”Alla skall vara delaktiga och alla skall vara med” — ”Kaikki mukaan yhdessä oppimaan”

Inkludering  – ett intressant ämne

Den svenskspråkiga klasslärarutbildningen vid Helsingfors universitet har mångfald, social rättvisa och flerspråkighet som profil. Dessa är viktiga dimensioner i skolvärlden och de bör och ska genomsyra alla skoldagar. Ett tema som ligger nära denna profil är inkludering, som på hösten 2019 blev ett allt viktigare ämne för mig. 

MAPS & Samhället 

Till min andra utbildning är jag samhällsvetare och när Sonja Kosunen på magisterkursen Aktuellt inom pedagogisk forskning presenterade projektet MAPS (Mixed classes And Pedagogical Solutions) förstod jag att jag i min pro gradu -avhandling kunde kombinera mina två stora intressen: samhällsvetenskaper och pedagogik. I projektet MAPS är fokus på inklusion i utbildningen och i min avhandling ”Alla ska vara delaktiga och alla ska vara med” — Lärares uppfattningar om inkludering i grundskolan valde jag att undersöka behöriga svenskspråkiga lärares uppfattningar om inkludering. 

Min undersökning

Undersökningen gjordes med tematiska semistrukturerade intervjuer och det blev intressanta diskussioner med de åtta lärarna som intervjuades. Utbildningen, arbetserfarenheten, den egna skolans kultur och samarbetet med andra vuxna påverkade lärarnas syn på inkludering. Uppfattningen om inkludering kunde variera mycket från en specialpedagogisk och snäv uppfattning till en bredare uppfattning där inkluderingens definition innehöll tanken om mångfald och intersektionalitet. Diskussionerna med olika lärare var givande och samtidigt som undersökningen pågick fick jag reflektera över på vilket sätt jag som lärare vill jobba inkluderande. Inkludering är ett bekant begrepp för de flesta som arbetar i skolvärlden men dess definition varierar från ett sammanhang till ett annat. Även om dess innehåll uttrycks i olika teorier och styrdokument relativt tydligt borde en gemensam uppfattning om inkludering som innefattar tanken om mångfald och intersektionalitet nå hela skolvärlden.

¡BOKTIPS!

Jag vill ännu tipsa om två olika böcker som inspirerade mig under graduprocessen och som ger verktyg att jobba mer inkluderande.

Den första boken heter Skapa plats! – en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (Blomberg, 2019), och den utmanar oss vuxna att jobba normkritiskt och intersektionellt i skolvärlden.  Den andra boken Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet är skriven av Marjatta Takala, Aino Äikäs och Suvi Lakkala. Boken kom ut i april 2020 och den blev en viktig del av min gradu. Jag fick bekräftelse på det att mitt avhandlingsämne är mycket komplicerat och aktuellt och att vi behöver mera inkluderande verktyg och nya arbetsformer till våra skolor. 


Jag rekommenderar dessa två böcker varmt till alla, oberoende vilken roll man har i skol- och utbildningsvärlden.  

 

Du och inkludering

Om du vill bekanta dig med temat inkludering så kan du börja med att ställa dig själv två frågor:

  • Hur uppfattar du begreppet inkludering?
  • Vem behöver inkludering?

 

Anni Klemola

Framtida klasslärare med ämnesbehörighet i samhällslära

Pro gradu -avhandling:

Alla ska vara delaktiga och alla ska vara med

— Lärares uppfattningar om inkludering i grundskolan

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *