Ruokakassipalvelut arjen helpottajana korona-ajan poikkeusoloissa

Yksittäisen ihmisen arjessa muutokset voivat tapahtua melko nopeasti, mutta yhteiskunnalliset muutokset tapahtuvat usein pitkällä aikavälillä.  Elämme poikkeuksellista aikaa, jossa yhteiskunnalliset muutokset ovat tapahtuneet hyvin nopeasti koronaviruksen myötä, ja muutokset ovat vaikuttaneet kaikkien arkeen. Tähän arjen muutokseen on pitänyt sopeutua ja useat arkea helpottavat ja tartuntariskiä pienentävät arjen avut on otettu käyttöön suuremmassa mittakaavassa. Ruokakassipalvelut kotiin kuljetettuna vähentävät mahdollisuuksia saada koronatartunta, sillä kontaktien määrä vähenee. Ruokakassipalvelut ovat elintarvikkeita sisältäviä ruokapaketteja, jotka sisältävät oikean määrän raaka-aineita. Raaka-aineet ovat osin esivalmisteltuja tai helposti itse valmistettavissa olevia. Paketissa on ruokaohjeet ja mahdollisesti ruokien asetteluohjeet tarjoilua varten. Ruokakassi voidaan toimittaa kotiin ja tilaus tehdään sovelluksen tai internetsivun kautta. Tutkielmani tarkoituksena on selvittää minkälaisia tekijöitä kuluttajat arvostavat palvelun käytössä ja miten koetaan palvelun helpottavan poikkeusolojen arkea.

Tutkimuksen toteutus

Tutkielmani toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastattelin yhdeksää aikuista ruokakassipalvelua poikkeusoloissa käyttänyttä henkilöä. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna niin kasvotusten kuin etäyhteyksin. Aineisto analysoitiin sisällön analyysin keinoin.

Ruokakassipalvelut helpottamassa omaa ja muiden arkea

Analyysin tuloksena syntyi kolme pääluokkaa, jotka olivat arjen rutiinit, palvelut poikkeusoloissa sekä arjen muuttuminen. Tuloksissa korostui poikkeustilanteen vaikutus ruokakassipalvelun käyttämiseen ja monet kertoivatkin, että ilman poikkeusoloja ei olisi todennäköisesti palvelua kokeillut. Kaikki vastanneet kokivat palvelun helpottavan arkea ja sitä pidettiin suurimpana tekijänä palvelun käyttöön. Ruokakassipalvelu monipuolisti ruokavaliota ja vähensi kaupassa käynnin määrää ja näin ollen jäi aikaa muuhun. Pientuottajien tukemista pidettiin tärkeänä palvelun käyttämisen syynä nimenomaan korkona-ajan takia. Haluttiin tukea yrityksiä ostamalla palveluita sekä ruokakassipalvelun käyttämien pientuottajien kautta. Palvelun käytössä oli haasteita kuten se, että haasteellisempia erityisruokavalioita noudattava henkilö ei pysty tätä hyödyntämään. Osa koki myös, että jatkuva tilaaminen sitoi arkea liikaa palvelun ympärille.

Ruokakassipalveluista tehdyt tutkimukset ovat käsitelleet pääasiassa syitä käyttää palvelua. Koen, että poikkeusolojen tutkiminen ja sen myötä muuttunut arki nyt ja tulevaisuudessa ovat hyvin mielenkiintoisia tutkimuskohteita. Tutkiessani aikuisten arkea koen, että jatkotutkimusaiheena voisi olla tutkimuksen laajentaminen lapsiperheisiin ja arjen helpottamiseen siinä kontekstissa. Tutkimukseen osallistui myös vain työssä käyviä korkeakoulutettuja henkilöitä, joka saattaa vaikuttaa myönteiseen kuvaan palvelun käytöstä. Olisi mielenkiintoista mitä ajatuksia eri taustoista tulevat henkilöt ja eri sosioekonomista asemaa edustavat ajattelevat palvelun käytöstä ja sen arkea helpottavasta vaikutuksesta.

Riina Seppälä

Ruokakassipalvelut arjen helpottajana korona-ajan poikkeusoloissa