Opetusideoita

Olemme koonneet tälle sivulle muutamia opetusvinkkejä siemeneksi. Toivomme teidän lähettävän meille lisää ideoita muiden kanssa jaettavaksi! Voit lähettää ideasi täällä.

PELIT

On olemassa paljon tuttuja pelejä, jotka voidaan muuttaa luokkahuonekäyttöön. Yksi tällainen on Pictionary. Se on peli, jossa pitää saada oma joukkue arvaamaan joko sana tai sanonta piirtämällä. Jokaiselle joukkueelle annetaan pino kortteja nurinpäin. Korteissa on maantieteellisiä termejä kuten maanjäristys, kaupunki, alkutuotanto, drumliini, tsunami jne. Sanat voivat olla myös valtion tai muiden paikkojen nimiä. Joukkueet piirtävät vuorollaan rajatun ajan (esim. 2 minuuttia) puitteissa ja tarkoituksena on siis, että saman joukkueen jäsenet yrittävät arvata, mitä piirtäjä yrittää kuvallaan sanoa. Piirtäjä ei saa antaa vinkkejä ilmein, elein eikä äänin. Jos joukkue keksii oikean sanan, se saa pisteen. Peli ei vaadi taiteellista lahjakkuutta, vaan hoksauskykyä. Peli sopii esim. jonkun aihealueen kertaamiseen.

Vastaavasti voidaan pelata myös maantieteellistä Aliasta. Se on peli, jossa pelaajien tehtävänä on selittää sanoja toisilleen. Peli jakaantuu noin minuutin mittaisiin vuoroihin. Joukkueet pelaavat vuorotellen, ja vuorossa olevan joukkueen jäsenistä yhden tehtävänä on selittää sanakorteissa olevia termejä joukkueen toisille jäsenille. Joukkueen muut jäsenet arvaavat sanaa, ja niistä sanoista jotka tulevat ratkaistuiksi joukkue saa yhden pisteen. Selitysvirheet (eli selittäjä käyttää selittävän sanan johdannaista) ja ohitetut sanat vähentävät pistemäärää.

Aloitettaessa uuden mantereen tai valtion käsittelyä, oppilaat voidaan tutustuttaa alueeseen palapelin avulla. Esim. (paperilla oleva) Afrikan manner voidaan leikata osiin, joista oppilaat kokoavat maanosan pareittain tai yhdessä. Pareittain tehtäessä jokaiselle oppilaalle voidaan antaa oma pieni palapeli, jonka he voivat valmiina liimata vihkoonsa. Jos koko luokka tekee palapeliä yhdessä, sen täytyy olla kooltaan iso, jotta kaikki näkevät. Paloja voi olla myös enemmän. (Vinkki: ison kartan saat tehtyä heijastamalla piirtoheittimellä kartan seinälle, jossa on paperia, jolle voit sitten piirtää ko. kartan. Sitten vain leikkelet sen osiin.)

MUUT VINKIT

Karttatulkintatehtävä lukiolaisille

Karttatulkintatehtävässä matkataan Alppien vuoristomaisemissa raitiovaunulla. Tehtävä perustuu Helsingin yliopiston vuoden 2007 pääsykoekysymykseen. Mukana on tehtävä karttoineen sekä mallivastaus pdf-tiedostoina.

Maantieteellinen media-analyysi elokuvasta

Valitaan katsottavaksi jokin televisiosta tuleva elokuva tai seurataan sarjafilmin osia.
Filmiä seurattaessa vastataan kysymyksiin. Eri oppilailla voi olla eri asioita seurattavana.

Mitä paikkoja tai luontokohteita filmissä esiintyy?
Minne tapahtumat sijoittuvat?
Viitataanko muihin paikkoihin?
Millaisina paikat esitetään?
Onko tapahtumat kuvattu sisä- vai ulkotiloissa?
Miten vuorokauden ja vuodenaikojen vaihtelu tai ajan kuluminen on esitetty?
Mitä yhteiskuntaluokkia pää- ja sivuhenkilöt edustavat?
Mitä ammatteja he edustavat (mistä he saavat toimeentulonsa)?
Minkä ikäisiä he ovat?
Onko heillä sairauksia?
Mitä he harrastavat?
Millaisiksi heidät on kuvattu?
Vastaako kuvaus jotakin vallitsevaa tai leimaavaa stereotypiaa?
Millaisia ovat sankarit? Entä konnat?
Millaisia ovat heidän asuntonsa?
Miten ne luonnehtivat asukkaita?
Kuvataanko työtä vai vapaa-aikaa?
Millaisia perheet ovat?
Onko vähemmistöryhmien edustajia mukana?
Millaisia ovat julkiset tilat?
Miten yhteiskunnan infrastruktuuri, esimerkiksi liikenne, tulee esille?
Miten filmissä annettu kuva vastaa todellisuutta?

Sanomalehden maailmankuvan analysointi

Seurataan yhden viikon ajan jotain sanomalehteä (myös ilmaislehdet 100 tai Metro käyvät). Seurataan otsikkotasolla, mitkä maat uutisissa ja artikkeleissa esiintyvät.

TYÖOHJEET:
– Kirjaa ylös uutisten lukumäärä otsikoissa esiintyvien valtioiden ja aihepiirien mukaan (esim. politiikkaa, kulttuuria, luonnonkatastrofi, sota, ympäristöongelma, tiedeuutinen) tukkimiehen kirjanpidolla. Tarkasteluun ei oteta mukaan: Suomea koskevia uutisia, urheilusivuja ja TV-ohjelmia.
– Piirrä aineistosta maailmankartta ruutupaperille (1 uutinen = ruutu). Ruudut sijoitetaan valtioiden sijainnin mukaan. Kartalle laaditaan merkkien selitykset. Numeroiden ja värien avulla erotellaan ja esitetään eri uutistyypit ja valtiot.

Oman mielikuvakartan analysointi

Piirretään ulkomuistista maailmankartta tai kartta omasta lähiympäristöstä tai kotikaupungista. Verrataan valmista karttaa vastaavan alueen karttaan esim. kartastossa tai puhelinluettelossa. Mitkä alueet korostuvat? Mitä puuttuu? Onko jokin väärässä paikassa? Millaista nimistöä olet sijoittanut kartalle? Millaisten alueiden kohdalla onnistuit parhaiten?

Geokätkentä

Geopiste uutisoi taannoin onnistuneesta kokeilusta geokätkennän käytössä alakouluikäisten ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa. Kokosimme kattavat ohjeet yhteen nippuun, joka on nyt ladattavissa pdf-tiedostona!

Geokätkentä opetusmetodina-pdf

Havainnoi kaupunkia-harjoitus

Geopiste osallistui LUMA-keskuksen järjestämään Tiedettä Nuorille-tapahtumaan Tiedekulmassa syksyllä 2012. Kehitimme tapahtumaan uuden harjoituksen, joka soveltuu hyvin myös kouluopetukseen. Ohessa harjoituksen kuvaus ja liitteet.

Havainnoi kaupunkia-harjoitus

Liite 1

 

Globaali salapoliisipeli

Hauska ja opettavainen peli, jossa etsitään tuotteita ja seikkaillaan vastuullisesti ympäri maailman. Tiedätkö mistä esimerkiksi kahvi ja puuvilla ovat lähtöisin? Pelin ovat toteuttaneet Noora Stenholm & Maija Rantaharju.

Ohessa linkit pelissä tarvittaviin materiaaleihin. Materiaalit saa omalle koneelle klikkaamalla vasemmasta yläkulmasta Tiedosto -> Lataa.

Pelilauta (kokoa itse)

Säännöt

Pelihahmot

Tuotteet

Leikkirahat


 

© 2019 A MarketPress.com Theme