Noviisiopettajien kokemuksia työssä kuormittumisesta

Tutkimuksen taustaa ja merkitys 

Induktiovaiheen eli työuran alkuvaiheen tiedetään olevan opettajille rankkaa aikaa. Erityisen työlääksi induktiovaiheen tekee suuri työmäärä ja uusien ammatillisten taitojen opetteleminen. Induktiovaihe on merkittävää aikaa, sillä opettajat tekevät yleensä sen aikana päätöksen työuran jatkuvuudesta.  Suomessa on arvioitu, että opettajista 10–20 % jättävät ammattinsa ensimmäisten työvuosien aikana. Opettajat lähtevät ammatistaan omasta päätöksestään ja työstressin on huomattu olevan yleisin syy alanvaihtoon. Opettajien alanvaihto on sekä kansainvälinen, että kansallinen ongelma Suomessa. Näin ollen ajattelen, että vasta aloittaneiden opettajien työssä jaksamiseen tulisi kiinnittää lisää huomiota.  Induktiovaiheen työssä kuormittumisen kokonaisvaltainen ymmärtäminen antaa keinoja parantaa opettajien työssä jaksamista.  

Tavoitteet 

Tutkielmassa tarkastelen induktiovaiheen aineenopettajien työn kuormittumisen muotoja sekä työn kuormituksen tekijöitä. Muodostan myös henkilölähtöisellä tutkimusotteella haastatelluista opettajista kuormittavuusriskiprofiileita. Tavoitteena on lisätä ymmärrystä induktiovaiheen aineenopettajien työn kuormittavuudesta, jotta opettajien työoloja voitaisiin parantaa.

Tutkielman toteutus 

Tutkielman aineisto muodostui kuudesta induktiovaiheen aineenopettajan teemahaastattelusta. Aineisto oli osa laajempaa Helsingin, Tampereen ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistä Suomen Akatemian rahoittamaa tutkimushanketta: ”Early career Teachers’ Professional Agency across four European countries -Key for Sustainable Educational Change?”. Haastatteluaineistot analysoitiin laadullisen teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.  

Tulokset ja johtopäätökset

Induktiovaiheen aineenopettajat kokivat työssään paljon kuormitusta. Eniten opettajat kuormittuivat stressistä. Stressiä aiheutti tarvittavan tuen puute, liiallinen työmäärä sekä siihen liitettynä aika paine. Tuloksista tuli esille, että pitkään jatkunut stressi aiheutti työuupumusta. Työuupumuksen kaikki osa-alueet (kyynistyminen, heikentynyt ammatillinen itsetunto, sekä uupumusasteinen väsymys) tulivat esille opettajien kuormittumispuheessa. Induktiovaiheen aineenopettajat olivat siten riskissä uupua työssään liiallisen kuormituksen seurauksena. Tulokset avasivat ymmärrystä siitä, millaisissa tilanteissa iduktiovaiheen opettajat tarvitsevat tukea ja millaisilla tavoilla opettajia voidaan tarvittaessa tukea. Induktiovaiheen opettajat tarvitsisivat paremman perehdytyksen työelämään, koska haastatellut opettajat kokivat työskentelemisen olevan usein sekavaa. Perehdytyksen tarve on tunnistettu jo aikaisemmin, mutta siltikään kukaan haastatelluista opettajista ei ollut saanut perehdytystä eikä mentorointia työelämään siirryttyään. Toisaalta induktiovaiheen opettajien työstä tulisi karsia pois kaikki ”ylimääräinen”, kuten välituntivalvonnat. Näin opettajilla jäisi enemmän aikaa selviytyä kaikista työtehtävistään. 

 

Nimi: Linnea Leppänen 

Gradun nimi: Induktiovaiheen aineenopettajien kokemuksia työssä kuormittumisesta ja kuormitustekijöistä 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *