Muuttuvassa työympäristössä luottamus, tasa-arvoisuus ja aineettomat palkkiot vahvistavat motivaatiota työhön

2020-luvun työympäristö kehittyy yhä nopeammin, mikä asettaa työntekijöille uusia vaatimuksia oman toiminnan aktiivisesta kehittämisestä. Olipa kyseessä entuudestaan tuttu tai tuntematon vaatimus, vaaditaan yksilöiltä päättäväisyyttä, rohkeutta ja periksi antamattomuutta asetettujen vaatimuksen saavuttamiseksi sekä valmius kykyyn muovata omaa toimintaa kulloinkin vaaditun mukaiseksi. Meneillään oleva työn murros näkyy muuttuvina työurina sekä uudenlaisina työtehtävinä. Muutoksien myötä useiden työtehtävien on ennakoitu katoavan työmarkkinoilta, mikä asettaa uusia vaatimuksia oman ammattitaidon ja osaamisen aktiiviselle ylläpidolle.

Vaikka yksilöllä on luonnollinen taipumus motivoitua asioista, jotka hän kokee itselleen merkityksellisiksi ja kiinnostavaksi, on työ aina osaltaan pakollinen velvollisuus. Jotta organisaatio ja yhteiskunta tasolla on mahdollisuutta kehittää toimintaa yksilöä tukevaksi, on oleellista ymmärtää yksilöiden käsityksiä siitä, mikä työssä motivoi ja millaiset tekijät osaltaan vahvistavat tai heikentävät motivaatiota työn taustalla. Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä media-alan työntekijöiden motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin kymmentä media-alalla työskentelevää henkilöä.

Aineettomien palkkioiden korostuva rooli riittävän aineellisen palkkion rinnalla

Tutkimustulokset osoittavat, että työstä saatavan riittävän rahallisen korvauksen rinnalla  korostuvat työstä saatavat sisäiset, aineettomat palkkiot. Tällaisia aineettomia palkkioita ovat muun muassa kokemus mahdollisuudesta omaan työhön vaikuttamiseen, oman osaamisen kokonaisvaltainen hyödyntäminen, kehittyminen,  työyhteisön tuki sekä kokemus työn merkityksellisyydestä.

On syytä huomioida, että yksilöinä myös työstä saatavien sisäisten palkkioiden sekä ulkoisten eli taloudellisten palkkioiden merkitykset vaihtelevat yksilöittäin. Yksilölliset käsitykset vaihtelevat sekä palkkiolle annetussa arvossa sekä sen sisällön merkityksessä. Toinen voi kaivata työltään etenkin sosiaalista tukea, kun toinen kokee kehitysmahdollisuudet kaikista keskeisimmiksi. Vaikka sisäisten palkkiolle annettu arvo ja merkitys vaihtelevat, korostuivat samat teemat haastateltujen vastauksissa.

Käsitysten ollessa yksilöllisiä, tulee organisaatiossa panostaa mahdollisuuksiin yksilöitä huomioiviin urapolkuihin. Tutkimuksen sijoittuessa media-alan organisaatioon, jota haastateltavat kuvaavat hyvin kehitysmyönteiseksi ja uusia mahdollisuuksia tukevaksi, on esimieheltä odotettu rooli erityisen vahva. Ympäristössä, joka on täynnä erilaisia mahdollisuuksia, kaipaa yksilö esimieltä tukea oman uran rakentamisessa ja suuntaamisessa poluille, jotka palvelevat sekä yksilöä että organisaatiota.

Esimiestyön rinnalla luottamus ja tasa-arvoisuus ovat teemoja, jotka nousevat vahvasti esiin tutkimuksen tuloksissa. Jotta työlle esitetyt sisäiset palkkiot on mahdollista toteuttaa, vaatii se osaltaan luottamusta, niin yksilöltä itseensä kuin organisaation ja yksilön välillä. Organisaation tarjoamat tasavertaiset mahdollisuudet itsensä kehittämiseen sekä rahallisiin korvauksiin kaikkien työyhteisön jäsenten kesken, heijastavat puolestaan positiivisesti työntekijän käsitykseen siitä, millaisen merkityksen organisaatio työntekijän panokselle antaa.

Jatkotutkimuksen kohteena erilaiset työympäristöt ja yksilöllinen tukeminen

Tutkimustulokset osoittavat, että media-ala työympäristössä riittävän aineellisen palkkioin rinnalla, korostuu tarve työstä saataville sisäisille palkkioille. Tutkimuksen sijoittuessa ympäristöön, jossa työntekijät ovat korkeasti koulutettuja ja joilla on ollut selkeä mahdollisuus vaikuttaa niin omaan työssä kehittymiseen kuin uran sisältöihin ja rakenteeseen, tulisi tutkimusta tulevaisuudessa laajentaa eri aloille ja työtehtäviin. Tämän tutkimuksen työympäristö mahdollistaa vahvan itseohjautuvuuden ja mahdollisuuden oman työn hallintaan, olisi tarkasteluun hyvä nostaa työ, jossa vapaus työhön vaikuttamiseen on rajallisempaa. Tutkimusta olisi myös syytä tehdä eri palkkatason aloilla.

Toisena keskeisenä jatkotutkimusaiheena nousee esiin organisaatiotason esimiestyön kehittäminen ja yhteiskunnallisen tason uraohjauksen tukeminen. Työlle asetettujen vaatimusten ja samalla mahdollisuuksien ollessa valtaisat, tulisi jatkotutkimuksessa keskittyä selvittämään yksilöllisiä käsityksiä siitä, millaista tukea yksilöt oman ura ohjaukseen ja työssä menestymiseen kaipaavat.

Tiina Helminen

Mikä työssä motivoi? Media-alan työntekijöiden käsityksiä omaan motivaatioon vaikuttavista tekijöistä