Inkluusio varhaiskasvatuksen henkilöstön näkökulmasta

Tutkimuksen taustaa

Pro gradu -tutkielmassani selvitin sitä, mitä inkluusio tarkoittaa eri tehtävissä toimiville varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Kiinnostukseni aihetta kohtaan on lähtöisin sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työstä että korkeakouluharjoittelusta, jossa pääsin tutustumaan Oikeus oppia -kehittämisohjelmaan. Ohjelmassa selvitellään ja uudistetaan varhaiskasvatuksen tuen rakenteita. Tutkielmassa tarkastelin etenkin sitä, mitä inkluusio tarkoittaa varhaiskasvatuksen henkilöstön käytännön työn kannalta ja toisaalta sitä, millaisina arvoina se vaikuttaa toiminnan taustalla. Aihe on merkittävä, sillä tunnistamalla henkilökunnan käsityksiä inkluusiosta voidaan löytää keinoja edistää lasten osallisuutta varhaiskasvatuksen arjessa. Teoreettisena viitekehyksenä toimi inklusiivisen varhaiskasvatuksen ekosysteeminen malli. Keskeinen käsite tutkielman kannalta oli osallisuus, joka ymmärrettiin etenkin sosiaalisen osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden valossa.

Aineiston kerääminen ja analyysi

Aineisto tutkielmaan saatiin laajemmasta varhaiskasvatuksen tuen nykytilan selvityksestä (Heiskanen, Neitola, Syrjämäki, Viljamaa, Nevala, Siipola & Viitala 2021), ja aineisto koostui selvitykseen liittyvän kyselyn yhdestä kysymyksestä. Analyysin menetelminä käytettiin soveltavasti dialogista tematisointia ja fenomenografiaa. Vastaajat olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajia, varhaiskasvatuksen opettajia, lastenhoitajia, perhepäivähoitajia ja päiväkodin johtajia.

Tulokset ja johtopäätökset

Saaduista vastauksista muodostettiin seitsemän teemaa: inkluusiota tukevat pedagogiset ratkaisut ja apuvälineet, inkluusio arvona, yhteistyötahot inklusiivisen varhaiskasvatuksen tukena, inkluusio lapsen oikeutena, inkluusio lapsen paikkana, inklusiivisen varhaiskasvatuksen haasteet sekä riittävä koulutus ja osaaminen inkluusion toteuttamiseen.

Teemoja tarkasteltiin ekosysteemisen mallin valossa. Lapsen lähiympäristöön eli mikrosysteemiin sijoittuivat etenkin inkluusiota tukevat pedagogiset ratkaisut ja apuvälineet. Varhaiskasvatuksen opettajat ja erityisopettajat toivat eniten esille näitä konkreettisia keinoja tukea lasten osallisuutta. Yleisemmällä tasolla inkluusion taustalla oleviksi arvoiksi tunnistettiin osallisuus, tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Lapsella koettiin olevan oikeus kuulua ryhmään, oikeus tulla kuulluksi ja nähdyksi sekä oikeus saada varhaiskasvatusta omassa lähipäiväkodissaan. Nämä teemat esiintyivät kaikkien ammattiryhmien vastauksissa. Yhteistyötahoja inklusiivisen varhaiskasvatuksen tukena olivat niin vanhemmat, varhaiskasvatuksen erityisopettaja kuin moniammatillinen tiimi. Tähän teemaan liittyviä vastauksia saatiin etenkin varhaiskasvatuksen opettajilta ja erityisopettajilta. Inkluusio näkyi lapsen paikkana eniten varhaiskasvatuksen erityisopettajien vastauksissa, kun taas päiväkodin johtajat ja lastenhoitajat toivat esille inklusiivisen varhaiskasvatuksen haasteita. Riittävää koulutusta ja osaamista inkluusion toteuttamiseen toivoivat kaikki ammattiryhmät, erot olivat pieniä.

Tutkielmani johtopäätösten mukaan inkluusion taustalla olevat arvot tunnistettiin hyvin, mutta osaamista ja resursseja kaivattaisiin lisää. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan rooli koettiin tärkeänä osaamisen jakamisessa. Henkilökunnan neuvottomuuden tunnetta voisi helpottaa jo tieto siitä, ettei inkluusio vaadi erityisosaamista, vaan laadukas arjen varhaiskasvatus ja jokaisen lapsen osallisuuden tukeminen usein riittävät. Inkluusion taustalla vaikuttavien arvojen tulee siirtyä arjen toimintaan erilaisina lasten osallisuutta tukevina pedagogisina keinoina. Kun huomioidaan inkluusio niin arvoina, toimintana kuin päämääränäkin, matka kohti inklusiivista varhaiskasvatusta on jo hyvässä vauhdissa. Kiinnostava jatkotutkimuksen aihe olisi selvittää, miten Oikeus oppia -kehittämisohjelma on varhaiskasvatuksen inklusiivisuuteen arjen tasolla vaikuttanut.

Piia Nevala

”Lapsen pitää tuntea, että hän kuuluu ryhmään” – käsityksiä inkluusiosta varhaiskasvatuksessa