Koronapandemian vaikutus kodin ja koulun yhteistyöhön alkuopetuksessa

Tutkimustarve nousi esille opettajakoulutuslaitoksen opetuksen pintaraapaisusta koskien kodin ja koulun yhteistyötä, vaikka jopa perusopetuslaki velvoittaa koulua tekemään yhteistyötä kodin kanssa. Lapsen perheelle on merkittävä asia, kun lapsi aloittaa koulutaipaleensa. Monet asiat muuttuvat siirryttäessä varhaiskasvatuksen piiristä perusopetuksen piiriin. Yksi näistä muuttuvista tekijöistä on yhteistyö sen tahon kanssa, jonka piirissä lapsi viettää arkipäivänsä. Olen tehnyt kandidaatin tutkielman kirjallisuuskatsauksena kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Halusin nyt gradu tutkielmassani selvittää, kuinka maailmanlaajuinen kriisi vaikutti tähän yhteistyöhön.

Tutkimusaineistoni on osa Suomen Vanhempainliiton ja Förbundet Hem och Skolan i Finland teettämää Vanhempien Barometri 2021 -kyselyä. Tämä kysely keskittyi selvittämään peruskouluikäisten lasten vanhempien kokemuksia covid-19 viruksen vaikutuksista lukuvuoden 2020–2021 kodin ja koulun yhteistyöhön, opetusjärjestelyihin sekä siihen kuinka vanhemmat kokivat olevansa mukana koulun arjessa. Vanhempien Barometri 2021-kyselyyn vastasi anonyymisti ennätysmäärä vanhempia, yhteensä 26 357 vanhempaa. Rajasin tutkimukseni vastaajien osalta koskemaan Helsingin kaupungin suomenkielisten ensimmäisen luokan vanhempia (n=349), koska covid –19 pandemian alueelliset vaikutukset koulujen toimintaan olivat erilaisia eripuolella Suomea. Helsingin kouluilla on ollut yhtäläiset koronarajoitustoimet, joskin eri kouluissa ja luokissa on ollut eroja karanteenien suhteen lukuvuoden aikana.

Tutkimustuloksissa nousi esille se, että vanhemmat haluavat olla yhteistyössä koulun kanssa ja heille on tärkeää tuntea itsensä tervetulleeksi tähän yhteistyöhön. Vanhempien mielestä vetovastuu yhteistyön toteutumisesta on luokanopettajalla. Luokanopettajalta toivotaan myös aktiivista ja informatiivista yhteydenpitoa sekä auttavaista otetta käytännön asioista lukuvuoden aikana. Verkostoistuminen muiden vanhempien kanssa koettiin tärkeäksi, mikä on nyt koronapandemian aikana ollut vaikeaa. Yhteisiä juhlia ja lähitapaamisia opettajan ja muiden vanhempien kesken kaivattiin, joita nyt oli harvakseltaan. Kaikista yllättävin tutkimustulos itselleni oli ensimmäisen luokan vanhempien suuri tarve nähdä lapsen koulurakennus ja luokkahuone sisältäpäin. Koronapandemian takia monet vanhemmat eivät ole päässeet vierailemaan lapsensa koulussa. Keskustelu yhteistyön tarpeista ja toiveista on avainasemassa rakennettaessa hyvää yhteistyötä kodin ja koulun välillä.

Saamani tutkimustulokset tukevat jo aikaisempia tutkimustuloksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Vanhemmat kokivat tärkeäksi kuulluksi tulemisen tässä koronapandemia tilanteessa, sillä koskaan aiemmin Vanhempien Barometri kyselyyn ei ole vastannut näin paljon vanhempia. Heillä oli tarve kertoa omista koronakokemuksistaan. Tällaisten maailmanlaajuisten kriisien iskiessä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön täytyy kehittää uudenlaisia toimintatapoja.  Minua kiinnostaisi nyt selvittää, ovatko tähän tutkimukseen osallistuneet vanhemmat nyt verkostoituneet muiden vanhempien kanssa ja onko yhteistyö koulun kanssa saatu rakennettua vahvemmalle pohjalle.

Armi Rouvinen

Vanhempien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä covid-19 pandemian aikana