Yliopisto-opiskelijoiden suunnitelmallisuuden taitojen tukeminen ja niiden yhteys viivyttelyyn ja stressiin

Opintojen pitkittyminen on erityinen haaste geneerisillä aloilla, ja opinnoissa kohdatut haasteet vaikuttavat herkästi opintojen etenemiseen ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Suunnitelmallisuuden taitojen tutkiminen on tärkeää, sillä ne ovat yhteydessä opintojen etenemiseen, nopeampaan opintojen valmistumiseen, sekä akateemisen opiskelun haasteista selviämiseen. Yliopisto-opiskelijat kohtaavat arjessaan haasteita muun muassa viivyttelyn ja stressin muodossa. Hyvät suunnitelmallisuuden taidot antavat opiskelijoille tarvittavat työkalut selvitä näistä opiskelua haittaavista haasteista hallitsemalla omaa toimintaa, ajankäyttöä ja ympäristöä.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaisiksi ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat arvioivat omat suunnitelmallisuuden taitonsa, taipumuksensa viivyttelyyn ja stressinsä tason, sekä minkälaisia vaikutuksia suunnitelmallisuutta ja ajanhallintataitoja tukevalla verkkomuotoisella interventiolla oli opiskelijoiden kokemuksiin edellä mainituista asioista.

Suunnitelmallisuuden taitojen merkitys opinnoissa

Suunnitelmallisuuden taidoilla tarkoitetaan taitoa opiskella järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti, sekä muun muassa ajankäytön suunnittelua ja resurssien hallintaa opiskelussa. Suunnitelmallisuuden taidoiltaan hyvä opiskelija tekee realistisia suunnitelmia ja tavoitteita, pysyy tekemissään suunnitelmissa, priorisoi ja pilkkoo tehtäviä, sekä valvoo ajankäyttöään ja keskittymistään. Heikot suunnitelmallisuuden taidot ovat yhteydessä viivyttelyyn ja stressiin. Viivyttely hidastaa opintojen etenemistä ja laskee opiskelijoiden hyvinvointia. Viivyttelyyn liittyy herkkyys häiriötekijöille ja vaihtoehtoiselle toiminnalle, sekä kyvyttömyys realististen aikataulujen tekemiseen ja niiden noudattamiseen.

Yliopiston vaatimukset ja vastuu omista opinnoista voi olla ensimmäinen vuoden opiskelijalle uutta, jonka vuoksi opiskelijoita tulisi tukea ajanhallinnassa heti opintojen alussa. On tärkeää tukea opiskelijan näkemystä itsestään kyvykkäänä opiskelijana ja antaa keinoja itsenäiseen, suunnitelmalliseen opiskeluun. Ongelmallista on se, että usein stressi ja viivyttely nähdään normaaleina opintoihin kuuluvina asioina, joihin ei välttämättä tästä syystä haeta apua.

Interventiolla vaikutus opiskelijoiden kokemuksiin omista suunnitelmallisuuden taidoistaan sekä viivyttelystä

Tuumasta toimeen -verkkointerventiokurssille osallistuneet opiskelijat arvioivat omat suunnitelmallisuuden taitonsa kurssin alussa heikoiksi sekä kokemansa viivyttelyn korkeaksi. Aineistosta voitiin erottaa heikkojen suunnitelmallisuuden taitojen aiheuttamia haasteita, kuten suunnitelmien ja tavoitteiden epärealistisuutta, kyvyttömyyttä noudattaa tehtyjä aikatauluja, sekä vaikeutta yhteensovittaa opiskelua ja vapaa-aikaa. Kurssin jälkeen nähtiin selkeää nousua opiskelijoiden suunnitelmallisuuden taidoissa, ja selvää laskua opiskelijoiden viivyttelyssä sekä stressissä. Kurssin aikana opiskelijoiden tietoisuus omasta ajankäytöstä ja sen kompastuskivistä kasvoi ja he oppivat erilaisia keinoja hallita ajankäyttöään, viivyttelyä ja stressiä.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että interventiokurssilla voidaan vähentää opiskelijoiden kokemaa viivyttelyä, sekä tukea heidän suunnitelmallisuuden taitojen kehittymistä. Tutkimustiedon avulla opiskelijat voivat tunnistaa keinoja ajanhallinnan kehittämiseen, sekä viivyttelyn ja stressin torjumiseen.

Lisää tutkimusta opiskelun sujuvoittamisen tukemisesta

Tutkimus suunnitelmallisuuden taitojen tukemisesta opetuksella on vähäistä ja korkeakoulukontekstissa tehdylle ajanhallintainterventioiden tutkimukselle nähdään tarvetta. Tutkimuksen ajankohtaisuutta lisää tämänhetkinen pandemia ja etäopetukseen siirtyminen, joka tuo etenkin ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoille uusia haasteita ajanhallintaan. On tärkeää tutkia, miten opiskelijoiden hyvinvointia sekä opintojen etenemistä voidaan parhaalla tavalla tukea. Tutkimus herätti uusia kysymyksiä mm. siitä, millaisesta interventiokurssin toteuttamistavasta opiskelijat hyötyisivät eniten. Tutkimusaiheena olisi mielenkiintoista tutkia, miten suunnitelmallisuuden taidot vaikuttavat esim. pro gradun kirjoittamisen aikana kokemuksiin viivyttelystä ja stressistä.

Melissa Åkerlund

Yliopisto-opiskelijoiden suunnitelmallisuuden taitojen kehittymisen tukeminen. Opiskelijoiden näkemys omista suunnitelmallisuuden taidoistaan, prokrastinaatiosta ja stressistä ennen ja jälkeen interventiokurssin.