vähemmän – se siis toimi, kuten lupasi. Itsellä tässä on kuitenkin se ongelma, että pidän ruoasta ja sen syömisestä niin paljon, että valitsen mielummin lautaselle jotain kevyttä, kuten kasviksia, alentamaan energiamäärää, koska tarvitsen sitä mekaanista pureskelua, jotta näläntunne ja mieliteot katoaa. En siis itse pysty tyytymään vain pieneen määrään juomaa, mikä kylläkin oli ihan OK makuista. Tässä siis oma ja erittäin lyhyt empiirinen tutkimukseni tuotteesta. 🙂

  5. Hyvä idea nuo kuitupitoiset välipalajuomat! Ihmiset ovat vähentäneet puuron ja leivän syöntiä, joten on hyvä, että kaurapuuron ja ruisleivän terveellisiä ainesosia voi nauttia myös muussa muodossa. Täytyykin testata tuota mahan täyttävää OATrimiä, sillä syön aamupalan jo klo 6, joten minulla on todella kova nälkä jo klo 10, vaikka lounaaseen on vielä pari tuntia aikaa. Nykyaikana ei tarvitse enää kuskata mukana voipaperiin käärittyjä voileipiä, kun voi vaan napata aamulla mukaansa juotavan välipalan.

    • Elintarvikeala vastaa onneksi melko nopeasti kuluttajien tarpeisiin. Nykyiseen kiireiseen elämänmenoon nopeat kuitupitoiset juomat ovat hyvä vaihtoehto. Varsinkin OATrim saattaa vähentää epäterveellistä aterioiden välistä pientä napostelua, jota on helppo harjoittaa, kun on kiire ja ateriavälit pitkiä. Eivät nämäkään tuotteet tietenkään kaikille sovi, mutta kokeilemalla se selviää.

  6. Todella hyvä kirjoitelma! En ole ennen edes ajatellut, että kuidut ovat noinkin tärkeitä päivittäisessä elämässä. Olen aina vain ajatellut niiden auttavan ruoansulatuksessa, mutta että kolesterolinkin alentamisessa niillä on näppinsä pelissä. Eniten ihmetystä herätti kauran terveysvaikutukset! Olen ollut siinä vaikutuksessa, että ruisleipä on sitä terveellisintä kuidun lähdettä.

    • Kauran beetaglukaani on melko paljon tutkittu kuitu ja kaura hyvä kuidulähde. Ruisleipä kuitenkin yleensä voittaa kauraleivän kuitupitoisuudessa, kauraleipään kun sekoitetaan rakenteen takia usein vehnäjauhoja.
      Kaurapuurossa kauran kuidut ovat hyvin hyödynnettävässä muodossa ja kiireisille kuitupitoiset kaurajuomat voivat olla hyvä vaihtoehto.

  7. Pingback: Glukomannaani Laihdutus – VERLATENWEGEN

  8. Pingback: Glukomannaani Jauhe – BOATA

  9. Kobiety nie lubia bohaterow, lubia zwyciezcow… Cult of Flawless Victory RUlz. R. Beauvais! POZDRO 600!

  10. It’s rare to see a post like this, that shows the writer has common sense! You honestly made me think! Thanks-I hadn’t considered things this way otherwise. Will share this…

  11. Wielkie biografie powstaja z ruchu do przodu i progresywnego pressingu, a nie z ogladania sie do tylu. P. Coelho… & TM Created by ENdemol Studio…

  12. I do believe all the ideas you have presented in your post.
    They are really convincing and can certainly
    work. Still, the posts are very short for newbies. May you please prolong them a bit from subsequent time?
    Thank you for the post.

  13. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something enlightening to read?

  14. Hi! Do you know if they make any plugins to help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success. If you know of any please share. Cheers!

  15. An fascinating discussion is worth comment. I think that you need to write more on this topic, it might not be a taboo topic but generally people are not sufficient to talk on such topics. To the next. Cheers

  16. That is really fascinating, You are an overly professional blogger. I’ve joined your feed and sit up for seeking more of your great post. Additionally, I have shared your website in my social networks

  17. magnificent submit, very informative. I’m wondering why the other specialists of this sector do not realize this. You must proceed your writing. I am confident, you have a huge readers’ base already!

  18. Pretty portion of content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to say that I get actually enjoyed account your weblog posts. Any way I will be subscribing in your feeds and even I achievement you get admission to consistently rapidly.

  19. I’ve read some excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I surprise how so much attempt you put to make such a excellent informative site.

  20. Hey very nice site!! Man .. Excellent .. Amazing .. I will bookmark your web site and take the feeds also…I’m happy to find so many useful information here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  21. wonderful submit, very informative. I ponder why the opposite specialists of this sector don’t understand this. You should proceed your writing. I’m confident, you have a great readers’ base already!

  22. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this fantastic blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to new updates and will share this blog with my Facebook group. Talk soon!

  23. obviously like your web site but you have to check the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the truth nevertheless I will surely come back again.

  24. Really good post. I learn something mroe challenging on different blogs everyday. It is recommended stimulating to enjoy a book content from other writers and become familiar with a little something from their store. I want to apply certain of that content on my blog should you do not mind. Natually Ill give a link in to your internet site. Thanks for sharing.

  25. Cool post very informative I just found your blog and read through a few posts although this is my first comment, ill be including it in my favorites and visit again for sure

  26. I wish to show some appreciation to this writer for bailing me out of this problem. Just after browsing through the search engines and finding notions that were not powerful, I assumed my life was well over. Living without the strategies to the difficulties you have resolved through your entire blog post is a crucial case, and those that would have adversely affected my entire career if I hadn’t come across your website. That knowledge and kindness in controlling all the details was important. I am not sure what I would have done if I hadn’t encountered such a thing like this. I am able to at this moment look ahead to my future. Thank you so much for this impressive and sensible help. I will not think twice to propose your web site to anyone who would like direction about this matter.

  27. Have you ever considered adding more videos for your blog page posts to keep the readers more entertained? I indicate I just read through the entire post of yours and it was fairly very good but since Im more of a visual learner,I observed that to be more helpful nicely let me understand how it turns out! I enjoy what you guys are always up also. This kind of clever operate and reporting! Keep up the excellent works guys Ive added you guys to my blogroll. This is a great post thanks for sharing this informative information.. I will pay a visit to your blog site regularly for some latest publish.