Sexualundervisning och mångfalden av kön i grundskolans lägre klasser

Bakgrund 

Det talas mycket om normer och jämställdhet idag och att skolan bör vara en plats där alla känner sig trygga och välkomna. Lärarna borde bemöta alla elever lika, oberoende av kön. Språkbruket hos lärarna borde vara könsneutral och inkluderande. Tidigare studier visar att unga som inte passar in i heteronormen ofta mår sämre och upplever att skolan känns som en otrygg miljö, medan lärare upplever att de inte har tillräckligt med kunskap om hur olika sexualiteter och könsidentiteter bör behandlas eller tas i beaktande. 

Eftersom tidigare studier fokuserat mer på ungdomar och deras upplevelser, var jag intresserad av att få höra mer om yngre elevers upplevelser. Syftet med denna avhandling blev att t reda på hur elever i årskurs sju uppfattat sexualundervisningen i de lägre klasserna och deras uppfattningar om hur könsmångfalden tagits i beaktande och inkluderats i undervisningen. 

Metod 

Forskningen är en kvalitativ studie och genomfördes som halvstrukturerade intervjuer. Data analyserades med tematisk analys. I studien deltog fyra sjundeklassister från svenskspråkiga skolor i södra Finland. 

Resultat 

De elever som intervjuades ansåg att sexualundervisningen i åk 5-6 som behandlar den fysiska utvecklingen i puberteten och hur barn blir till var tillräcklig, men att det borde vara mer sexualundervisning i grundskolans lägre klasser som behandlar bl.a. sexualitet och könsidentiteter. Eleverna menade också att det som står i böckerna inte är tillräckligt. Eleverna var besvikna över att det pratats så lite eller inte alls om olika könsidentiteter i skolan och tyckte att det borde vara en del av läroplanen, så att skolan kunde kännas mer inkluderande och trygg för alla. Fast eleverna upplevde att en del lärare arbetade för att skolan skulle bli en mer jämställd plats för alla, blev uppfattningen ändå att skolans atmosfär fortfarande är rätt heteronormativ. 

Jag önskar att jag med min studie har fått fram sådant som ur eleverna perspektiv är viktigt att tänka på i undervisningen, för att alla skall känna sig inkluderade och få tillräckligt med information om allt som hör till sexualitet och könsidentitet redan från en tidig ålder. Det skulle vara intressant att forska vidare i hurdant stöd lärarna i grundskolans lägre klasser önskar få, för att kunna utveckla sexualundervisningen och bättre ta i beaktande mångfalden av kön i sin vardag med eleverna.

Pernilla Aura

“Jag tror int´ alls att de´ en del av läroplanen. Den där könsidentitetssaken”. Elevers uppfattningar om sexualundervisning och könsmångfald i grundskolans lägre klasser. 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *