Hahmon suojassa: Motivaatio ja oppiminen Velhokoulu-larpeissa

Lähtökohtia

Pysähdy hetkeksi, sulje silmäsi, ja matkaa mielessäsi takaisin siihen aikaan, kun olit vielä itse koululainen. Miltä se tuntuu verrattuna tähän hetkeen? Onko se täysin samanlaista kuin tässä ja nyt vai ovatko esimerkiksi oppimistyylit-, ympäristöt tai oppimisen tavoitteet jotenkin erilaisia? Jokaisen kokemus menneisyydestä voi olla erilainen, mutta yhtä mieltä kaikki voivat todennäköisesti olla siitä, että maailma nykyhetkessä juoksee kovaa vauhtia eteenpäin ja nappaa mukaansa jatkuvasti uusia näkökulmia ja haasteita. Elämmekin alati muuttuvan maailman myllerryksessä, jonka vuoksi on tärkeää etsiä myös uusia työtapoja ja keinoja oppimisen tueksi.

Suomalaisten lasten ja nuorten motivaatio koulua kohtaan on ollut kansainvälisestä menestyksestä huolimatta heikkoa. Suomalaiset pärjäävät hyvin tiedollisesti esimerkiksi luonnontieteiden ja lukutaidon saralla, mutta suoritusmotivaatio on vuoden 2015 PISA-tutkimuksen alhaisimpia. Motivaation ohella haasteen koulutuksen näkökulmasta tuovat myös muuttuvassa maailmassa tarvittavat uudet taidot, johon suomalaisessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa pyritään vastaamaan muun muassa laaja-alaisten taitotavoitteiden kautta. 

Tässä tutkimuksessa kartoitettiin live-roolipelien eli larppien potentiaalia vaikuttaa motivaatioon ja oppimiseen. Pelit ovat pysyvä osa lasten ja nuorten arkea tänä päivänä, ja voikin olla innostavaa ja motivoivaa hyödyntää niiden erilaisia mahdollisuuksia myös oppimisessa. Pelejä ja niiden opettamia taitoja on kuvattu myös hyödyntämättömäksi voimavaraksi ja jopa pelastukseksi suurten globaalien ongelmien ratkaisuun. Potentiaalia peleissä voidaankin nähdä niin optimismin, ongelmanratkaisutaitojen kuin yhdessä toimimisenkin näkökulmista. 

Tavoitteet ja perustelut

Tutkimuksen keskiössä olivat motivaatio ja oppiminen lapsille suunnatussa Velhokoulu-larpissa. Niin larppien kuin myös yleisemmin roolipelien opettamista taidoista ja muista positiivisista vaikutuksista on tehty tutkimusta aiemminkin, mutta harvoissa tutkimuksissa korostuu lasten näkökulma. Lisäksi Velhokoulu-larppi on suomalaisessa kontekstissa melko uniikki tapaus. Tutkimuksella selvitettiin empiirisesti larppaamisen vaikutuksia niin motivaatioon kuin oppimiseenkin, jonka lisäksi tarkoituksena oli myös peilata tuloksia koulukontekstiin verraten. Tämän lisäksi tavoitteena oli tuoda roolipelitutkimusta ulos harrastajien piiristä suuremman yleisön saataville ja sitä kasvatustieteen näkökulmiin yhdistäen. 

Toteutus

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka aineistoa kerättiin niin laadullisin kuin määrällisin menetelmin. Motivaatiota ja oppimista tarkasteltiin Velhokoulun suunnittelijoiden vision, avustajien toteutuksen sekä pelaajien kokemuksen kautta. Suunnittelijoita ja avustajia koskeva aineisto kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen avulla, jonka lisäksi pelaajien kokemuksia kartoitettiin määrällisen kyselylomakkeen keinoin. Analyysimenetelminä toimivat puolestaan haastattelujen kohdalla laadullinen sisällönanalyysi sekä kyselylomakkeen kohdalla yksikertaiset tilastollisen kuvauksen keinot. 

Tuloksia

Tulokset osoittivat Velhokoulun tukeneen pelaajien motivaatiota ja psykologisia perustarpeita usein erilaisin keinoin. Motivaation näkökulmasta tuloksissa korostuivat muun muassa hahmoon ja omaan toimintaan vaikuttaminen pelissä, optimaalinen taso ja sen tukeminen sekä hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Näitä periaatteita tuettiin muun muassa mahdollistamalla erilaista toimintaa, ottamalla huomioon pelaajien erilainen ikä ja kokemus sekä turvallisten roolien ja avustajan oman mallin kautta. Oppimisen näkökulmasta tuloksissa korostuivat puolestaan esimerkiksi mielikuvituksen kehittyminen, toisen asemaan asettuminen, yhteistyötaidot sekä kriittinen ajattelu ja kyseenalaistaminen. Taitojen oppimista tuettiin niin ilmapiirin luomisen, oman mallin ja konkreettisten esimerkkien, aktiivisen kannustamisen kuin pelaajien haastamisenkin kautta. Pelaajien vastauksissa korostui pääosin kokemus siitä, että Velhokoulussa oli onnistuttu tukemaan niin perustarpeita kuin opittavia taitoja. 

Tulosten perusteella voidaankin katsoa, että Velhokoulun kaltaiset konseptit tuovat mukanaan useita hyötyjä monista eri näkökulmista tarkasteltuna. Psykologisten perustarpeiden täyttyminen on edellytys sisäisen motivaation kehittymiselle, kun taas koulutuksen näkökulmasta tärkeänä esiin nousevat opetussuunnitelman laaja-alaisiin tavoitteisiin vertautuvat roolipelien opettamat taidot. Tutkimus tarjoaakin näkökulman ja esimerkin siitä, miten pelien hyödyntämättömiä voimavaroja voitaisiin ottaa käytännössä käyttöön ja soveltaa esimerkiksi myös koulutuksen kontekstissa. 

Katse tulevaisuuteen

Vaikka tutkimus tarjosikin lupaavia näkökulmia larppaamisen mahdollisuuksiin tukea motivaatiota sekä oppimista, on muistettava, että Velhokoulu on ensisijaisesti viihteellinen konsepti. Näin ollen tutkimuksen tulokset voisivat olla erilaisia, mikäli larppi olisi toteutettu opetuksen kontekstissa. Tulevaisuudessa olisikin mielenkiintoista nähdä uusia avauksia sen suhteen, miten tämän tyylisen konseptin siirtäminen koulumaailmaan toimisi, ja mitä se vaatisi esimerkiksi opettajan näkökulmasta. 

Kiinnostavaa olisi nähdä tutkimuksen tuloksia myös suuremmalla otoskoolla sekä toisenlaisista larpeista. Ainakin osan Velhokoulun viehätyksestä luo sen helposti lähestyttävä viitekehys, joten mielenkiintoisen näkökulman tutkimukselle voisi tuoda myös joku täysin toisenlaisen aiheen omaava larppi. Larpin aiheen voisi ainakin ajatella vaikuttavan suurestikin siihen, missä määrin pelaaja sitoutuu pelimaailmaan ja siellä toimimiseen. 

Vielä erikseen jalustalle nostamisen arvoinen tutkimusaihe voisi olla larppaamisen ja eri larppien opettamien taitojen pitkäaikaisvaikutukset. Olisi kiinnostavaa nähdä, miten pysyviä peleissä opitut taidot ovat, mikä toisi näkökulmaa muun muassa siihen liittyen, ovatko tietynlaiset kokemukset pelissä ja pelistä pysyvämpiä kuin toiset. Toivon tutkimuksen yleisesti avaavan mahdollisuuksia sille, että myös larppikulttuuriin perehtymätön voi löytää mielenkiintoisia näkökulmia peleistä ja niiden eri puolista. 

Santtu Repo

Hahmon suojassa: Motivaatio ja oppiminen Velhokoulu-larpeissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *