Vad är interkulturell pedagogik egentligen?

Trots ett ökat behov av interkulturell pedagogik verkar det finnas brist på ett framgångsrikt genomförande av sådan pedagogik – både i Finland och internationellt. Interkulturell pedagogik torde genomsyra all verksamhet i skolvärlden men ofta genomförs interkulturell pedagogik i form av temaveckor eller temadagar. Jag ville undersöka varför.

Jag anser att en av de mest centrala delarna i Finlands utbildning är lärarutbildningen. Det är därifrån framtida lärare ska få verktyg för att kunna utföra pedagogisk verksamhet som faktiskt gynnar alla. Således blev det naturligt för mig att undersöka lärarstuderande och hur lärarstuderande samtalar om interkulturell.

Jag fick möjligheten att arbeta inom projektet MINTED (Multilingual and Intercultural Education in Sweden and Finland) där projektets forskare hade utfört semistrukturerade intervjuer med lärarstuderande, lärare och lärarutbildare gällande teman som tangerar interkulturell pedagogik. Eftersom jag ville fokusera specifikt på lärarstuderande, var det ganska tydligt att jag skulle analysera intervjuerna med lärarstuderande.

Resultaten i sig överraskade mig inte. Lärarstuderande verkar uppleva interkulturell pedagogik som något lösryckt och aningen flummigt. Även om flera av lärarstuderande uppskattar och värderar komponenter så som jämlik utbildning och rättvisa, verkar det som om lärarstuderande inte anser att dessa är en del av interkulturell pedagogik.

Om någon annan blir, eller är intresserade av liknande teman skulle det vara intressant att forska i varför det är så. Frågor så som hur undervisar klasslärarutbildningar i Finland interkulturell pedagogik samt huruvida sådan pedagogik genomsyrar utbildningen förblev obesvarat.

 

Kia-Maria Niemi

Pro Gradu: Omedvetenhet och motstånd – finska lärarstuderandes diskurser om interkulturell pedagogik vid lärarutbildningen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *