Makten i historieberättandet

Bakgrund

I historieberättandet utövas ett maktförhållande; makt om att skapa mening genom att lyfta fram vad som varit viktigt förr och vad som anses vara viktigt att lära sig än idag. Avhandlingen söker svar på vems berättelse berättas i läroböckerna i historia. Det är av betydelse att granska från vems synpunkt världen granskas, är det genom turistens, genom kolonialistens eller utgående från minoriteter. Tidigare forskning har visat att läroböckerna i Finland stärker en eurocentrisk världsbild. 

En eurocentrisk världsbild styr innehållet i läroböckerna

I avhandlingen analyserar svenskspråkiga läroböcker i historia utgående från ett postkolonialt perspektiv men innehållet betraktas även utifrån normpedagogiska teorier. I analysen framkommer hur läroböckerna använder sig av uttal och ordspråk som stärker en eurocentrisk världsbild samt presenteras människor och folk ojämlikt beroende på kultur eller bakgrund. Männen porträtteras fortsättningsvis som mer överlägsna än kvinnor, fattigdom beskrivs enbart på en västerländsk skala samt syftar religion på Kristendomen i läroböckerna. Denna problematik lyfts fram i avhandlingen och alternativa lösningar diskuterar utgående från normkritisk pedagogik.  

 Historieundervisningen nu och i framtiden

Även om ingenting kan anses vara neutralt beskrivet är det fullt möjligt att undvika att stärka eller att bekräfta västerländsk hegemoni. I stället för att läroböckerna skulle fokusera på ett föråldrat berättarsätt där motsatspar skapas, som t.ex. goda mot det onda, rika mot de fattiga osv. skulle fokus kunna riktas mot att bli medveten om orättfärdigheter genom att lyssna på röster och versioner som befinner sig i situationerna som beskrivs i historieböckerna både förr och nu. Ett av elevens viktigaste redskap i finländska grundskolan är kritiskt tänkande och därav behöver eleverna erbjudas ett bredare perspektiv att analysera och ifrågasätta ifrån samtidigt som de behöver få verktyg att motarbeta de orättvisor de stöter på genom historieböckerna. Perspektivbyte står i centrum för att kunna bryta de mönster och avbildningar som skapats hos läsaren via läroböckerna. Det är skäl att diskutera vidare vilken kunskap eleverna gagnas av i historieundervisningen och hur undervisningen bör främja jämlikhet och bryta ner mönster som sätter människor i ojämlika positioner. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *