Kansallispuku kansien sisällä

Kansallispuku on suomalaisen kulttuuriperinnön helmi, käsityön taidonnäyte ja arvokas juhla-asu. Pukujen suosio on vaihdellut koko niiden yli sata vuotisen historian ajan: uudet sukupolvet ovat joko ottaneet puvut omakseen tai kokeneet ne vanhentuneiksi ja pölyisiksi museoesineiksi. Kansallispukujen suosioon liittyy vahvasti pukujen käyttäminen ja siihen liittyvät ohjeistukset, jotka voivat joko kannustaa pukujen käyttöön tai rajoittaa sitä. Kaikilla suomalaisilla lienee joku käsitys kansallispuvuista, liittyy se sitten lapsuusmuistoihin, median esittelemään kuvastoon tai kenties omaan harrastukseen. Tiedot saattavat kuitenkin olla vanhentuneita tai hyvin yksipuolisia, vaikka kansallispukuja ja niiden historiaa on tutkittu melko paljon ja aiheen kirjallisuutta on saatavilla kohtuullisen hyvin. Jopa kansallispukuharrastajien tiedot vaihtelevat runsaasti, eikä kattavaa kansallispukuihin syventyvää oppimateriaalia ole saatavilla. Aloittelijan voi olla haastava tutustua kansallispukuihin tavalla joka kasvattaisi samalla kiinnostusta pukuihin ja niiden käyttämiseen.

 

Kehittämistutkimus ja kansallispuku-oppaan luominen

Tällä tutkielmalla pyritään vastaamaan uuden oppimateriaalin tarpeeseen ja tutkimustehtäväksi muodostuikin kansallispuku-oppaan kehittäminen aloittelijalle. Menetelmäksi valittiin kehittämistutkimus, joka on yleinen menetelmä oppimateriaalin kehittämisessä. Tutkielmassa on kaksi tavoitetta: uuden oppimateriaalin kehitys sekä kehittämismenetelmän testaus. Tavoitteena on siis kansallispuku-oppaan kehittämisen lisäksi luoda teoriaa itse kehittämisprosessista. Oppaan kehittäminen alkoi kirjallisuuskatsauksella, jossa kartoitettiin kansallispukuihin liittyvää kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Tämän jälkeen haastateltiin kansallispukujen asiantuntijoita ja kartoitettiin kansallispukuilmiötä ja siihen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Kirjallisuuskatsauksen ja haastattelujen pohjalta luotiin kansallispuku-oppaan raakaversio, johon hahmoteltiin siihen tulevat tiedot sekä oppaan rakenne. Opas luotiin verkkosivupohjalle, sillä sen arvioitiin olevan paras alusta, jotta opas olisi mahdollisimman helppokäyttöinen ja kaikkien saatavilla.

 

Kansallispuku-oppaan kehittäminen

Kansallispuku-opasta kehitettiin seuraavaksi asiantuntija-arvioinnin avulla. Edellisestä vaiheesta tutut asiantuntijat tutustuivat kansallispuku-oppaan raakaversioon ja tekivät muistiinpanoja oppaan kehittämiskohteista, jotka tiivistettiin kommenteiksi. Tämän jälkeen asiantuntijat luokittelivat kaikkien antamat kommentit niiden merkittävyyden perusteella. Kansallispukuopasta kehitettiin asiantuntijoiden kommenttien mukaisesti. Merkittävimpiä kehittämiskohteita oli kieli, jolla kansallispuvuista puhutaan. Asiantuntijat korostivat suvaitsevaisuuden sekä pehmeän kielen käyttöä oppaassa, välttäen ilmaisuja ”sääntö”, ”rajoitus” ja ”pakko”. Toinen kommenteissa korostunut teema oli erilaisten kansallispukujen sekä pukujen käytön monipuolisuus. Suomalaisia kansallispukuja on yli 400 erilaista ja vaikka ne muistuttavat toisiaan, on niissä omanlaisia erityispiirteitään. Kansallispukujen käyttö taas tarkoittaa paljon muutakin kuin koko kansallispukuun pukeutumista arvokkaissa juhlissa. Erityisesti arkipukeutumiseen yhdistäminen nousi kommenteissa merkittäväksi ilmiöksi. Nämä teemat ovat merkityksellistä myös jatkossa kehitettävissä kansallispuku-aiheisissa julkaisuissa.

 

Mitä seuraavaksi?

Kansallispuku-oppaan kehittämistutkimuksen lopputuloksena on oppaan kehitetty versio. Seuraava vaihe oppaan kehittämisessä on käyttäjätestaus sekä asiaan kuuluvien kuvien lisääminen. Tavoitteena on, että opas päätyy lopulta osaksi laajempaa kansallispuku-tietokantaa, jossa se voisi tavoittaa oikean kohderyhmän. Kehittämisprosessin kannalta sekä asiantuntijoiden haastattelu että arviointi nähtiin toimiviksi menetelmiksi tämänlaisen oppimateriaalin kehityksessä. Kumpaakin menetelmää sekä laajemmin tämän tutkielman kehittämiskaaviota voisi hyödyntää myös seuraavissa kehittämistutkimuksissa.

 

Jaana Inkiläinen

Pro gradu: Kansallispuku-opas aloittelijoille. Oppimateriaalin kehittämistutkimus.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *