”Kielitietoisuus ja limittäiskieleily opetuksen resursseina: Opettajien kokemuksia Kielitietoinen samanaikaisopetus -pilotista.”

Tutkimuksen tavoite ja toteutus

Pro gradu -tutkielmassani selvitin opettajien kokemuksia Kielitietoinen samanaikaisopetus -pilotista. Pilottihanketta on toteutettu Helsingin kouluissa, ylä- ja alakouluissa. Hankkeessa eri opettajat tekivät yhteistyötä oman äidinkielen opettajien kanssa siten, että h suunnittelivat ja toteuttivat kielitietoista ja monikielistä samanaikaisopetusta. Tutkimukseni on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja sen aineisto koostuu kuuden eri pätevyyksiin suuntautuneen opettajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Haastattelin luokanopettajaa, aineenopettajaa, suomi toisena kielenä -opettajaa sekä oman äidinkielen opettajia. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jonka avulla tulokset teemoiteltiin. Tutkimustavoitteen mukaisesti kartoitan opettajien kokemuksia ja ajatuksia pilotista, sen toteutuksesta ja suunnittelusta sekä sen puitteissa toteutetusta kielitietoisesta ja monikielisestä opetuksesta. Tarkastelen myös opettajien kokemuksia limittäiskieleilyn ja eri kielien käytöstä opetuksessa. Aihetta on tärkeä tutkia, jotta saadaan lisää tietoa monikielisen ja kielitietoisen opetuksen toteuttamisesta, mikä on tärkeää monikielisessä kouluarjessa. Tutkimukseni avulla voidaan myös saada lisää tietoa oppilaan oman äidinkielen pedagogisesta hyödyntämisestä sekä siitä, miten samanaikaisopetusta oman äidinkielen opettajien kanssa voidaan toteuttaa.

Tulokset

Tutkimukseni päätulokset osoittavat mm., että opettajat kokivat pilotin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi oppilaiden suomen ja oman äidinkielen oppimisen ja kielellisen tuen kannalta, oppilaiden oman äidinkielen käyttöön liittyvän rohkaistumisen ja motivaation kannalta sekä opettajien omassa työssä oppimisessa ja oppilaantuntemuksessa. Pilotin opetuksen suunnittelussa koettiin kuitenkin haasteita erityisesti siitä syystä, että oman äidinkielen opettajien aikataulujen sovittaminen muiden opettajien aikatauluihin on haastavaa, sillä oman äidinkielen opettajien opetus alkaa muun opetuksen päätyttyä ja siten yhteistä suunnitteluaikaa ei löydy. Opettajat kokivat, että oman äidinkielen opettajien tulisi olla enemmän osa muuta koulun arkea.

Opettajat toteuttivat monin eri tavoin kielitietoista opetusta, jossa käytetiin oppilaiden osaamia eri kieliä. Toteutustapoja oli mm. tarinoiden kirjoittaminen eri kielillä, oppisisällöstä tehtyjen videoiden eri kieliset selostukset, monikielisen sanaston kerääminen ja eri kielillä lukeminen. Erityisesti yläkoulussa kielitietoinen opetus tapahtui kielellisen tuen antamisella oppilaan omalla äidinkielellä ja alakoulussa toteutettiin puolestaan eri kielien ympärille rakentuvia projekteja. Oppitunneilla käytettiin monin tavoin eri kieliä limittäin vaikka kaikki opettajat eivät tunnistaneet tätä limittäiskieleilyksi, mikä saattaa johtua yksinkertaisesti siitä, että limittäiskieleily-käsite ja sen määrittely on opettajille vieras.

Johtopäätökset ja jatkotutkimus

Pilottikokemus kaiken kaikkiaan osoittautui opettajien haastatteluissa hyvin tarpeelliseksi ja hyödylliseksi erityisesti niiden oppilaiden kohdalla, jotka puhuvat äidinkielenään muuta kuin suomea. Jatkotutkimuksissa olisi mielenkiintoista selvittää, johtuuko tämä oman äidinkielen kielellisen tuen puutteesta peruskoulussa. Olisi myös pohdittava, heijastaako oppilaiden oman äidinkielen käyttöön liittyvä epävarmuus ja ujostelu siitä, että oman äidinkielen käyttö ei ole vielä luonnollinen osa opetusta ja kouluarkea. Opettajat voivat saada tutkimuksestani eväitä kielitietoisen ja monikielisen opetuksen toteuttamiseen sekä oman työnsä reflektointiin. Tutkimuksestani voivat hyötyä myös muut monikielisyyden, kielitietoisuuden, limittäiskieleilyn ja oman äidinkielen hyödyntämisen aiheista ja pilottihankkeesta kiinnostuneet lukijat.

Dorentina Cimili

”Kielitietoisuus ja limittäiskieleily opetuksen resursseina: Opettajien kokemuksia kielitietoinen samanaikaisopetus -pilotista.”